opanowanie podstawowej wiedzy na temat celów i zadań asystenta dorosłych osób z niepełnosprawnością intelektualną,
poznanie sposobów wspierania przez asystenta funkcjonowania w społeczeństwie osób z niepełnosprawnością intelektualną
opanowanie umiejętności doboru właściwych instrumentów wsparcia w zależności od indywidualnych potrzeb klienta.
Wymagania wstępne
Wiedza z zakresu oligofrenopedagogiki i andragogiki, zdobyta na przedmiotach: "Wprowadzenie do socjologii", "Pedagogika integracyjna i włączająca", "Pedagogika społeczna", "Psychologiczne aspekty edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną", "Podstawy edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną", "Geragogika specjalna".
Zakres tematyczny
Problematyka ćwiczeń:
Cele i zadania asystenta dorosłej osoby z niepełnosprawnością intelektualną.
Prawne uwarunkowania wykonywania zawodu asystenta osoby niepełnosprawnej.
Zasady udzielania pomocy osobie z niepełnosprawnością intelektualną w korzystaniu z rożnych form kompleksowej rehabilitacji.
Zasady świadczenia opieki osobie z niepełnosprawnością intelektualną w zakresie czynności higienicznych i pielęgnacyjnych oraz pomagania w prowadzeniu gospodarstwa domowego.
Zasady wspierania osoby z niepełnosprawnością intelektualną w dążeniu do samodzielności życiowej.
Zasady motywowania osoby z niepełnosprawnością intelektualną do aktywności społecznej i zawodowej, w tym aktywnego spędzania czasu wolnego.
Etyczne aspekty wykonywania zawodu asystenta osoby niepełnosprawnej.
Projektowanie działań asystenta osoby z niepełnosprawnością intelektualną.
Metody kształcenia
ćwiczenia audytoryjne: dyskusja, pokaz, metoda problemowa, metoda działań praktycznych.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Ćwiczenia:
Średnia arytmetyczna ocen z: aktywnego udziału w zajęciach, pracy zaliczeniowej, opracowanego i zaprezentowanego projektu działań asystenta oraz kolokwium z problematyki ćwiczeń (90% poprawnych odpowiedzi – ocena bdb, 75% - db, 60% - dst).
Ocena końcowa:
Oceną końcową z przedmiotu jest ocena z ćwiczeń.
Frekwencja:
Dozwolona jest jedna nieobecność na zajęciach bez konieczności jej zaliczania. Każdą kolejną nieobecność student zobowiązany jest zaliczyć na konsultacjach (dopuszczalne jest odrobienie zajęć z inną grupą). Studenci, którzy mają przyznany IOS (udział w zajęciach 50%-60%, wywiązanie się z ustalonych indywidualnie warunków zaliczenia).
Literatura podstawowa
Asystent osoby niepełnosprawnej. Nowy zawód i nowa usługa systemu pomocy społecznej, red. A. Żukiewicz, Kraków 2010.
Asystent osoby z niepełnosprawnością intelektualną, red. M. Zima-Parjaszewska, B. E. Abramowska, Warszawa 2017.
Górak A., Sosnowski M., Wowra I., Flak B., Nowatorskie instrumenty w pracy z klientami pomocy społecznej (asystent rodziny, trener pracy, klub integracji społecznej, asystent osoby niepełnosprawnej), Wrocław 2011.
Osobisty asystent osoby niepełnosprawnej. Materiały poseminaryjne, red. I. Odrobińska, Dębe 2003.
Literatura uzupełniająca
Asystent osobisty osoby niepełnosprawnej. Rozwiązania w wybranych państwach europejskich, Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej, Pełnomocnik Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych, Warszawa 2014.
Asystent osoby z niepełnosprawnością. Studium prawno-porównawcze, red. M. Szeroczyńska, Warszawa 2007.
Krasiejko I., Metodyka działania asystenta rodziny. Różne modele pracy socjalnej i terapeutycznej z rodziną, Katowice 2012.
Shakespeare T., Porter T., Stockl A., Personal Assistance Relationships Power, ethics and emotions, University of East Anglia, 2017.
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr Tomasz Fetzki (ostatnia modyfikacja: 24-04-2022 16:52)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.