SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Profilaktyka społeczna |
Kod przedmiotu | 05.6-WP-PSSM-PS |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika specjalna |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 9 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Egzamin |
Ćwiczenia | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest:
Wiedza z zakresu psychologii rozwojowej, pedagogiki resocjalizacyjnej i niedostosowania społecznego.
Problematyka wykładu:
Strategie działań profilaktycznych adresowanych do dzieci i młodzieży z różnymi ograniczeniami w tym: niepełnosprawności intelektualnej i ruchowej, chorych przewlekle i osób ze spectrum autyzmu. Podstawowe zasady, formy i podstawy prawne tworzenia programów profilaktyki. Programy i działania profilaktyczne. Programy wczesnej interwencji. Podstawowe składniki programów profilaktyki i wczesnej interwencji.
Profilaktyka w działalności szkoły. Szkolne i środowiskowe programy profilaktyczne. Podstawy prawne działalności profilaktycznej placówek opiekuńczo-wychowawczych.
Zasady konstruowania programów profilaktycznych. Standardy programów profilaktycznych.
Przegląd wybranych profesjonalnych programów profilaktycznych
Rola profilaktyki w neutralizowaniu zachowań aspołecznych.
Problematyka ćwiczeń:
Ogólne informacje o profilaktyce społecznej (kontrowersje terminologiczne, wyjaśnienie pojęć;
Czynniki zagrażające i chroniące. Cele profilaktyki, jej poziomy, rodzaje. Modele profilaktyki);
Podstawy prawne działalności profilaktycznej placówek opiekuńczo-wychowawczych. Profilaktyka w działalności szkoły.
Programy i działania profilaktyczne.
Strategie działań profilaktycznych adresowanych do dzieci i młodzieży z niepełosprawnością.
Szkolne i środowiskowe programy profilaktyczne (przegląd wybranych profesjonalnych programów profilaktycznych);
Rola diagnozy w projektowaniu programów i realizacji działań profilaktycznych, Wykorzystanie diagnozy do projektowania programów i realizacji działań profilaktycznych, ze szczególnym uwzględnieniem dzieci i młodzieży z niepełnosprawnościami.
Zasady konstruowania programów profilaktycznych. Standardy programów profilaktycznych.
Poznanie ogólnych działań profilaktycznych w zakresie trzech poziomów profilaktyki w wybranych formach niedostosowania społecznego: uzależnienia od alkoholu oraz współuzależnienia; uzależnienia od narkotyków; profilaktyki agresji i przemocy domowej, profilaktyki sekt i destrukcyjnych subkultur, profilaktyki samobójstw. Specyfika pracy z osobami z niepełnosprawnościami przejawiającymi wybrane formy niedostosowania społecznego.
.
wykład: wykład problemowy, wykład z prezentacją multimedialną.
ćwiczenia: gry symulacyjne, praca w grupach, dyskusja
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykład: pisemny testowy z pytaniami otwartymi. Warunkiem oceny pozytywnej jest uzyskanie 60% pozytywnych odpowiedzi. Ocenę końcową wylicza się na podstawie punktów uzyskanych z testu zaliczeniowego, które są przeliczane na stopnie według skali 94-100%=5,0, 85-93%=4,5, 76-84%=4,0, 68-75%=3,5, 60-67%= 3,0, 0-59%=2.
Ćwiczenia: kolokwium zaliczeniowe/test - warunkiem oceny pozytywnej jest uzyskanie 60% pozytywnych odpowiedzi ; opracowanie problemowe zagadnień oraz ocena zaangażowania studenta w trakcie projektowania działań profilaktycznych na zajęciach.
Ocena końcowa jest oceną z ćwiczeń i wykładu.
Dozwolona jest jedna nieobecność na zajęciach bez konieczności jej zaliczania. Każdą kolejną nieobecność student zobowiązany jest zaliczyć na konsultacjach (dopuszczalne jest odrobienie zajęć z inną grupą). Studenci, którzy mają przyznany IOS (udział w zajęciach 50%-60%, wywiązanie się z ustalonych indywidualnie warunków zaliczenia).
Zmodyfikowane przez dr Lidia Wawryk (ostatnia modyfikacja: 19-04-2022 15:38)