SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Wprowadzenie do socjologii |
Kod przedmiotu | 14.2-WP-PSPM-WS |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika specjalna |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Ćwiczenia | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest:
1. opanowanie podstawowej wiedzy z zakresu socjologii z uwzględnieniem klasycznych i współczesnych koncepcji;
2. poznanie podstawowych pojęć opisujących życie społeczne i procesy leżące u jego podstaw;
3. kształtowanie umiejętności refleksyjnego studiowania i pogłębiania wiedzy, wdrażanie do samokształcenia..
Student posiada ogólną wiedzę na temat zjawisk zachodzących w otaczającej go rzeczywistości społecznej.
Zagadnienia na wykład
1. Przedsocjologiczna widza o społeczeństwie.
2. Socjologia jako nauka (wiedza potoczna i jej charakterystyka a wiedza naukowa; funkcje socjologii, klasycy socjologii, pierwsze kobiety w socjologii).
3. Grupa społeczna: pojęcie, typologia, koncepcje.
4. Problematyka stratyfikacji – koncepcje podziałów społecznych.
5. Metody i techniki badań społecznych: zarys problematyki.
6. Zarys problematyki religii i kultury w ujęciu socjologicznym.
Zagadnienia na ćwiczenia
1. Człowiek jako istota społeczna.
2. Podstawowe pojęcia socjologiczne: interakcja społeczna, kontrola społeczna i dewiacja, rola społeczna, stereotypy i uprzedzenia.
3. Typy społeczeństw i zmiana społeczna.
4. Rodzina w ujęciu socjologicznym, problematyka socjalizacji .
5. Wybrane problemy społeczne w perspektywie subdyscyplin socjologicznych.
Wykład konwencjonalny z wykorzystaniem technik multimedialnych, ćwiczenia.audytoryjne.z wykorzystaniem technik multimedialnych.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Podstawą zaliczenia wykładów jest pozytywna ocena z pracy pisemnej (poprawność merytoryczna, umiejętność argumentowania, przypisy, źródła, zróżnicowana bibliografia).
Podstawą zaliczenia ćwiczeń jest ocena z prezentacji. (poprawność merytoryczna, poprawność wykonania prezentacji jako formy przekazywania wiedzy, wskazanie źródeł wykorzystanych do przygotowania prezentacji, inicjowanie dyskusji ). Limit nieobecności na ćwiczeniach - 1.
W sytuacji większej liczby nieobecności (max 3) student zobowiązany jest do konsultacji.
Ocena końcowa: średnia arytmetyczna oceny z wykładu i ćwiczeń.
Giddens A., Socjologia, 2020, Warszawa.
Gołdyka L, red., Socjologia ogólna. Wybrane zagadnienia, 1998, Zielona Góra.
Ritzer G., Klasyczna teoria socjologiczna, 2000, Poznań.
Szacka B., Wprowadzenie do socjologii, 2008, Warszawa.
Sztompka P., Socjologia. Analiza społeczeństwa, 2003, Kraków.
Sztompka P., Słownik socjologiczny. 1000 pojęć, 2020, Kraków.
Bauman Z., Socjologia, 1996, Warszawa.
Berger P., Zaproszenie do socjologii, 2001, Warszawa.
Turner J., Socjologia. Koncepcje i ich zastosowanie, 1998, Warszawa.
Giddens A., Sutton P.W., Sociology,, 2021, London.
Zmodyfikowane przez dr hab. Beata Trzop, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 09-04-2022 17:01)