SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Dydaktyka mediów - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Dydaktyka mediów
Kod przedmiotu 05.9-WP-AKTAS-DM
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Animacja kultury i twórczej aktywności w sieci
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Eunika Baron-Polańczyk, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 15 1 Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia 30 2 30 2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest: zapoznanie Studentów z istotą i założeniami organizowania procesu nauczania i uczenia się z wykorzystaniem mediów oraz rozwijanie umiejętności planowania (zgodnie z metodyką) zajęć edukacyjnych wspomaganych metodami i narzędziami ICT.

Wymagania wstępne

Elementarna wiedza z zakresu: dydaktyki ogólnej, komunikacji interpersonalnej.

Zakres tematyczny

Wykład: Nowe media w dyskusji społecznej; Dydaktyka mediów jako subdyscyplina pedagogiki mediów; Kompetencje medialne jako kluczowy wymóg każdej profesji; Koncepcje (modele) kompetentnej pracy z mediami; Uczenie się w kontekście nauczania w świecie mediów; Technologia informacyjno-komunikacyjna (nowe media) jako narzędzia poznawcze, wspomagające proces nauczania-uczenia się.

Ćwiczenia: Typy zajęć a struktura jednostki metodycznej wspomaganej metodami i narzędziami ICT; Toki zajęć z użyciem komputera i Sieci: strategie podające, ćwiczeniowe, problemowe, eksponujące a uczenie się przez przyswajanie, działanie, odkrywanie, przeżywanie; Formy i metody zajęć oraz materiały/narzędzia medialne (pokazowe, prezentacje multimedialne, filmy, serwisy internetowe, media społecznościowe itp.); Media a kontrola i ocena wiadomości, umiejętności, postaw – efekty kształcenia; Koncepcje dydaktyki mediów – zorientowanie na: nauczycielu, modelu, zadaniu, systemie, odkrywaniu, działaniu. Metody, techniki, narzędzia edukacji zdalnej; Serwisy i oprogramowanie edukacyjne jako propozycja programowa kształcenia (wyznaczniki określania ich jakości); Popularyzowanie problematyki etycznej, ergonomicznej, bezpiecznej pracy w środowisku cyfrowym.

Metody kształcenia

Wykład: wykład informacyjny i problemowy, pogadanka, pokaz, demonstracja.

Ćwiczenia: ćwiczenia praktyczne, warsztaty metodyczne, metoda projektu, dyskusja problemowa, gry dydaktyczne.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykład: zaliczenie na ocenę – według pisemnego sprawdzianu testowego – egzamin pisemny (min. 51% na pozytywne zaliczenie) oraz bieżącego sprawdzania/oceniania wiadomości podczas zajęć.

Ćwiczenia: zaliczenie na ocenę – (zajęć o charakterze ćwiczeniowym, praktycznym) odbywa się na podstawie ocenionych prac wytwórczych (projektów: prac pisemnych, konspektów, prezentacji), bieżących sprawdzianów pisemnych oraz aktywności na zajęciach.

Ocena końcowa: ocena wypadkowa ustalana jest na podstawie średniej arytmetycznej ocen z wykładu i ćwiczeń z jednakową wagą (50% wykład, 50% ćwiczenia).

Literatura podstawowa

  1. Austin T, Doust R., Projektowanie dla nowych mediów [New media design], przeł. A. Garbiński, PWN, Warszawa 2008.
  2. Baron-Polańczyk E., Chmura czy silos? Nauczyciele wobec nowych trendów ICT, Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra 2011.
  3. Baron-Polańczyk E., My i oni. Uczniowie wobec nowych trendów ICT, Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra 2018.
  4. Bates A.W. (Tony), Teaching in a Digital Age. Subtitle:Guidelines for designing teaching and learning, Tony Bates Associates LTD., Vancouver, B.C., 2019.
  5. Bereźnicki F., Podstawy kształcenia ogólnego, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2011.
  6. Dirksen J., Projektowanie metod dydaktycznych: efektywne strategie edukacyjne [Design for how people learn], przeł. B. Solecki, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2017.
  7. Kron F.W., Sofos A., Dydaktyka mediów [Mediendidaktik: neue Medien in Lehr- und Lernprozessen], przeł. J. Sztobryn-Giercuszkiewicz, Wydawnictwo Naukowe GWP, Gdańsk 2008.
  8. Levinson P., Nowe nowe media [New new media]przeł. M. Zawadzka, Wydawnictwo WAM, Kraków 2010.
  9. Lister M. [et al.], Nowe media. Wprowadzenie [New media. Introduction], przekł. M. Lorek, A. Sadza, K. Sawicka, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2009.
  10. Melosik Z., Szkudlarek T., Kultura, tożsamość i edukacja. Migotanie znaczeń, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2010.
  11. Siemieniecki B. (red.), Pedagogika medialna. Podręcznik akademicki, tom 1 i tom 2, PWN, Warszawa 2007.
  12. Siemieniecki B. (red.), Pedagogika medialna: wydanie nowe, PWN, Warszawa 2021.

Literatura uzupełniająca

  1. Baron-Polańczyk E. (ed.), ICT in educational design: processes, materials, resources, Vol. 1-14, Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra 2012-2019.
  2. Baron-Polańczyk E., Multimedialne materiały dydaktyczne w edukacji techniczno-informatycznej w szkole podstawowej i gimnazjum. Raport z badań, Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra 2007.
  3. Baron-Polańczyk E., Multimedialne materiały dydaktyczne: projektowanie i wykorzystywanie w edukacji techniczno-informatycznej, Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra 2006.
  4. Bednarek J., Lubina E., Kształcenie na odległość. Podstawy dydaktyki, PWN, Warszawa 2008.
  5. Castells M., Społeczeństwo sieci [Rise of the network society], przekł. M. Marody et al., PWN, Warszawa 2013.
  6. Jędryczkowski J., (red.),.Technologie informacyjno-komunikacyjne w procesie kształcenia, Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra 2011.
  7. Kiełb-Starczewska E., Sieć mediów w edukacji, Advert Studio, Katowice 2016.
  8. Retter H., Komunikacja codzienna w pedagogice [Studienbuch pädagogische Kommunikation], przeł. M. Wojdak-Piątkowska, Wydawnictwo Naukowe GWP, Gdańsk 2005.
  9. Skrzydlewski W., Dylak S. (red.), Media, edukacja, kultura. W stronę edukacji medialnej, Polskie Towarzystwo Technologii i Mediów Edukacyjnych, Poznań 2012.
  10. Tanaś M. (red.), Kultura i język mediów, Oficyna Wydawnicza "Impuls”, Kraków 2007.
  11. Tanaś M., Galanciak S. (red.), Mistrz i uczeń w cyberprzestrzeni, Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 2018.
  12. Wagner J., Kształcenie na odległość wspomagane komputerowo jako element procesu edukacji pedagogów, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2011.

Uwagi

-


Zmodyfikowane przez dr hab. Eunika Baron-Polańczyk, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 09-04-2022 15:57)