Zapoznanie studentów z wiodącymi ujęciami kultury i koncepcjami animacji kultury, wyposażenie w pojęciowość z zakresu kultury symbolicznej i animacji kultury, ukazanie złożoności i wieloaspektowości współczesnej kultury oraz przemian w obrębie uczestnictwa w kulturze.
Wymagania wstępne
Ogólna orientacja w kulturze współczesnej i podstawowa znajomość aktualnych zjawisk społecznych.
Zakres tematyczny
Wykłady
Kultura – rozwój pojęcia, sposoby definiowania, rodzaje koncepcji.
Selektywne i całościowe ujęcia kultury.
Kultura popularna – ujęcia, przemiany, konteksty edukacyjne.
Kultura i nowe media. Zjawiska i wyzwania związane z cyfryzacją kultury.
Instytucje kultury i ich współczesne przeobrażenia.
Animacja kultury– geneza i główne założenia koncepcji.
Upowszechnianie kultury – geneza, rozwój koncepcji i współczesne znaczenie.
Ćwiczenia
Uczestnictwo w kulturze/aktywność kulturalna - funkcje i formy uczestnictwa w kulturze
Uwarunkowania i profile uczestnictwa w kulturze
Współczesne trendy w uczestnictwie w kulturze – iwentyzacja, festiwalizacja kultury, prosumpcja, wszytskożerność kulturowa.
Aktywność kulturalna Polaków w świetle badań.
Uczestnictwo w kulturze wybranych kategorii społecznych: młodzież/seniorzy.
Instytucjonalne przestrzenie animacyjnych i edukacyjnych działań w kulturze.
Kim (nie)jest animator kultury? – specyfika roli animatora kultury; różne ujęcia roli animatora; zadania i przestrzeń działania; kompetencje, sposoby i zasady pracy.
Ograniczenia i możliwości działań animacyjnych on-line; animacja online i offline – specyfika, wyzwania; nowe media i kultura uczestnictwa - szansa dla animacji?
Kultura w sieci - digitalizacja dóbr kultury, udostępnianie i upowszechnianie kultury w internecie; zakres, formy udostępniania zasobów, stopień interaktywności; oddolna digitalizacja; polskie repozytoria /serwisy cyfrowe.
Metody kształcenia
Wykłady – metoda podająco-systematyzująca; wykład interaktywny, dyskusja
Ćwiczenia – metody aktywizujące, dyskusja, burza mózgów, analiza przypadku, praca z tekstem, prezentacja, sesja plakatowa, desk research, debata oxfordzka.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Wykłady
Egzamin w formie testu z pytaniami otwartymi i zamkniętymi. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest pozytywna ocena z ćwiczeń, a jego zaliczenia - uzyskanie min. 55% punktów.
Ćwiczenia
Ocena z ćwiczeń jest średnią arytmetyczną ocen za: aktywność na zajęciach, analizę inicjatywy animacyjnej/ wybranego zjawiska w obszarze aktywności kulturalnej, prezentację wybranego podmiotu/instytucji kultury oraz cyfrowego repozytorium. Dopuszczalna jest jedna nieobecność na zajęciach, każda następna musi być zaliczona na konsultacjach dla studentów.
Ocena końcowa
Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną oceny z egzaminu i z ćwiczeń.
Literatura podstawowa
Bollhander R., Lütolf R., Soziokulturelle Animation 2.0: Die Bedeutung von Online-Communities für das Berufsfeld der Soziokulturellen Animation, 2012.
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.