.Zapoznanie słuchaczy z podstawowymi przepisami prawnymi dotyczącymi funkcjonowania osób z niepełnosprawnością, w szczególności: niepełnosprawnością intelektualną (zasadami orzekania o niepełnosprawności, zagadnieniami ubezwłasnowolnienia, rolą ulg i udogodnień, regulacjami w zakresie organizacji edukacji i wsparcia społecznego tych osób); prawa osób z niepełnosprawnością intelektualną do rehabilitacji oraz odpowiadającymi mu obowiązkami władz publicznych w tym zakresie, z uwzględnieniem standardów ponadnarodowych oraz wytycznych wynikających z ratyfikowanych konwencji międzynarodowych. Kształtowanie umiejętności korzystania z przepisów prawa.
Wymagania wstępne
Ogólna znajomość Konstytucji RP
Zakres tematyczny
Wprowadzenie do przedmiotu (rozumienie pojęć: zdrowie, choroba, istota niepełnosprawności, definicje niepełnosprawności, osoba pełnosprawna a osoba z niepełnosprawnością, podmiotowość prawna osoby z niepełnosprawnością intelektualną, ubezwłasnowolnienie)
Rehabilitacja jako proces kompleksowy - ujęcia prawne( pojęcie rehabilitacji, istota, cele, zadania i zasady procesu rehabilitacji (rehabilitacja lecznicza, zawodowa, społeczna); wspólne i swoiste zagadnienia w rehabilitacji osób z niepełnosprawnością, specyfika rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną; ujęcia prawne: Konstytucja RP, Karta Praw Osób Niepełnosprawnych, Ustawa o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, gwarancje prawa osób z niepełnosprawnością do rehabilitacji w aktach międzynarodowych oraz Unii Europejskiej)
Orzecznictwo dot. niepełnosprawności ( ogólne zasady orzekania o niepełnosprawności (rodzaje i stopnie niepełnosprawności; instytucje orzekające - procedury orzekania, tryb i zasady; rodzaje orzeczeń; ulgi i uprawnienia)
Prawne podstawy edukacji osób z niepełnosprawnością intelektualną (organizacja kształcenia, wychowania i opieki; opiniodawcza i orzecznicza rola poradni psychologiczno-pedagogicznych; obowiązki gmin/powiatów w zakresie edukacji osób z niepełnosprawnością (w tym: intelektualną); regulacje dot. wsparcia instytucjonalnego i społecznego)
Aktywizacja zawodowa osób z niepełnosprawnością, w tym z niepełnosprawnością intelektualną (aktywizacja zawodowa osób niepełnosprawnych w kontekście prawodawstwa polskiego i Unii Europejskiej, znaczenie pracy w życiu osoby z niepełnosprawnością, główne bariery aktywności zawodowej, formy aktywizacji w procesie rehabilitacji zawodowej, podstawy prawne zatrudniania i aktywności zawodowej osób z niepełnosprawnością, uprawnienia osób z niepełnosprawnością, obowiązki i uprawnienia pracodawców w związku z zatrudnianiem osób z niepełnosprawnością, doradztwo i informacja zawodowa dla osób z niepełnosprawnością intelektualną, zakłady pracy chronionej, zakłady aktywności zawodowej).Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (cele, zadania).
Rehabilitacja społeczna, a możliwość zaistnienia w życiu społecznym osób z niepełnosprawnością intelektualną (wyrabianie zaradności osobistej i pobudzanie aktywności społecznej osoby z niepełnosprawnością intelektualną ; wyrabianie umiejętności samodzielnego wypełniania ról społecznych; kształtowanie w społeczeństwie właściwych postaw i zachowań sprzyjających integracji z osobami z niepełnosprawnością intelektualną)
Podstawowe formy aktywności wspomagającej proces rehabilitacji zawodowej i społecznej osób z niepełnosprawnością (warsztaty terapii zajęciowej, turnusy rehabilitacyjne)
Zadania i organizacja służb działających na rzecz osób z niepełnosprawnością (zadania samorządu województwa, zadania powiatu, rola i zadania wojewódzkich społecznych rad do spraw osób niepełnosprawnych i powiatowych społecznych rad do spraw osób z niepełnosprawnością).
Metody kształcenia
Wykład konwencjonalny z prezentacją multimedialną, z elementami dyskusji, praca z wybranymi dokumentami prawnymi
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Warunkiem uzyskania zaliczenia jest aktywny udział w zajęciach, praca kontrolna z wybranego zagadnienia z zakresu prawnych aspektów funkcjonowania osób z niepełnosprawnością intelektualną, zaliczenie testu z całości materiału.
Literatura podstawowa
Podstawowe dokumenty prawa krajowego i międzynarodowego dotyczące funkcjonowania osób z niepełnosprawnością, w szczególności - niepełnosprawnoscią intelektualną (wykaz otrzyma student na pierwszych zajęciach).
Barnes C., Mercer G., Niepełnosprawność, Warszawa 2008.
Gajdzica Z., Edukacyjne konteksty bezradności społecznej osób z lekkim upośledzeniem umysłowym, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice, 2007.
Kobus-Ostrowska D., Aktywizacja zawodowa osób z niepełnosprawnością. Aspekty ekonomiczne i społeczne, Łódź 2018.
Literatura uzupełniająca
Kościelska M, Aouil B., Człowiek niepełnosprawny, rodzina i praca, Bydgoszcz 2004.
Kukla D., Bednarczyk A., Poradnictwo zawodowe dla osób z grupy szczególnego ryzyka, Warszawa 2010.
Misztal M., Warsztaty Terapii Zajęciowej prawo i praktyka, Ostrołęka 2005.
Strugała M., Talarska D., Rehabilitacja i pielęgnowanie osób niepełnosprawnych, Warszawa 2013.
Uwagi
Aktualny- pełny wykaz dokumentów prawnych dot. funkcjonowania osób z niepełnosprawnością (w tym: intelektualną) w wymienionych w programie przedmiotu zakresach -otrzymuje student na pierwszych zajęciach.
Zmodyfikowane przez dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 30-04-2022 13:19)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.