SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Metodyka pracy opiekuńczo-wychowawczej w placówkach dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Metodyka pracy opiekuńczo-wychowawczej w placówkach dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną
Kod przedmiotu 05.6-WP-PSSM-MPOW
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika specjalna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 9
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Regina Korzeniowska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Konwersatorium 30 2 30 2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z podstawami pracy opiekuńczo-wychowawczej w placówkach dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością  intelektualną. Wyposażenie studentów w umiejętności umożliwiające realizację zadań opiekuńczych i wychowawczych dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną. Uwrażliwienie studentów na potrzeby uczniów z niepełnosprawnością intelektualną oraz możliwości ich zaspokajania poprzez zajęcia wychowawczo-opiekuńcze.

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza z zakresu pracy z dziećmi i młodzieżą z niepełnosprawnością intelektualną.

Zakres tematyczny

Zakres tematyczny

1) Indywidualizacja w pracy wychowawczo-opiekuńczej. 2) Model pracy z uczniem z niepełnosprawnością intelektualną w placówce opiekuńczo-wychowawczej. 3) Praca opiekuńczo-wychowawcza w oparciu o profilaktykę pozytywną. 4) Metody pracy opiekuńczo-wychowawczej z uczniami z niepełnosprawnością intelektualną. 5) Trudności wychowawcze w pracy. 6)  Organizacja zajęć opiekuńczo-wychowawczych  dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną.

Metody kształcenia

Praca w grupach, dyskusja problemowa, burza mózgów, zajęcia warsztatowe.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Kolokwium z treści zajęć. Kryteria ocen: niedostateczna (do 60 %); dostateczna (61-75%); dobra (76-85%); bardzo dobra (86-100%). Konspekty zajęć - pozytywna ocena merytoryczna. Przeprowadzenie próbnych zajęć. Aktywny udział w zajęciach.

Literatura podstawowa

1. Problemy wychowawcze w pracy z uczniami niepełnosprawnymi intelektualnie. Teoria i praktyczne zastosowania dla szkół ogólnodostępnych i specjalnych, Staatsinstitut für Schulqualität und Bildungsforschung, Gdańsk 2017.

2. Ploch L.,  Jak organizować czas wolny dzieci i młodzieży upośledzonych umysłowo, Warszawa 1992,  WSiP.

3. Pilecka W. (red.), Dziecko ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w ekosystemie, Kielce 2005

Literatura uzupełniająca

1. Sterter Ż., Dorastanie osób z niepełnosprawnością intelektualną, Warszawa 2009.

2. Zawiślak A., Jakość życia osób dorosłych z niepełnosprawnością intelektualną, Warszawa 2011

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Regina Korzeniowska (ostatnia modyfikacja: 24-04-2022 23:14)