SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Metodyka pracy rewalidacyjno-wychowawczej z osobą ze sprzężoną i głęboką niepełnosprawnością intelektualną - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Metodyka pracy rewalidacyjno-wychowawczej z osobą ze sprzężoną i głęboką niepełnosprawnością intelektualną
Kod przedmiotu 05.6-WP-PSSM-WRGN
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika specjalna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 10
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Regina Korzeniowska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Konwersatorium 30 2 30 2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z metodyką pracy rewalidacyjno-wychowawczej z osobami ze sprzężoną oraz z głęboka niepełnosprawnością intelektualną. Uwrażliwienie studentów na potrzeby osób z głęboką niepełnosprawnością intelektualną oraz możliwości ich zaspokajania we współpracy z rodzicami i instytucjami wspierającymi. 

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza z zakresu sprzężonej oraz głębokiej niepełnosprawności intelektualnej.

Zakres tematyczny

Zakres tematyczny. 

1. Analiza dokumentów regulujących zasady pracy rewalidacyjno – wychowawczej z osobami ze sprzężoną i z głęboką niepełnosprawnością intelektualną. 2. Istota procesu rehabilitacji osób ze sprzężoną i z głęboką niepełnosprawnością intelektualną. 3. Cechy i zadania terapeuty w pracy z osobą ze sprzężoną i głęboką niepełnosprawnością intelektualną. 4. Charakterystyka faz rozwojowych poszczególnych sfer rozwoju w oparciu o teorię J. Piageta - istotnych w procesie diagnozy funkcjonalnej i planowania pracy rehabilitacyjnej. 5. Znaczenie dotyku w terapii dziecka ze złożoną i głęboką niepełnosprawnością intelektualną. 6. Istota czynności pielęgnacyjnych w rehabilitacji osoby ze złożoną i głęboką niepełnosprawnością intelektualną: strukturalizacja czynności; stałość czasu, miejsca, osoby; treningi czynności codziennych: pozycje złożeniowe, trening karmienia, trening ubierania i rozbierania, trening czynności higienicznych. 7. Metody wykorzystywane w rehabilitacji osób ze sprzężona i z głęboką niepełnosprawnością intelektualną. 8. Metodyka postępowania wychowawczego w sytuacjach trudnych. 9. Współpraca terapeutów z opiekunami osoby ze złożoną i głęboką niepełnosprawnością intelektualną

Metody kształcenia

Dyskusja, pokaz, metoda problemowa, metoda działań praktycznych.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Kolokwium z treści zajęć. Kryteria ocen: niedostateczna (do 60 %); dostateczna (61-75%); dobra (76-85%); bardzo dobra (86-100%). Aktywny udział w zajęciach i w dyskusji. Przygotowanie projektu zajęć rewalidacyjno-wychowawczych - ocena.

Literatura podstawowa

1. Wrona S. Osoba głęboko upośledzona umysłowo w systemie edukacji, Kraków 2016

2. Frohlich A., Edukacja bazalna. Nauczanie i terapia dzieci z głęboką niepełnosprawnością, Gdańsk 2015

3. Kielin J., Rozwój daje radość, Gdańsk 2013

4. Kwiatkowska M., Dzieci głęboko niezrozumiane, Warszawa 1997

Literatura uzupełniająca

1. Knill Ch., Knill M., Programy aktywności: świadomość ciała, kontakt i komunikacja, Warszawa 1997

2. Knill Ch., Dotyk i komunikacja, Warszawa 1998

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 30-04-2022 14:01)