Zapoznanie studentów z podstawami wiedzy pedagogicznej dotyczącej istoty, celów i prawidłowości procesu wychowania dzieci i młodzieży.
Kształcenie zainteresowań i umiejętności pedagogicznych przez uczenie dostrzegania i rozwiązywania złożonych problemów edukacyjnych.
Budzenie refleksji nad różnorodnością problemów edukacyjnych.
Wymagania wstępne
Student posiada podstawową wiedzę na temat psychologicznych podstaw funkcjonowania człowieka w kontekście wychowania i kształcenia.
Posiada wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia w aspekcie psychologicznym i społecznym z uwzględnieniem aktywności twórczej.
Zakres tematyczny
ZAKRES TEMATYCZNY
WYKŁADY:
Miejsce pedagogiki wśród nauk.
Wartości i cele edukacji.
Typologia metod nauczania – uczenia się.
Rola nauczyciela w procesie nauczania i wychowania.
Zadania wychowawcy klasy. Współpraca nauczyciela z rodzicami.
Dojrzałość szkolna dziecka. Trudności szkolne.
Środki kształcenia. Diagnostyka dydaktyczno - wychowawcza.
Uczeń zdolny. Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Zadania rozwojowe. Komunikacja interpersonalna.
Oczekiwania społeczne, kompetencje i pełnione role współczesnego nauczyciela - wychowawcy.
Przemiany i innowacje we współczesnej szkole.
Założenia pedagogiki Marii Montessori.
ĆWICZENIA:
Pedagogika zabawy.
Indywidualizacja w kształceniu.
Zasady nauczania – uczenia się.
Autorytet i osobowość nauczyciela.
Nauczyciel i szkoła w zmieniającym się społeczeństwie.
Niepowodzenia dzieci w nauce szkolnej.
Proces kształcenia.
Metody aktywizujące proces uczenia się.
Metody kształcenia
Dyskusja,
Debata,
Opis,
Metody problemowe,
Metoda projektów.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Warunki zaliczenia:
Ustne i pisemne sprawdzenie wiadomości studenta ( udział w dyskusji, argumentacja własnego stanowiska).
Przygotowanie indywidualne lub w grupach prac pisemnych, gromadzenie i analiza materiałów dotyczących przedmiotu ( portfolio lub prezentacja multimedialna ).
Wygłaszanie referatów.
Test / Kolokwium.
Literatura podstawowa
W. Pomykało (red.), Encyklopedia pedagogiczna, W-wa 1993 r.
W. Okoń, Słownik pedagogiczny, W-wa 1991r.
G. Miłkowska-Olejniczak, K. Uździcki (red.), Pedagogika wobec przemian i reform oświatowych, Z. Góra 2000r.
M. Taraszkiewicz, Jak uczyć jeszcze lepiej, Poznań 2001r.
R. I. Arends, Uczymy się nauczać, W-wa 1994r.
M. Łobocki, Wybrane problemy wychowania nadal aktualne, Lublin 2004r.
K. Konarzewski, K. Kruszewski (red.), Sztuka nauczania – t. 1-2, W-wa 2002r.
Z. Kwieciński, B.Śliwerski (red.), Pedagogika 1. Podręcznik akademicki, W-wa 2004 r.
Z. Kwieciński, B.Śliwerski (red.), Pedagogika 2. Podręcznik akademicki, W-wa 2005 r.
K. Skolimowska, M. Kud, Wychowanie do osobistego rozwoju, część 1, W-wa 2017 r.
T. Hejnicka - Bezwińska, Pedagogika. Podręcznik dla I stopnia kształcenia, Warszawa 2015 r.
K. Skolimowska, M. Kud, Wychowanie do osobistego rozwoju, część 2, W-wa 2018 r.
Literatura uzupełniająca
F. Bereźnicki, Dydaktyka kształcenia ogólnego, Kraków 2001 r.
B. Śliwerski, Współczesne teorie i nurty wychowania, Kraków 2001 r.
K. Denek, Ku dobrej edukacji, Toruń 2005 r.
M. Dudzikowa, Pomyśl siebie. Mini eseje dla wychowawcy klasy, Gdańsk 2007 r.
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr hab. Bartłomiej Stankowiak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 27-04-2022 21:44)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.