SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Bezpieczeństwo w Sieci |
Kod przedmiotu | 11.3-WP-AKTAS-BwS |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Animacja kultury i twórczej aktywności w sieci |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 1 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest przygotowanie użytkownika współczesnych mediów cyfrowych do dokonywania świadomej analizy bezpieczeństwa informacji, w tym bezpieczeństwa danych – przede wszystkim w komunikacji sieciowej. Zwrócenie uwagi na prawa autorskie i regulacje prawne dotyczące ochrony danych, a także przygotowanie do samodzielnego diagnozowania i modyfikowania zabezpieczeń wykorzystywanego oprogramowania.
Podstawowa wiedza z zakresu wykorzystania technologii informacyjnych w komunikacji za pośrednictwem mediów elektronicznych.
Problematyka bezpieczeństwa informacji. Ochrona danych i systemów informatycznych. Techniki i technologie zapewnienia bezpieczeństwa informacji i danych osobowych. Zrozumienie zasad zarządzania ryzykiem na potrzeby bezpieczeństwa informacyjnego. Bezpieczeństwo przesyłu danych i transakcji finansowych. Anonimowość i ochrona danych w sieci (aplikacje – TOR). Ochrona danych osobowych – RODO, ustawa i komentarze. Prawa autorskie i prawa pokrewne: pojęcie utworu, prawa do korzystania z utworu, dozwolony użytek osobisty utworu, umowa o przeniesienie autorskich praw majątkowych, utwór audiowizualny, nadawanie wykonań artystycznych.
Podział dysku na partycje. Punkt przywracania systemu. Tworzenie obrazu partycji systemowej na partycji z danymi – aplikacje. Odzyskiwanie systemu z obrazu dysku. Szyfrowanie oraz ukrywanie partycji. Wolne oprogramowanie – wady i zalety. Mechanizmy szyfrujące w pakietach biurowych (zabezpieczenia w edytorze tekstu, arkuszu kalkulacyjnym i in.). Archiwa chronione hasłem. Aplikacje szyfrujące i niszczące pliki. Odzyskiwanie danych z różnych nośników. Praca w chmurze jako alternatywny sposób ochrony danych – wady i zalety; Archiwizacja danych – rozwiązania lokalne QNAP i Synology oraz umieszczanie danych w chmurze: Dokumenty Google, Microsoft SkyDrive, DropBox. Sieć Wi-Fi – niebezpieczeństwa i zabezpieczenia.
Przeglądarki internetowe: konfiguracja pod kątem bezpieczeństwa korzystania w Sieci, ochrona danych lokalnych, blokowanie możliwości profilowania.
Pokaz, demonstracja, korzystanie z multimedialnych kursów online: blended learning oraz e-learning, metoda zajęć praktycznych, metoda laboratoryjna.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wiadomości z zajęć realizowanych zastosowaniem metody samodzielnej pracy z książką lub kursem online będą sprawdzane z zastosowaniem testów z progami punktowymi. Umiejętności praktyczne oraz kompetencje społeczne są oceniane na podstawie oceny prac wykonywanych na zajęciach – progi punktowe.
Laboratoria
Zaliczenie wszystkich kolokwiów (progi punktowe; warunkiem uzyskania oceny pozytywnej jest zdobycie minimum 60% punktów) oraz wszystkich innych podlegających ocenie zadań i prac. Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną wszystkich ocen cząstkowych.
Ocena końcowa
Ocena końcowa jest oceną z laboratorium (średnia arytmetyczna wszystkich ocen).
Zmodyfikowane przez mgr inż. Maciej Jackowski (ostatnia modyfikacja: 22-04-2022 10:57)