SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Psychologia twórczości - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Psychologia twórczości
Kod przedmiotu 14.4-WP-AKTAS-PsychT
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Animacja kultury i twórczej aktywności w sieci
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Urszula Gembara
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest:

- opanowanie podstawowej wiedzy  teoretycznej z zakresu psychologii twórczości,

- opanowanie wiedzy dotyczącej znaczenia twórczości dla rozwoju człowieka w różnych aspektach,

- opanowanie wiedzy dotyczącej rozwoju zdolności twórczych u siebie i innych,

 

Wymagania wstępne

Student posiada podstawową wiedzę z zakresu psychologii ogólnej.

Zakres tematyczny

Tematyka wykładu:

 Pojęcie, poziomy i obszary  twórczości. Psychologiczne koncepcje  twórczości. Osobowość  twórcy w kontekście zdrowego funkcjonowania i psychopatologii. Społeczny kontekst twórczości (twórczość w społeczeństwie, miejscu pracy, rodzinie i szkole). Myślenie twórcze, proces twórczy, emocje i motywacje w procesie twórczym w aspekcie teoretycznym i praktycznym.Wychowanie ku twórczości.  Wspieranie rozwoju twórczości w procesie wychowania. Kulturowy kontekst twórczości. Twórczość w zawodzie animatora kultury.

Tematyka ćwiczeń:

Uzdolnienia twórcze a inteligencja i inne zdolności. Modele twórczości. Wewnętrzne i zewnętrzne bariery w twórczości i ich przezwyciężanie. Arteterapia a rozwój osobowości: metody, cele, rodzaje  kontekście działań twórczych.Myślenie twórcze w praktyce.

 

 

Metody kształcenia

Wykłady konwersatoryjny, wykład problemowy, prezentacje multimedialne, pogadanka, praca z książką, metody aktywne, praca w grupach, analiza tekstu.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

 Ocena z ćwiczeń wystawiana jest na podstawie kolokwium zaliczeniowego opisowego w formie ustnej lub pisemnej. Aby uzyskać pozytywną ocenę z kolokwium zaliczeniowego student musi uzyskać co najmniej 50% możliwych punktów.

Ocena z wykładu wystawiana jest na podstawie kolokwium zaliczeniowego opisowego  formie ustnej lub pisemnej. Aby uzyskać pozytywną ocenę z kolokwium zaliczeniowego student musi uzyskać co najmniej 50% możliwych punktów.

Na ocenę końcową składa się ocena z ćwiczeń (50%) i ocena z wykładu (50%).

Literatura podstawowa

Nęcka E. Psychologia twórczości, Gdańsk, 2002.

Popek S. Człowiek jako jednostka twórcza., Lublin, 2001.

Literatura uzupełniająca

 

  • Gembara U. Creativity in pre-school  children in view of their family life W: Creativity and Innovation as Challenges for the Systems of Education - Cross Cultural Perspective,/ ed. by Marzanna Farnicka, Noemi Serrano Diaz, Inetta Nowosad, Toruń, 2018

  • Gembara U., Twórczość w rodzinie z dzieckiem z niepełnosprawnością intelektualną. W: Janiszewska- Nieścioruk Z., Mróz A., Gembara U.(red.) (Nie)nowe problemy rozwoju. edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną., Zielona Góra 2019

  • Gembara U., Społeczne i psychiczne przeszkody w tworzeniu. W: Pastuszek A.(red.) Uczelnia miejscem sztuki., Zielona Góra 2015

  • Kowalik S., Siedem wykładów z psychologii sztuki., Poznań 2020.

  • Nęcka E., Proces twórczy i jego ograniczenia., Kraków, 1987.

  • Pufal-Strózik I. Podmiotowe i społeczne uwarunkowania aktywności twórczej artystów,  Kielce, 2006. 
  • Sołowiej J. Psychologia twórczości. Gdańsk 1997.

  • Szmidt K. J., Pedagogika twórczości. Gdańsk 2007.

  • Szmidt K.J., Trening twórczości w szkole wyższej, Łódź, 2005.

oraz inna literatura zalecana przez prowadzącego.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 28-04-2022 21:54)