Celem przedmiotu jest: zapoznanie Studentów z istotą i założeniami organizowania procesu nauczania i uczenia się z wykorzystaniem mediów oraz rozwijanie umiejętności planowania (zgodnie z metodyką) zajęć edukacyjnych wspomaganych metodami i narzędziami ICT.
Wymagania wstępne
Elementarna wiedza z zakresu: dydaktyki ogólnej, komunikacji interpersonalnej.
Zakres tematyczny
Wykład: Nowe media w dyskusji społecznej; Dydaktyka mediów jako subdyscyplina pedagogiki mediów; Kompetencje medialne jako kluczowy wymóg każdej profesji; Koncepcje (modele) kompetentnej pracy z mediami; Uczenie się w kontekście nauczania w świecie mediów; Technologia informacyjno-komunikacyjna (nowe media) jako narzędzia poznawcze, wspomagające proces nauczania-uczenia się.
Ćwiczenia: Typy zajęć a struktura jednostki metodycznej wspomaganej metodami i narzędziami ICT; Toki zajęć z użyciem komputera i Sieci: strategie podające, ćwiczeniowe, problemowe, eksponujące a uczenie się przez przyswajanie, działanie, odkrywanie, przeżywanie; Formy i metody zajęć oraz materiały/narzędzia medialne (pokazowe, prezentacje multimedialne, filmy, serwisy internetowe, media społecznościowe itp.); Media a kontrola i ocena wiadomości, umiejętności, postaw – efekty kształcenia; Koncepcje dydaktyki mediów – zorientowanie na: nauczycielu, modelu, zadaniu, systemie, odkrywaniu, działaniu. Metody, techniki, narzędzia edukacji zdalnej; Serwisy i oprogramowanie edukacyjne jako propozycja programowa kształcenia (wyznaczniki określania ich jakości); Popularyzowanie problematyki etycznej, ergonomicznej, bezpiecznej pracy w środowisku cyfrowym.
Metody kształcenia
Wykład: wykład informacyjny i problemowy, pogadanka, pokaz, demonstracja.
Ćwiczenia: ćwiczenia praktyczne, warsztaty metodyczne, metoda projektu, dyskusja problemowa, gry dydaktyczne.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Wykład: zaliczenie na ocenę – według pisemnego sprawdzianu testowego – egzamin pisemny (min. 51% na pozytywne zaliczenie) oraz bieżącego sprawdzania/oceniania wiadomości podczas zajęć.
Ćwiczenia: zaliczenie na ocenę – (zajęć o charakterze ćwiczeniowym, praktycznym) odbywa się na podstawie ocenionych prac wytwórczych (projektów: prac pisemnych, konspektów, prezentacji), bieżących sprawdzianów pisemnych oraz aktywności na zajęciach.
Ocena końcowa: ocena wypadkowa ustalana jest na podstawie średniej arytmetycznej ocen z wykładu i ćwiczeń z jednakową wagą (50% wykład, 50% ćwiczenia).
Literatura podstawowa
Austin T, Doust R., Projektowanie dla nowych mediów [New media design], przeł. A. Garbiński, PWN, Warszawa 2008.
Baron-Polańczyk E., Chmura czy silos? Nauczyciele wobec nowych trendów ICT, Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra 2011.
Baron-Polańczyk E., My i oni. Uczniowie wobec nowych trendów ICT, Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra 2018.
Bates A.W. (Tony), Teaching in a Digital Age. Subtitle:Guidelines for designing teaching and learning, Tony Bates Associates LTD., Vancouver, B.C., 2019.
Bereźnicki F., Podstawy kształcenia ogólnego, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2011.
Dirksen J., Projektowanie metod dydaktycznych: efektywne strategie edukacyjne [Design for how people learn], przeł. B. Solecki, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2017.
Kron F.W., Sofos A., Dydaktyka mediów [Mediendidaktik: neue Medien in Lehr- und Lernprozessen], przeł. J. Sztobryn-Giercuszkiewicz, Wydawnictwo Naukowe GWP, Gdańsk 2008.
Levinson P., Nowe nowe media [New new media], przeł. M. Zawadzka, Wydawnictwo WAM, Kraków 2010.
Lister M. [et al.], Nowe media. Wprowadzenie [New media. Introduction], przekł. M. Lorek, A. Sadza, K. Sawicka, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2009.
Melosik Z., Szkudlarek T., Kultura, tożsamość i edukacja. Migotanie znaczeń, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2010.
Siemieniecki B. (red.), Pedagogika medialna. Podręcznik akademicki, tom 1 i tom 2, PWN, Warszawa 2007.
Siemieniecki B. (red.), Pedagogika medialna: wydanie nowe, PWN, Warszawa 2021.
Literatura uzupełniająca
Baron-Polańczyk E. (ed.), ICT in educational design: processes, materials, resources, Vol. 1-14, Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra 2012-2019.
Baron-Polańczyk E., Multimedialne materiały dydaktyczne w edukacji techniczno-informatycznej w szkole podstawowej i gimnazjum. Raport z badań, Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra 2007.
Baron-Polańczyk E., Multimedialne materiały dydaktyczne: projektowanie i wykorzystywanie w edukacji techniczno-informatycznej, Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra 2006.
Bednarek J., Lubina E., Kształcenie na odległość. Podstawy dydaktyki, PWN, Warszawa 2008.
Castells M., Społeczeństwo sieci [Rise of the network society], przekł. M. Marody et al., PWN, Warszawa 2013.
Jędryczkowski J., (red.),.Technologie informacyjno-komunikacyjne w procesie kształcenia, Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra 2011.
Kiełb-Starczewska E., Sieć mediów w edukacji, Advert Studio, Katowice 2016.
Retter H., Komunikacja codzienna w pedagogice [Studienbuch pädagogische Kommunikation], przeł. M. Wojdak-Piątkowska, Wydawnictwo Naukowe GWP, Gdańsk 2005.
Skrzydlewski W., Dylak S. (red.), Media, edukacja, kultura. W stronę edukacji medialnej, Polskie Towarzystwo Technologii i Mediów Edukacyjnych, Poznań 2012.
Tanaś M. (red.), Kultura i język mediów, Oficyna Wydawnicza "Impuls”, Kraków 2007.
Tanaś M., Galanciak S. (red.), Mistrz i uczeń w cyberprzestrzeni, Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 2018.
Wagner J., Kształcenie na odległość wspomagane komputerowo jako element procesu edukacji pedagogów, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2011.
Uwagi
-
Zmodyfikowane przez dr hab. Eunika Baron-Polańczyk, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 09-04-2022 15:57)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.