SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Emisja i higiena głosu |
Kod przedmiotu | 05.0-WP-AKTAS-EHG |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Animacja kultury i twórczej aktywności w sieci |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 1 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Konwersatorium | 15 | 1 | 15 | 1 | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie studentów z wybranymi zagadnieniami emisji i higieny głosu.
Poznanie podstawowych ćwiczeń sprawności głosowej i autoprezentacji.
Zapoznanie z zasadami profilaktyki głosowej
Podstawy wiedzy o rozwoju człowieka.
Dobra kondycja psychofizyczna
1. O potrzebie kształcenia emisyjnego (głosu). Ja i mój głos. Impostacja głosu.
2. Budowa i funkcjonowanie narządu głosu
3. Praca głosem i nad głosem: właściwa postawa, ćwiczenia ruchowe-rozluźniające i rozgrzewające aparat głosotwórczy
4. Oddech i jego rodzaje. Ćwiczenia oddechowe, fazy oddechu, ćwiczenia pobudzające przeponę. Gimnastyka oddechowa.
5. Ćwiczenia artykulacyjne; gry głosowe, dialogi. praktyczne wykorzystanie ćwiczeń artykulacyjnych
6. Sztuka mówienia i sztuka wokalna. Głos mówiony i śpiewany (ekspresja wypowiedzi, ćwiczenia intonacyjne, mowa ciała, gry głosowe).
7. Głos, jego patologia i oddziaływanie profilaktyczne.
8. Zasady higieny głosu
9. Dieta a głos
10. Relaks a głos. Poznanie ćwiczeń relaksacyjnych - uwolnij swój głos
11. Psychologia głosu (trema, stres, komunikacja)
12. Afirmacje dla głosu
13. Ekspresja wypowiedzi podczas imprez kulturalnych, autoprezentacji
14. Mój warsztat emisyjny.
Asymilacji wiedzy - dyskusja, metody ekspresyjne, metody problemowe (gry dydaktyczne - głosowe), prezentacje
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Warunkiem zaliczenia zajęć jest aktywny udział studenta w dyskusjach, zadaniach (50% ogólnej oceny) oraz opracowanie indywidualnie lub w grupach prezentacji medialnej (50%)
Aktywność studenta na zajęciach- opracowanie i prezentacja podczas ćwiczeń zagadnień, problemów zawartych w programie przedmiotu(metody kształcenia: praca z tekstem, burza mózgów, dyskusja, gry głosowe)
narzędzie weryfikacji: przykładowe problemy dyskutowane podczas zajęć: pożądane efekty profilaktyki i rehabilitacji głosowej; metody zapobiegania chorobom głosowym; częste błędy popełniane podczas pracy z głosem itp.)
Skala ocen za aktywność: ndst (o pkt.), dostateczny (3.0 pkt.), dostateczny plus (5 pkt.), dobry(7.0 pkt.). dobry plus (9 pkt.), bardzo dobry (12 pkt.).
Prezentacja multimedialna wybranego problemu
Ocena uwzględnia: stopień wyczerpania tematu prezentacji, opracowanie logicznej struktury zagadnienia, dobór i wykorzystanie literatury, stopień samodzielności wygłaszania przygotowanej prezentacji
Skala ocen za prezentację ndst (0 pkt.), dostateczny (3.0 pkt.), dostateczny plus (3,5 pkt.), dobry (4.0 pkt.), dobry plus (4,5 pkt.), bardzo dobry (5.0 pkt.)
Samoocena głosu- ankieta ewaluacyjna dotycząca przygotowania studenta do zawodu.
Projekt "Mój warsztat emisyjny"
Dopuszcza się 1 nieobecność na zajęciach
Zmodyfikowane przez dr hab. Lidia Kataryńczuk-Mania, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 24-04-2022 21:12)