SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Seminarium magisterskie 2 - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Seminarium magisterskie 2
Kod przedmiotu 05.6-WP-PSSM-SM2
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika specjalna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 8
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Seminarium 30 2 18 1,2 Zaliczenie 

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z etapami badań pedagogicznych. Wyposażenie studentów w umiejętności formułowania celów, problemów, zmiennych i ich wskaźników (w przypadku badań ilościowych), wyboru paradygmatu badań oraz odpowiedniej metody. Przygotowanie studentów do etycznego oraz rzetelnego przeprowadzenia badań.

Wymagania wstępne

Podstawy wiedzy z pedagogiki, metodologii badań pedagogicznych i z zakresu studiowanej specjalności.. Opracowana część teoretyczna pracy magisterskiej.

Zakres tematyczny

 

  1.  Badania ilościowe a jakościowe.
  2. Cele badań naukowych.
  3. Zasady badań pedagogicznych.
  4. Formułowanie celu, problemów, zmiennych, wybór paradygmatu, metody badań pedagogicznych.
  5. Opracowanie procedury badań, w tym narzędzia badawczego.
  6. Opisywanie zmiennych (niezależnych i zależnych), wskaźników adekwatnie do podjętych problemów.
  7. Ustalenie próby badawczej, badanej grupy osób. 

Metody kształcenia

Praca z tekstem, praca w grupach, ćwiczenia praktyczne. 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Opracowana koncepcja badań własnych.  

Literatura podstawowa

 

  1. Łobocki M., Metody i techniki badań pedagogicznych, Kraków 2000.
  2. Konarzewski K., Jak uprawiać badania oświatowe. Metodologia praktyczna, Warszawa 2000.
  3. Palka S., Wiązanie podejść metodologicznych w pedagogice teoretyczno-praktycznej, Kraków 2018. 
  4. Pilch T., Bauman T., Zasady badań pedagogicznych, Warszawa 2010.

Literatura uzupełniająca

  1. Babbie E., Podstawy badań społecznych, Warszawa 2008. 
  2. Ferguson G.A., Takane Y., Analiza statystyczna w psychologii i pedagogice, Warszawa 2021. 
  3. Gnitecki J., Wstęp do metod badań w naukach pedagogicznych, Poznań 1999.
  4. Metody badań jakościowych, tom 1, 2, red. N.K. Denzin, Y.S. Lincoln, Warszawa 2010.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 30-04-2022 10:40)