SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Wprowadzenie do dydaktyki specjalnej - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Wprowadzenie do dydaktyki specjalnej
Kod przedmiotu 05.6-WP-PSPM-WDSP
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika specjalna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Ewa Pasterniak-Kobyłecka, prof. UZ
  • dr Tomasz Fetzki
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Egzamin
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest:

  • zapoznanie studentów z teoriami kształcenia i samokształcenia oraz przykładami ich weryfikacji w praktyce edukacyjnej,
  • przygotowanie studentów do projektowania zadań dydaktycznych dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

Wymagania wstępne

Student posiada znajomość podstaw pedagogiki, zdobytą podczas realizacji przedmiotu "Wprowadzenie do pedagogiki".

Zakres tematyczny

Tematyka wykładów:

  • Dydaktyka ogólna jako nauka (przedmiot i metody badań, zadania, funkcje, podstawowe pojęcia).
  • Paradygmaty dydaktyczne.
  • Dydaktyka ogólna a dydaktyka specjalna.
  • Wartości i cele kształcenia specjalnego.
  • Charakterystyka procesu kształcenia specjalnego (zasady kształcenia, organizacyjne formy kształcenia, metody).
  • Rola nauczyciela w procesie edukacji dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
  • Edukacja włączająca i jej uwarunkowania.
  • Dydaktyczne alternatywy edukacyjne.

Tematyka ćwiczeń:

  • Formy organizacyjne procesu kształcenia (lekcja, zajęcia pozalekcyjne i pozaszkolne).
  • Treści kształcenia, programy, podręczniki szkolne. Środki dydaktyczne.
  • Proces uczenia się i jego uwarunkowania.
  • Motywowanie uczniów do nauki.
  • Trudności w nauce dziecka z deficytami rozwojowymi i przewlekle chorych.
  • Wspierane uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (omówienie na wybranych przykładach).
  • Diagnoza, kontrola i ocenianie w procesie kształcenia.
  • Warunki efektywnej pracy dydaktycznej.
  • Nowoczesne tendencje w dydaktyce specjalnej.
  • Konspekt lekcji.
  • Współpraca z rodzicami w procesie kształcenia.

Metody kształcenia

  • wykład: wykład problemowy, wykład konwersatoryjny,
  • ćwiczenia audytoryjne: pokaz, dyskusja, metody problemowe, gry dydaktyczne, metody ekspresyjne, metody praktyczne.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykłady:

Egzamin z problematyki wykładów (90% poprawnych odpowiedzi – ocena bdb, 75% - db, 60% - dst).

Ćwiczenia:

Średnia arytmetyczna ocen z:

  • aktywnego udziału w zajęciach,
  • pracy zaliczeniowej (przygotowanie indywidualnie lub w grupach prac pisemnych/sporządzenie portfolio/wykonanie pomocy dydaktycznej lub napisanie konspektu lekcji),
  • kolokwium z problematyki ćwiczeń (90% poprawnych odpowiedzi – ocena bdb, 75% - db, 60% - dst).

Ocena końcowa:

Oceną końcową z przedmiotu jest średnia arytmetyczna ocen z wykładów i ćwiczeń.

Frekwencja:

Dozwolona jest jedna nieobecność na zajęciach bez konieczności jej zaliczania. Każdą kolejną nieobecność student zobowiązany jest zaliczyć na konsultacjach (dopuszczalne jest odrobienie zajęć z inną grupą). Studenci, którzy mają przyznany IOS (udział w zajęciach 50%-60%, wywiązanie się z ustalonych indywidualnie warunków zaliczenia).

Literatura podstawowa

  1. Janiszewska-Nieścioruk Z. (red.), Uczeń o specjalnych potrzebach w przestrzeni współczesnego systemu edukacji. Idee, teorie, koncepcje, Oficyna Wydawnicza UZ, Zielona Góra 2010.
  2. Klus-Stańska D., Paradygmaty dydaktyki. Myśleć teorią o praktyce, PWN, Warszawa 2018.
  3. Kupisiewicz Cz., Dydaktyka. Podręcznik akademicki, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2012.
  4. Wyczesany J., Gajdzica Z., Uwarunkowania edukacji i rehabilitacji uczniów o specjalnych potrzebach w rozwoju, Wydawnictwo Naukowe AP, Kraków 2006.

Literatura uzupełniająca

  1. Gajdzica Z., Bełza-Gajdzica M. (red.), Inkluzja edukacji włączającej a wybrane aspekty praktyki edukacyjnej, Wydawnictwo UŚ, Katowice 2016.
  2. (Nie)codzienność wychowawcza i dydaktyczna nauczyciela w szkole, red. E. Pasterniak-Kobyłecka, Wydział PPiS UZ, Zielona Góra 2017.
  3. Phillips D. C., Soltis J. F., Podstawy wiedzy o nauczaniu, GWP, Gdańsk 2003.
  4. Tubbs N., The New Teacher: An Introduction to Teaching in Comprehensive Education, Routledge, New York 2012.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Tomasz Fetzki (ostatnia modyfikacja: 18-04-2022 21:19)