SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Warsztaty szkolne - psychologiczne - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Warsztaty szkolne - psychologiczne
Kod przedmiotu 03.2-WA-EASMP-WSzk-S19
Wydział Wydział Artystyczny
Kierunek Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • mgr Konrad Opaliński
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest:

- poznanie przez studentów aktualnej wiedzy na temat dynamiki procesów grupowych

- umiejętność planowania oraz realizacji warsztatów o charakterze psychologicznym

- pozna sposoby przeciwdziałania konfliktom w grupie

Wymagania wstępne

Wymagania wstępne: student posiada ogólną wiedzę o otaczającej go rzeczywistości społecznej nabytej we wcześniejszych etapach edukacji

Zakres tematyczny

Problematyka ćwiczeń:

1. Wprowadzenie do procesów grupowych

2. Psychologia zabawy

3. Procesy grupowe

4. Przełamywanie oporu w grupie

5. Psychologia społeczna oraz poznawcza w procesach grupowych

6. Reguły oraz bariery komunikacyjne

7. Normalizacja w grupie

8. Twórczość i kreatywność

9. Konflikty w grupie i ich rozwiązywanie

10. Planowanie warsztatów - cele, dobór uczestników, ewaluacja.

Metody kształcenia

Analiza tekstów z dyskusją, praca w grupach, dyskusja

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zaliczenie ćwiczeń odbywa się na podstawie przygotowanej przez studenta prezentacji oraz aktywności na zajęciach. 

Prezentacja oceniana jest na podstawie następujących kryteriów:

Ocena bardzo dobra - prezentacja zgodna z aktualnym stanem wiedzy psychologicznej, student zna pojęcia psychologiczne prezentowane podczas zajęć, brak błędów merytorycznych

Ocena dobra - prezentacja w większości zgodna z aktualnym stanem wiedzy psychologicznej, student zna pojęcia psychologiczne prezentowane podczas zajęć, nie wyczerpuje prezentowanego zagadnienia w sposób bardzo dobry

Ocena dostateczna - prezentacja zasadniczo poprawna, student zna najważniejsze pojęcia psychologiczne, występują nieliczne błędy merytoryczne

Ocena niedostateczna - prezentacja zawiera błędy merytoryczne, student przejawia braki w wiadomościach koniecznych

Literatura podstawowa

1. Brown, R. (2006). Procesy grupowe. Dynamika wewnątrzgrupowa i międzygrupowa. Gdańsk: GWP.

2. Aronson, E., Akert, R., Wilson. T (2012). Psychologia społeczna. Wydawnictwo Zysk i S-ka.

3. Cialdini, R. (1994). Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka. Gdańsk: GWP.

4. Vopel, K. (2001). Zabawy, które łączą. Otwartość i zaufanie w początkowej fazie istnienia grupy. Kielce: Wydawnictwo Jedność.

5. Smith, E., Mackie, D., Claypool, H. (2014). Social Psychology. Psychology Press.

Literatura uzupełniająca

1. Grupa bawi się i pracuje. Zbiór grupowych gier i ćwiczeń psychologicznych. Wydawnictwo: Unus.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Bartłomiej Stankowiak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 26-04-2022 10:00)