SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Doradztwo zawodowe w Sieci - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Doradztwo zawodowe w Sieci
Kod przedmiotu 05.9-WP-AKTAS-DZS
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Animacja kultury i twórczej aktywności w sieci
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 6
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Aneta Klementowska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z sytuacją na rynku edukacyjno-zawodowym, specyfiką pracy doradców zawodowych oraz instytucjami wsparcia z zakresu doradztwa zawodowego.

Kształtowanie umiejętności dotyczących samobadania predyspozycji zawodowych, planowania drogi edukacyjnej i zawodowej, przygotowania dokumentacji aplikacyjnej, prowadzenia rozmowy kwalifikacyjnej.

 

Wymagania wstępne

Komunikowanie społeczne w działalności kulturalnej

Społeczne aspekty mass-mediów

Autoprezentacja i wystąpienia publiczne

Zakres tematyczny

Wykłady:

Poradoznawstwo, poradnictwo, doradztwo zawodowe – istota, rozwój, cele, zadania; model, zasady; koncepcje; aspekty prawno-organizacyjne.

Dyskurs w nurcie: neopozytywistycznym, humanistycznym, postmodernistycznym poradnictwa.

Sylwetka doradcy zawodowego (wymagania ustawowe i pozaustawowe), metody pracy, formy oferowanego wsparcia.

Dobra diagnoza jako jeden z warunków gwarantujących skuteczność działań doradcy zawodowego (analiza narzędzi diagnostycznych dostępnych w Sieci). Wywiad jako podstawowe narzędzie pracy doradcy zawodowego (prezentacja i omówienie przykładowych filmów zamieszczonych w Internecie).

System doradztwa zawodowego (e-doradztwo zawodowe w instytucjach edukacyjnych i pozaedukacyjnych świadczących bezpośrednio lub pośrednio wsparcie z zakresu doradztwa zawodowego).

Ćwiczenia:

Wielopokoleniowość na współczesnym rynku pracy – analiza sytuacji rynkowej w oparciu o dostępne źródła internetowe.

Porównanie rynku ofert edukacyjnych z potrzebami lokalnego rynku pracy w oparciu o informacje zawarte w Sieci (zawody nadwyżkowe, deficytowe i w równowadze na podstawie np. Barometru zawodów).

Samobadanie oraz analiza wyników w kontekście własnej sytuacji zawodowej, ocena predyspozycji zawodowych (w oparciu o dostępne w Sieci testy).

Tworzenie dokumentów aplikacyjnych z wykorzystaniem wskazówek zawartych na stronach internetowych instytucji świadczących usługi z zakresu doradztwa zawodowego (analiza i ocena dostępnych wzorów).

Rozmowa kwalifikacyjna, prezentowanie mocnych stron (analiza przykładowych filmów zamieszczonych w Internecie oraz scenki symulacyjne).

Metody kształcenia

Wykład z prezentacją multimedialną.

Ćwiczenia praktyczne, metoda projektu, praca w grupach, analiza przypadków, dyskusja.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zaliczenie ćwiczeń odbywa się na podstawie przygotowanych i zaprezentowanych projektów (wraz z prezentacją multimedialną) oraz aktywności.
Wykład zaliczany jest w formie kolokwium pisemnego  lub ustnego (uzyskanie min. 60% punktów stanowi podstawę zaliczenia).
Ocena końcowa ustalana jest na podstawie średniej  ocen z ćwiczeń i z wykładu z jednakową wagą.

Regulacje dotyczące nieobecności studenta na zajęciach: 1 nieobecność dozwolona, pozostałe (maks. 2) należy odrobić/zaliczyć na konsultacjach. 

Literatura podstawowa

1. Bańka A., Poradnictwo zawodowe i doradztwo karier. Skale samooceny jakości procesu doradztwa zawodowego, Poznań 2004.

2. Kargulowa A., O teorii i praktyce poradnictwa, Warszawa 2004.

3. Podoska-Filipowicz, Zarys zawodoznawstwa, orientacji i poradnictwa zawodowego, Częstochowa 2008.

4. Rosalska M., Warsztat diagnostyczny doradcy zawodowego, Warszawa 2012.

5. Wilsz J., Narzędzia dla doradcy zawodowego. Skale do mierzenia: przetwarzalności, odtwarzalności, emisyjności, tolerancji i podatności, „Edukacja ustawiczna dorosłych” 2009, nr 4(67).

6. Ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. 2004 Nr 99 poz. 1001, z późn. zm. Dz. U. z 2020 r. poz. 1409, 2023).

 

Literatura uzupełniająca

1. Czym jest e-doradztwo, http://www.kluczdokariery.pl/dla-firm/czym-jest-e-doradztwo/ 

2. Doradztwo zawodowe online, https://e-poradnia.com/page/doradztwo-zawodowe-online,157.html 

3. (E)-doradztwo zawodowe, http://www.kluczdokariery.pl/twoja-kariera/poradnictwo-zawodowe/e-doradztwo-zawodowe/ 

4. Platforma e-doradztwo edukacyjno-zawodowe, https://odz.wckp.lodz.pl/content/platforma-e-doradztwo-edukacyjno-zawodowe 

 

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Aneta Klementowska (ostatnia modyfikacja: 10-04-2022 13:05)