SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Pedagogika - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Pedagogika
Kod przedmiotu 05.0-WA-EASMP-PEDA-Ć-S14_pNadGenYR24V
Wydział Wydział Artystyczny
Kierunek Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Anna Łuczak
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę
Wykład 30 2 - - Egzamin

Cel przedmiotu

Zapoznanie  studentów  z  podstawami  wiedzy  pedagogicznej  dotyczącej  istoty, celów   i  prawidłowości  procesu  wychowania  dzieci  i  młodzieży. 

Kształcenie  zainteresowań  i  umiejętności  pedagogicznych  przez  uczenie  dostrzegania  i  rozwiązywania  złożonych  problemów  edukacyjnych.

Budzenie  refleksji  nad  różnorodnością  problemów  edukacyjnych.

Wymagania wstępne

Student posiada podstawową wiedzę na temat psychologicznych podstaw funkcjonowania człowieka w kontekście wychowania i kształcenia.
Posiada wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia w aspekcie psychologicznym i społecznym z uwzględnieniem aktywności twórczej.

Zakres tematyczny

ZAKRES TEMATYCZNY

WYKŁADY:

  1. Miejsce pedagogiki wśród nauk.
  2. Wartości i cele edukacji.
  3. Typologia metod nauczania – uczenia się.
  4. Rola nauczyciela w procesie nauczania i wychowania.
  5. Zadania wychowawcy klasy. Współpraca nauczyciela z rodzicami.
  6. Dojrzałość szkolna dziecka. Trudności szkolne.
  7. Środki kształcenia. Diagnostyka dydaktyczno - wychowawcza.
  8. Uczeń zdolny. Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
  9. Zadania rozwojowe. Komunikacja interpersonalna.
  10. Oczekiwania społeczne, kompetencje i pełnione role współczesnego nauczyciela - wychowawcy.
  11. Przemiany i innowacje we współczesnej szkole.
  12. Założenia pedagogiki Marii Montessori.

ĆWICZENIA:

  1. Pedagogika zabawy.
  2. Indywidualizacja w kształceniu.
  3. Zasady nauczania – uczenia się.
  4. Autorytet i osobowość nauczyciela.
  5. Nauczyciel i szkoła w zmieniającym się społeczeństwie.
  6. Niepowodzenia dzieci w nauce szkolnej.
  7. Proces kształcenia.
  8. Metody aktywizujące proces uczenia się.

 

Metody kształcenia

  • Dyskusja,
  • Debata,
  • Opis,
  • Metody problemowe,
  • Metoda projektów.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Warunki zaliczenia:

  • Ustne  i  pisemne  sprawdzenie  wiadomości  studenta ( udział  w  dyskusji, argumentacja  własnego  stanowiska).
  • Przygotowanie  indywidualne  lub  w  grupach  prac  pisemnych, gromadzenie  i  analiza  materiałów  dotyczących  przedmiotu ( portfolio  lub  prezentacja  multimedialna ).
  • Wygłaszanie  referatów.
  • Test / Kolokwium.

Literatura podstawowa

  1. W. Pomykało (red.), Encyklopedia pedagogiczna, W-wa 1993 r.
  2. W. Okoń, Słownik pedagogiczny, W-wa 1991r.
  3. G. Miłkowska-Olejniczak, K. Uździcki (red.), Pedagogika wobec przemian i reform oświatowych, Z. Góra 2000r.
  4. M. Taraszkiewicz, Jak uczyć jeszcze lepiej, Poznań 2001r.
  5. R. I. Arends, Uczymy się nauczać, W-wa 1994r.
  6. M. Łobocki, Wybrane problemy wychowania nadal aktualne, Lublin 2004r.
  7. K. Konarzewski, K. Kruszewski (red.), Sztuka nauczania – t. 1-2, W-wa 2002r.
  8. Z. Kwieciński, B.Śliwerski (red.), Pedagogika 1. Podręcznik akademicki, W-wa 2004 r.
  9. Z. Kwieciński, B.Śliwerski (red.), Pedagogika 2. Podręcznik akademicki, W-wa 2005 r.
  10. K. Skolimowska, M. Kud, Wychowanie do osobistego rozwoju, część 1, W-wa 2017 r.
  11. T. Hejnicka - Bezwińska, Pedagogika. Podręcznik dla I stopnia kształcenia, Warszawa 2015 r.
  12. K. Skolimowska, M. Kud, Wychowanie do osobistego rozwoju, część 2, W-wa 2018 r.

Literatura uzupełniająca

  1. F. Bereźnicki, Dydaktyka kształcenia ogólnego, Kraków 2001 r.
  2. B. Śliwerski, Współczesne teorie i nurty wychowania, Kraków 2001 r.
  3. K. Denek, Ku dobrej edukacji, Toruń 2005 r.
  4. M. Dudzikowa, Pomyśl siebie. Mini eseje dla wychowawcy klasy, Gdańsk 2007 r.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Bartłomiej Stankowiak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 27-04-2022 21:44)