SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Podstawy dydaktyki |
Kod przedmiotu | 05.1-WA-EASPP-PodDy-S19 |
Wydział | Wydział Artystyczny |
Kierunek | Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 30 | 2 | - | - | Egzamin |
- zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami oraz koncepcjami z zakresu dydaktyki
ogólnej;
- objaśnienie studentom istoty i przedstawienie elementów składowych procesu kształcenia,
czyli nauczania-uczenia się;
- zapoznanie studentów z zasadami procesu kształcenia;
-przedstawienie studentom funkcji i zastosowań mediów w procesie kształcenia.
Podstawowa wiedza z zakresu pedagogiki.
Dydaktyka jako subdyscyplina pedagogiczna. Przedmiot zainteresowań dydaktyki ogólnej. Podstawowe pojęcia. Cele i treści kształcenia. Zasady, metody kształcenia, środki dydaktyczne.
Systemy dydaktyczne. System tradycyjny i współczesny. Klasa szkolna i procesy w niej zachodzące (style kierowania, motywacja, integracja). Formy organizacyjne procesu kształcenia. Lekcja (rodzaje, budowa). Sztuka prowadzenia lekcji. Konspekt. Wyrównywanie szans edukacyjnych. Uczniowie ze specjalnymi potrzebami. Efektywność pracy nauczyciela-wychowawcy. Ocenianie osiągnięć szkolnych uczniów. Neurodydaktyka jako propozycja współczesnego spojrzenia na proces edukacji.
Dyskusja, metody problemowe, gry dydaktyczne, metody ekspresyjne, metody praktyczne, metody ćwiczebne - projekty.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Podstawą zaliczenia jest uzyskanie pozytywnej oceny, którą warunkują: aktywny udział studenta w dyskusjach na zajęciach (argumentacja własnego stanowiska); opracowanie i przedstawienie referatu/prezentacji multimedialnej wybranego zagadnienia z zakresu dydaktyki ogólnej; przygotowanie indywidualnie lub w grupach prac pisemnych/sporządzenie portfolio/wykonanie pomocy dydaktycznej oraz napisanie konspektu lekcji.
Ocena końcowa jest oceną z ćwiczeń.
Niemierko B., Kształcenie szkolne. Podręcznik skutecznej dydaktyki, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2007.Bąbel P., Wiśniak M., 12 zasad skutecznej edukacji. Czyli jak uczyć, żeby nauczyć, Gdańsk 2015;
Kupisiewicz Cz., Dydaktyka ogólna, Warszawa 2000;
Mietzel G., Psychologia kształcenia, Gdańsk 2002;
Rasfeld M., Breidenbach S.: Budząca się szkoła, Słupsk 2015.;
Sterna D., Ocenianie kształtujące w praktyce, Warszawa 2014;
Strykowski W., Strykowska J., Pielachowski J.: Kompetencje nauczyciela szkoły współczesnej, Poznań
2003; 2007 (II wyd.);
Żylińska M., Neurodydaktyka, Nauczanie i uczenie się przyjazne mózgowi, Toruń 2013.
Brophy J., Motywowanie uczniów do nauki, tłum. K. Kruszewski, PWN, Warszawa 2002.
Konarzewski K., Kruszewski K., Sztuka nauczania, t. 1-2 , PWN, Warszawa 2004.
(Nie)codzienność wychowawcza i dydaktyczna nauczyciela w szkole, red. E. Pasterniak-Kobyłecka, Wydział PPiS UZ, Zielona Góra 2017.
Pasterniak-Kobyłecka E., Innowacje i eksperymenty w procesie kształcenia. Materiały dydaktyczne, UZ Wydział Nauk Społecznych, Zielona Góra 2020.
Okoń W., Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2003.
Phillips D. C., Soltis J. F., Podstawy wiedzy o nauczaniu, GWP, Gdańsk 2003.
Zmodyfikowane przez dr hab. Bartłomiej Stankowiak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 25-05-2022 08:15)