uwrażliwienie na trudności dotyczące funkcjonowania osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w sytuacjach związanych z uczeniem się,
zaprezentowanie organizacji kształcenia osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi,
uwrażliwienie na konieczność doskonalenia rozwoju zawodowego pod kątem pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Wymagania wstępne
Student posiada podstawową wiedzę z zakresu pedagogiki, pedagogiki specjalnej oraz dydaktyki ogólnej, zdobytą na przedmiotach: "Wprowadzenie do pedagogiki", "Wprowadzenie do dydaktyki specjalnej" oraz "Praktyka zawodowa I Przygotowanie psychologiczno-pedagogiczne".
Zakres tematyczny
Tematyka wykładów:
Dydaktyka specjalna jako dział pedagogiki specjalnej; dydaktyka specjalna a dydaktyka ogólna.
Formy kształcenia uczniów z niepełnosprawnością w Polsce (specjalne, integracyjne, inkluzyjne).
Specjalne potrzeby edukacyjne; uwarunkowania procesu kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Efektywność kształcenia uczniów z niepełnosprawnością w Polsce.
Kompetencje profesjonalne nauczyciela sprzyjające edukacji uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Tematyka ćwiczeń:
Cele kształcenia specjalnego w kontekście podstawy programowej.
Ortodydaktyka: zasady, treści, metody, formy, środki w kształceniu uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Planowanie pracy wychowawczo-dydaktycznej z uczniami posiadającymi orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego - zgodnie z zasadą indywidualizacji.
Ocenianie uczniów z niepełnosprawnością.
Aranżacja przestrzeni edukacyjnej.
Modele kształcenia uczniów z niepełnosprawnością w świecie.
Tworzenie konspektów zajęć edukacyjnych dla osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
ćwiczenia audytoryjne i laboratoryjne: dyskusja, pokaz, metoda problemowa, metoda projektów, metoda działań praktycznych.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Wykłady:
Egzamin z problematyki wykładów (90% poprawnych odpowiedzi – ocena bdb, 75% - db, 60% - dst).
Ćwiczenia:
Średnia arytmetyczna ocen z:
aktywnego udziału w zajęciach,
pracy zaliczeniowej (komplet konspektów),
kolokwium z problematyki ćwiczeń (90% poprawnych odpowiedzi – ocena bdb, 75% - db, 60% - dst).
Ocena końcowa:
Oceną końcową z przedmiotu jest średnia arytmetyczna ocen z wykładów i ćwiczeń.
Frekwencja:
Dozwolona jest jedna nieobecność na zajęciach bez konieczności jej zaliczania. Każdą kolejną nieobecność student zobowiązany jest zaliczyć na konsultacjach (dopuszczalne jest odrobienie zajęć z inną grupą). Studenci, którzy mają przyznany IOS (udział w zajęciach 50%-60%, wywiązanie się z ustalonych indywidualnie warunków zaliczenia).
Literatura podstawowa
Chrzanowska I., Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności, Kraków 2015.
Dydaktyka specjalna. Od systematyki do projektowania dydaktyk specjalistycznych, Głodkowska J. (red.), Warszawa 2016.
Dydaktyka specjalna. Wybrane zagadnienia, Wyczesany J. (red.), Gdańsk 2014.
Literatura uzupełniająca
Głodkowska J., Dydaktyka specjalna. Od wzorca do interpretacji, Warszawa 2017.
Harwell J. M., Williams Jackson R., Complete Learning Disabilities Handbook, Jossey-Bass 2008.
Popławska J., Sierpińska B., Zacznijmy razem. Dzieci specjalnej troski w szkole podstawowej, Warszawa 2001.
Stawowy- Wojnarowska I., Podstawy kształcenia specjalnego, Warszawa 1989.
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr Tomasz Fetzki (ostatnia modyfikacja: 23-04-2022 12:46)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.