SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Wprowadzenie do edukacji międzykulturowej |
Kod przedmiotu | 05.9-WP-AKTAS-WdEM |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Animacja kultury i twórczej aktywności w sieci |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 6 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Egzamin |
Ćwiczenia | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Zrozumienie podstawowych dylematów edukacji i komunikacji międzykulturowej. Poznanie programów edukacyjnych w zakresie przedmiotu.
Ogólna wiedza o rzeczywistości społecznokulturowej.
Edukacja międzykulturowa - rozwój idei, podstawowe pojęcia, problemy orientacje, koncepcje/modele; Dylematy społeczeństw wielokulturowych i związane z nimi zadania edukacyjne; Procesy kreowania tożsamości kulturowej, wspieranie dziecka z mniejszości kulturowych w procesach kształtowania tożsamości kulturowej/kreowanie tożsamości międzykulturowej; Komunikacja międzykulturowa - obszary, uwarunkowania, bariery (uprzedzenia, stereotypy, nietolerancja, ksenofobia); Wyzwania, koncepcje i sposoby pracy w środowisku zróżnicowanym kulturowo/ w zakresie edukacji międzykulturowej; Dobre praktyki edukacji międzykulturowej.
Wykład konwencjonalny wykład konwersatoryjny, autorskie prezentacje projektów studentów, praca w grupach, analiza przypadku, gry symulacyjne, badania terenowe.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wiadomości z zajęć realizowanych zastosowaniem metody wykładu oraz samodzielnej pracy będą sprawdzane z zastosowaniem testów z progami punktowymi. Warunkiem uzyskania oceny pozytywnej jest zdobycie minimum 60% punktów.
Ćwiczenia – na ocenę z ćwiczeń składają się : aktywność na zajęciach (40%) ocena prezentacji i wystąpienia (40%) frekwencja (20%).
Ocenę końcowa z przedmiotu jest średnią arytmetyczną oceny z ćwiczeń (50%) i z wykładu (50%).
Warunkiem zaliczenia przedmiotu są pozytywne oceny z ćwiczeń i wykładu.
Ćwiczenia mają charakter obowiązkowy i nieobecności zaliczane są indywidualnie podczas konsultacji z realizatorem przedmiotu.
1. Hall E.T., Taniec życia, Warszawa 1999
2. Hall E.T., Poza kulturą, Warszawa 2001
3. Kapciak A., Koprowicz L., Tyszka A., Komunikacja międzykulturowa – zderzenia i spotkania, Warszawa 1996
4. Mała ojczyzna. Kultura, edukacja, rozwój lokalny., red Theiss W., Warszawa 2001
5. Mikułowski-Pomorski J., Komunikacja międzykulturowa, Kraków 1999
6. Nikitorowicz J., Edukacja międzykulturowa: kreowanie tożsamości dziecka, Gdańsk 2007
7. Nikitorowicz J., Edukacja regionalna i międzykulturowa, Warszawa 2009
8. Hofstede G., Hofstede G.J, Minkov M., Kultury i organizacje, Warszawa 2011
9. Pogranicze polsko- niemieckie na tle granic i pograniczy europejskich, red. Jańczak J., Musiał-Karg M., Wojnicz L., Poznań 2010
10. Hofstede, G., 2010. Cultures and Organizations. McGraw-Hill Publishing.
Zmodyfikowane przez dr Marek Zadłużny (ostatnia modyfikacja: 20-04-2022 13:10)