SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Psychologia ogólna - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Psychologia ogólna
Kod przedmiotu 14.4-WP-PSPM-PO
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika specjalna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Anna Mróz
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Egzamin
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest poznanie założeń i głównych idei poszczególnych nurtów w psychologii oraz podstawowych pojęć i procesów dotyczących funkcjonowania psychicznego człowieka..

Wymagania wstępne

Student posiada ogólną wiedzę na temat otaczającej go rzeczywistości społecznej.

Zakres tematyczny

Wykłady:

  1. Główne koncepcje człowieka w psychologii: założenia i przedstawiciele podejścia behawiorystycznego, psychodynamicznego, poznawczego i humanistycznego.
  2. Szkoła Gestalt i czynniki wpływające na postrzeganie oraz interpretowanie zjawisk.
  3. Mechanizm warunkowania klasycznego i sprawczego. Modelowanie jako społeczne uczenie się.
  4. Pojęcie temperamentu.
  5. Definiowanie osobowości w różnych podejściach teoretycznych.
  6.  Stres psychologiczny: definicja, przyczyny, fazy przebiegu stresu, skutki rozwojowe.

Ćwiczenia:

  1.  Procesy poznawcze:  spostrzeganie i jego uwarunkowania
  2.  Procesy poznawcze: myślenie i rozumowanie moralne.
  3. Procesy poznawcze: uczenie się i pamięć, zdolności.
  4. Procesy emocjonalne i motywacyjne w procesach regulacji zachowania.
  5. Różnice indywidualne: różnice temperamentalne, style poznawcze, style radzenia sobie ze stresem.
  6. Psychologiczne podstawy komunikacji interpersonalnej.

Metody kształcenia

Wykład: Wykład z prezentacją multimedialną, wykład problemowy.

Ćwiczenia: referat, dyskusja, analiza zdarzeń krytycznych.

 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ćwiczenia: warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest pozytywna ocena z referatu (opcjonalnie: z dodatkową  prezentacją multimedialną) oraz obecność na zajęciach (z dopuszczeniem jednej nieobecności)

Wykład: pozytywna ocena z egzaminu pisemnego (minimum 50% prawidłowych odpowiedzi). Wylicza się ją  na podstawie punktów uzyskanych z egzaminu , które są przeliczane na stopnie wg. skali:

91-100% = 5,0; 81-90% = 4,5; 71-80% = 4,0; 61- 70% = 3,5; 51-60% = 3,0; 0-49% = 2.

Ocena końcowa z przedmiotu jest średnią arytmetyczną ocen z ćwiczeń i wykładu.

Literatura podstawowa

Gerrig R., Zimbardo Ph., Psychologia i życie, Warszawa 2008.

Strelau J. , Psychologia różnic indywidualnych, Warszawa 2006.

Wadeley A., Birch A., Malim T., Wprowadzenie do psychologii, Warszawa 2000.

Literatura uzupełniająca

 

1.   Myers D.G., DeWall C.N.,Psychology, Worth Publishers, Inc., 2018.

2.     Strelau J. (red.) , Psychologia. Podręcznik akademicki. T.1, Gdańsk 2000.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Anna Mróz (ostatnia modyfikacja: 13-04-2022 09:58)