SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Wprowadzenie do edukacji międzykulturowej - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Wprowadzenie do edukacji międzykulturowej
Kod przedmiotu 05.9-WP-AKTAS-WdEM
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Animacja kultury i twórczej aktywności w sieci
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 6
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Marek Zadłużny
  • dr hab. Sylwia Słowińska, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Egzamin
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zrozumienie podstawowych dylematów edukacji i komunikacji międzykulturowej. Poznanie programów  edukacyjnych w zakresie przedmiotu.

Wymagania wstępne

Ogólna wiedza o rzeczywistości społecznokulturowej.

Zakres tematyczny

Edukacja międzykulturowa - rozwój idei, podstawowe pojęcia, problemy orientacje, koncepcje/modele; Dylematy społeczeństw wielokulturowych i związane z nimi zadania edukacyjne; Procesy kreowania tożsamości kulturowej, wspieranie dziecka z mniejszości kulturowych w procesach kształtowania tożsamości kulturowej/kreowanie tożsamości międzykulturowej;  Komunikacja międzykulturowa  - obszary, uwarunkowania, bariery (uprzedzenia, stereotypy, nietolerancja, ksenofobia); Wyzwania,  koncepcje i sposoby pracy  w środowisku zróżnicowanym kulturowo/ w zakresie edukacji międzykulturowej; Dobre praktyki edukacji międzykulturowej.

Metody kształcenia

Wykład konwencjonalny wykład konwersatoryjny, autorskie prezentacje projektów studentów, praca w grupach, analiza przypadku, gry symulacyjne, badania terenowe.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wiadomości z zajęć realizowanych zastosowaniem metody wykładu oraz samodzielnej pracy będą sprawdzane z zastosowaniem testów z progami punktowymi. Warunkiem uzyskania oceny pozytywnej jest zdobycie minimum 60% punktów.  

Ćwiczenia – na ocenę z ćwiczeń składają się :  aktywność na zajęciach (40%) ocena prezentacji i wystąpienia (40%) frekwencja (20%).

Ocenę końcowa z przedmiotu jest średnią arytmetyczną oceny z ćwiczeń (50%) i z wykładu (50%).

Warunkiem zaliczenia przedmiotu są pozytywne oceny z ćwiczeń i wykładu.

Ćwiczenia mają charakter obowiązkowy i nieobecności zaliczane są indywidualnie podczas konsultacji z realizatorem przedmiotu.

Literatura podstawowa

1.    Hall E.T., Taniec życia, Warszawa 1999
2.    Hall E.T., Poza kulturą, Warszawa 2001
3.    Kapciak A., Koprowicz L., Tyszka A., Komunikacja międzykulturowa – zderzenia i spotkania, Warszawa 1996
4.    Mała ojczyzna. Kultura, edukacja, rozwój lokalny., red Theiss W.,  Warszawa 2001
5.    Mikułowski-Pomorski J., Komunikacja międzykulturowa, Kraków 1999
6.    Nikitorowicz J., Edukacja międzykulturowa:  kreowanie tożsamości dziecka, Gdańsk 2007
7.    Nikitorowicz J., Edukacja regionalna i międzykulturowa, Warszawa 2009 
8.    Hofstede G., Hofstede G.J, Minkov M., Kultury i organizacje, Warszawa 2011
9.    Pogranicze polsko- niemieckie na tle granic i pograniczy europejskich, red. Jańczak J., Musiał-Karg M., Wojnicz L., Poznań 2010
10. Hofstede, G., 2010. Cultures and Organizations. McGraw-Hill Publishing.

Literatura uzupełniająca

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Marek Zadłużny (ostatnia modyfikacja: 20-04-2022 13:10)