SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Socjologia kultury - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Socjologia kultury
Kod przedmiotu 14.2-WP-AKTAS-SK
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Animacja kultury i twórczej aktywności w sieci
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Beata Trzop, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem jest zapoznanie studenta z teoretyczną i empiryczną problematyką kultury,  podstawowymi koncepcjami z zakresu badań nad kulturą oraz zapoznanie studenta z problemami współczesnej kultury.

Wymagania wstępne

Student zna podstawowe pojęcia socjologiczne oraz posiada wiedzę o koncepcjach i teoriach wyjaśniających życie społeczne i  ogólną wiedzę o mechanizmach życia społecznego, nabytą w ramach realizacji przedmiotu Wstęp do socjologii lub przedmiotu tożsamego.

Zakres tematyczny

Zakres tematyczny wykładów:

  1. Obszar badawczy socjologii kultury.
  2. Koncepcja klasyczna i alternatywne ujęcia kategorii kultury.
  3. Podstawowe problemy socjologii sztuki.
  4. Kontrkultura – subkultura: różnice, podobieństwa, typy.
  5. Kultura masowa - ramy społeczne kultury masowej.
  6. Uczestnictwo w kulturze – pojęcie .uwarunkowania, dane empiryczne.
  7. Style życia-  koncepcje i typy.

Zakres tematyczny ćwiczeń

  1. Potoczne pojęcie kultury, zadania socjologii kultury.
  2. Analiza definicji kultury i podstawowych pojęć związanych z kulturą: wartości kultury, dobra kultury, wzór kulturowy.
  3. Zmiana kulturowa i dynamika kultury: podstawowe pojęcia, przyczyny i skutki zmiany kulturowej.
  4. Ujęcia kultury w koncepcjach J.J. Rousseau, S. Freuda, B. Malinowskiego.
  5. Subkultury młodzieżowe – przegląd.
  6. Homogenizacja kultury, ikony popkultury i kultury masowej, subkultury młodzieżowe  - prezentacja przykładów.
  7. Uczestnictwo w kulturze, czas wolny, style życia – analiza danych zastanych.

Metody kształcenia

Wykład konwencjonalny z wykorzystaniem technik multimedialnych, ćwiczenia.audytoryjne.z wykorzystaniem technik multimedialnych.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Student otrzymuje oceną z wykładów w wyniku uzyskania  pozytywnej oceny z pracy pisemnej (poprawność merytoryczna, umiejętność argumentowania, przypisy, źródła, zróżnicowana bibliografia).

Student otrzymuje oceną z ćwiczeń w wyniku uzyskania  pozytywnej oceny z prezentacji. (poprawność merytoryczna, poprawność wykonania prezentacji jako formy przekazywania wiedzy,  wskazanie źródeł wykorzystanych do przygotowania prezentacji, inicjowanie dyskusji ). Limit nieobecności na ćwiczeniach - 1.

W sytuacji większej liczby nieobecności  (max 3) student zobowiązany jest do konsultacji.

Ocena końcowa: średnia arytmetyczna oceny z wykładu i ćwiczeń.

Literatura podstawowa

  1. Golka M., Socjologia kultury, Warszawa 2007.
  2. Grad J., Badania uczestnictwa w kulturze artystycznej w polskiej socjologii kultury, Poznań 1996.
  3. Kłoskowska A., Kultura masowa, Warszawa 2011.
  4. Kłoskowska A., Socjologia kultury, Warszawa 2007.
  5. Trzop B., Kultura masowa i kultura popularna - tradycja i nowe trendy w analizie zjawiska, w: Rocznik Lubuski: Różnorodność kapitałów w nowej rzeczywistości społecznej: z dorobku zielonogórskiego środowiska socjologicznego, 2004.

Literatura uzupełniająca

 

1.Chłopek M., Bikiniarze. Pierwsza polska subkultura, Warszawa 2005.

2. Krajewski M., Kultury kultury popularnej,Poznań, 2005.

3. Trzop B., Typy kultury popularnej na łamach czasopism kobiecych,   Zielona Góra 2005.

4. Macdonald D., A Theory of Mass Culture. In Bernard Rosenberg and David Manning White (eds.): Mass Culture. The Popular Arts in America. Glencoe, The Free Press. p. 60., 1957..

 

 

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Beata Trzop, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 15-04-2022 08:42)