SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Śródroczna praktyka wychowawcza I - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Śródroczna praktyka wychowawcza I
Kod przedmiotu 13.2-WF-FizP-ŚPW-I-S20
Wydział Wydział Fizyki i Astronomii
Kierunek Fizyka
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 5
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Występuje w specjalnościach nauczycielska
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Joanna Kalaga
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Praktyka 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem praktyki wychowawczej jest zdobycie doświadczenia związanego z pracą wychowawczą nauczyciela-wychowawcy w szkole podstawowej i konfrontowanie nabytej wiedzy z zakresu przygotowania psychologiczno-pedagogicznego z rzeczywistością pedagogiczną. Zapoznanie się ze specyfiką szkoły, w szczególności poznanie realizowanych przez nią zadań opiekuńczo-wychowawczych, sposobu funkcjonowania, organizacji pracy oraz prowadzonej dokumentacji.

Wymagania wstępne

Wiedza i umiejętności z zakresu przygotowania psychologiczno-pedagogicznego i praktycznego.

Zakres tematyczny

Zapoznanie się ze specyfiką szkoły, w której praktyka jest odbywana, w szczególności poznanie realizowanych przez nią zadań opiekuńczo-wychowawczych, sposobu funkcjonowania, organizacji pracy, pracowników, uczestników procesów pedagogicznych oraz prowadzonej dokumentacji.

Obserwowanie:

  • czynności wychowawczo-opiekuńczych podejmowanych przez nauczyciela-wychowawcę,
  • toku metodycznego zajęć wychowawczych, stosowanych metod i form pracy oraz wykorzystywanych pomocy dydaktycznych,
  • interakcji dorosły (nauczyciel-wychowawca) – dziecko (uczeń) oraz interakcji między uczniami,
  • procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, ich prawidłowości i zakłóceń,
  • dynamiki i klimatu społecznego grupy, ról pełnionych przez dzieci, zachowania i postaw uczniów,
  • funkcjonowania i aktywności w czasie zajęć wychowawczych poszczególnych uczniów, z uwzględnieniem uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi,
  • działań podejmowanych przez nauczyciela wychowawcę na rzecz zapewnienia bezpieczeństwa i zachowania dyscypliny.

Współdziałanie z nauczycielem-opiekunem w:

  • planowaniu i przeprowadzaniu zajęć wychowawczych;
  • przygotowywaniu materiałów/pomocy dydaktycznych na zajęcia wychowawcze,
  • podejmowaniu działań opiekuńczo-wychowawczych na rzecz uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym uczniów szczególnie uzdolnionych,
  • sprawowaniu nadzoru nad grupą oraz zapewnianiu bezpieczeństwa,
  • prowadzenie dokumentacji działalności opiekuńczo-wychowawczej realizowanej w szkole podstawowej

Pełnienie roli nauczyciela-wychowawcy poprzez:

  • planowanie zajęć wychowawczych, formułowanie celów, dobór metod i form pracy oraz środków dydaktycznych,
  • dostosowywanie metod i form pracy do realizowanych treści oraz dynamiki grupy uczniowskiej,
  • organizację i prowadzenie zajęć wychowawczych w oparciu o samodzielnie opracowywane konspekty,
  • dostosowywanie sposobu komunikacji w toku zajęć wychowawczych do poziomu rozwoju uczniów,
  • dostosowywanie podejmowanych działań do możliwości i ograniczeń dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi,
  • podejmowanie współpracy z innymi pracownikami szkoły - innymi nauczycielami, pedagogiem, psychologiem oraz specjalistami pracującymi z dziećmi.

Analiza i interpretacja zaobserwowanych albo doświadczanych sytuacji i zdarzeń pedagogicznych:

  • prowadzenie dokumentacji praktyki,
  • konfrontowanie wiedzy teoretycznej z praktyką
  • ocena własnego funkcjonowania w toku wypełniania roli nauczyciela wychowawcy (dostrzeganie swoich mocnych i słabych stron),
  • ocena przebiegu prowadzonych zajęć wychowawczych oraz podejmowanych czynności opiekuńczo-wychowawczych oraz realizacja zamierzonych celów,
  • konsultacje z opiekunem praktyk w celu omawiania obserwowanych i prowadzonych zajęć wychowawczych oraz czynności opiekuńczo-wychowawczych.

Metody kształcenia

Praktyka wychowawcza w szkole podstawowej.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Warunkiem zaliczenia studentowi praktyki jest przedstawienie przez niego Dziennika Praktyk, sprawozdania z praktyki, konspektów prowadzonych zajęć oraz pozytywnej opinii wystawionej przez zakład pracy.

Na ocenę praktyki składają się:

  1. opinia wraz z oceną wystawiona przez nauczyciela-opiekuna ze szkoły (50%),
  2. prawidłowo wypełniony i poświadczony przez szkołę Dziennik Praktyk (20%),
  3. konspekty prowadzonych zajęć wychowawczych oraz arkusze hospitacji zajęć (20%)
  4. terminowość przedkładania odpowiednich dokumentów związanych z realizacją praktyki oraz sposób ich przedstawienia (10%).

Literatura podstawowa

  1. I. Fechner-Sędzicka, E. Lachowska-Żarska, Nauczyciele-rodzicom: spotkania z rodzicami prowadzone metodą warsztatową w szkole podstawowej; scenariusze spotkań z celami i przykładami ćwiczeń, ankietami, zagadnieniami do przemyślenia i przedyskutowania, Bea-Bleja, Toruń 2002.
  2. T. Zubrzycka-Maciąg (red. naukowa), Wychowanie w praktyce szkolnej: scenariusze godzin wychowawczych dla klas IV-VI szkoły podstawowej, Difin, Warszawa 2016.
  3. J. Bąk, E. Wiewióra-Pyka, Między nami. Scenariusza zajęć wychowawczych i świetlicowych dla szkoły podstawowej, Wydawnictwo Rubikon, Kraków 2004.
  4. A. Konarzewska, Być (nie)zwykłym wychowawcą : scenariusze lekcji wychowawczych dla uczniów klas starszych szkoły podstawowej oraz szkół ponadpodstawowych, Warszawska Firma Wydawnicza, Warszawa 2019.
  5. K. Białek, M. Goetz, A.K. Kiełczewska, M. Koniuszewska, I. Lutze, D. Pyrdoł, K. Raczyńska, M. Swędrowska, A. Synakiewicz, Pedagog w klasie : scenariusze zajęć na różne okazje, Fabryka Wiedzy, Warszawa 2020.
  6. A. Kiełczewska, A. Małkowska-Szkutnik, G. Pazura, N. Perek, M. Swędrowska, K. Topolska, Pedagog w klasie – scenariusze zajęć na różne okazje cz.2,  Wiedza i Praktyka sp. z o.o, Warszawa 2021.
  7. pod red. J. Bałachowicz, A. Rowicka, Nowoczesny wychowawca - tutor, mentor, coach, Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Janusza Korczaka, Warszawa 2013.

Literatura uzupełniająca

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Joanna Kalaga (ostatnia modyfikacja: 28-04-2022 19:26)