SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Teorie kultury i animacji - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Teorie kultury i animacji
Kod przedmiotu 05.9-WP-AKTAS-TKA
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Animacja kultury i twórczej aktywności w sieci
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 5
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Sylwia Słowińska, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Egzamin
Ćwiczenia 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z wiodącymi ujęciami kultury i koncepcjami animacji kultury, wyposażenie  w pojęciowość z zakresu kultury symbolicznej i animacji kultury, ukazanie złożoności i wieloaspektowości współczesnej  kultury oraz przemian  w obrębie uczestnictwa w kulturze.

Wymagania wstępne

Ogólna orientacja w kulturze współczesnej i podstawowa znajomość aktualnych zjawisk społecznych.

Zakres tematyczny

Wykłady

  1. Kultura – rozwój pojęcia, sposoby definiowania, rodzaje koncepcji.
  2. Selektywne i całościowe ujęcia kultury.
  3. Kultura popularna – ujęcia, przemiany, konteksty edukacyjne.
  4. Kultura i nowe media. Zjawiska i wyzwania związane z cyfryzacją kultury.
  5. Instytucje kultury i ich współczesne przeobrażenia.
  6. Animacja kultury– geneza i główne założenia koncepcji.
  7. Upowszechnianie kultury – geneza, rozwój koncepcji i współczesne znaczenie.

Ćwiczenia

  1. Uczestnictwo w kulturze/aktywność kulturalna - funkcje i formy uczestnictwa w kulturze 
  2. Uwarunkowania i profile uczestnictwa w kulturze
  3. Współczesne trendy w uczestnictwie w kulturzeiwentyzacja, festiwalizacja kultury, prosumpcja, wszytskożerność kulturowa.
  4. Aktywność kulturalna Polaków w świetle badań.
  5. Uczestnictwo w kulturze wybranych kategorii społecznych: młodzież/seniorzy.
  6. Instytucjonalne przestrzenie animacyjnych i edukacyjnych działań w kulturze.
  7. Kim (nie)jest animator kultury? specyfika roli animatora kultury; różne ujęcia roli animatora; zadania i przestrzeń działania; kompetencje,  sposoby i zasady pracy.
  8. Ograniczenia i możliwości działań animacyjnych on-line; animacja online i offline – specyfika, wyzwania; nowe media i kultura uczestnictwa - szansa dla animacji?
  9. Kultura w sieci - digitalizacja dóbr kultury, udostępnianie i upowszechnianie kultury w internecie; zakres, formy udostępniania zasobów, stopień interaktywności; oddolna digitalizacja; polskie repozytoria /serwisy cyfrowe.

Metody kształcenia

Wykłady – metoda podająco-systematyzująca; wykład interaktywny, dyskusja

Ćwiczenia – metody aktywizujące, dyskusja, burza mózgów, analiza przypadku, praca z tekstem, prezentacja, sesja plakatowa, desk research, debata oxfordzka. 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykłady

Egzamin w formie testu z pytaniami otwartymi i zamkniętymi. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest pozytywna ocena z ćwiczeń, a jego zaliczenia  -  uzyskanie min. 55% punktów.

Ćwiczenia

Ocena z ćwiczeń jest średnią arytmetyczną ocen za:  aktywność na zajęciach, analizę inicjatywy animacyjnej/ wybranego zjawiska w obszarze aktywności kulturalnej, prezentację wybranego podmiotu/instytucji kultury oraz cyfrowego repozytorium. Dopuszczalna jest jedna nieobecność na zajęciach, każda następna musi być zaliczona na konsultacjach dla studentów.

Ocena końcowa

Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną oceny z egzaminu i z ćwiczeń.

Literatura podstawowa

  1. Bollhander R., Lütolf R., Soziokulturelle Animation 2.0: Die Bedeutung von Online-Communities für das Berufsfeld der Soziokulturellen Animation, 2012.
  2. Burszta W.J., Antropologia kultury: tematy, teorie, interpretacje, Poznań 1998.
  3. Jankowski D., Pedagogika kultury. Studia i koncepcje, Kraków 2006.
  4. Kubinowski D., Lewartowicz U., Animacja kultury w perspektywie pedagogicznej. Studia i szkice,, Kraków 2018.
  5. Kłoskowska A.,red., Encyklopedia kultury polskiej XX wieku: pojęcia i problemy kultury, Wrocław 1991.
  6. van Dijk J., Social Aspects of New Media, London 2006.

Literatura uzupełniająca

  1. Kargul J., Upowszechnianie, animacja, komercjalizacja kultury, Warszawa 2012.
  2. Nowe media  + animacja kultury, NCK, Warszawa  2012.
  3. Nowicka E., Świat człowieka – świat kultury, Warszawa 2006.

Uwagi

-


Zmodyfikowane przez dr hab. Sylwia Słowińska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 08-04-2022 20:55)