SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Rozwój zawodowy człowieka - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Rozwój zawodowy człowieka
Kod przedmiotu 05.9-WP-AKTAS-RZC
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Animacja kultury i twórczej aktywności w sieci
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 6
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Aneta Klementowska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów ze specyfiką, uwarunkowaniami, wynikami rozwoju zawodowego oraz z instytucjami wsparcia o charakterze edukacyjno-zawodowym.

Kształtowanie umiejętności planowania rozwoju zawodowego własnego i innych na różnych etapach życia.

Wymagania wstępne

Psychologia rozwoju człowieka w ciągu życia

Komunikowanie społeczne w działalności kulturalnej

 

Zakres tematyczny

Wykłady:

Profesjologia jako nauka o rozwoju zawodowym człowieka – charakterystyczne cechy profesjologii, współpraca z innymi naukami.

Ogólne i szczegółowe teorie rozwoju zawodowego.

Charakterystyka poszczególnych okresów/etapów rozwoju zawodowego człowieka.

Podmiotowe i przedmiotowe uwarunkowania rozwoju zawodowego. 

Możliwości rozwoju zawodowego osób z niepełnosprawnościami.

Wyniki rozwoju zawodowego i ich charakterystyka.

Ćwiczenia:

Proces wspomagania rozwoju zawodowego człowieka (doradztwo zawodowe, pośrednictwo pracy).

Instytucje wspierające na poszczególnych etapach rozwoju zawodowego (edukacyjne i pozaedukacyjne).

Analiza rynku edukacyjnego oraz rynku pracy.

Możliwości rozwoju zawodowego osób dorosłych w wybranych grupach zawodowych.

Metody kształcenia

Wykład z prezentacją multimedialną.

Ćwiczenia praktyczne, metoda projektu, praca w grupach, analiza przypadków, dyskusja.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zaliczenie ćwiczeń odbywa się na podstawie przygotowanych i zaprezentowanych projektów (wraz z prezentacją multimedialną) oraz aktywności.
Wykład zaliczany jest w formie kolokwium pisemnego  lub ustnego (uzyskanie min. 60% punktów stanowi podstawę zaliczenia).
Ocena końcowa ustalana jest na podstawie średniej  ocen z ćwiczeń i z wykładu z jednakową wagą.

Regulacje dotyczące nieobecności studenta na zajęciach: 1 nieobecność dozwolona, pozostałe (maks. 2) należy odrobić/zaliczyć na konsultacjach. 

Literatura podstawowa

1. Czarnecki K.M., Profesjologia - nauka o profesjonalnym rozwoju człowieka, Wyd. II, Sosnowiec 2016.

2. Paszkowicz M.A., Wybrane aspekty funkcjonowania osób z niepełnosprawnościami, Zielona Góra 2009.

3. Paszkowska-Rogacz A., Psychologiczne podstawy wyboru zawodu. Przegląd koncepcji teoretycznych, Warszawa 2003.

4. Plewka Cz., Człowiek w całożyciowym rozwoju zawodowym, Koszalin 2016.

5. Plewka Cz., Kierowanie własnym rozwojem zawodowym. Studium teoretyczne i egzemplikacje praktyczne, Koszalin 2016.

6. Podoska-Filipowicz, Zarys zawodoznawstwa, orientacji i poradnictwa zawodowego, Częstochowa 2008.

 

Literatura uzupełniająca

1. Czarnecki K., Pietrulewicz B., Kowolik P. (red.), Nowy leksykon profesjologiczny, Sosnowiec 2017.

2. Edukacja i praca w procesie rozwoju zawodowego, Klementowska A., Pietrulewicz B. (red.), Zielona Góra 2017.

3. Praca i rozwój zawodowy w warunkach współczesnych przemian, Pietrulewicz B., Baron-Polańczyk E., Klementowska A. (red.), Zielona Góra 2013. 

4. "Problemy Profesjologii" - półrocznik

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Aneta Klementowska (ostatnia modyfikacja: 10-04-2022 17:16)