Zapoznanie słuchaczy z podstawowymi przepisami prawnymi dotyczącymi funkcjonowania osób z chorobami przewlekłymi i niepełnosprawnością, w szczególności -niepełnosprawnością narządu ruchu (zasadami orzekania o niepełnosprawności, regulacjami w zakresie organizacji edukacji (w tym:roli nauczyciela/wychowawcy w szkole i zakładzie leczniczym), wsparcia rodziny osoby chorej (dziecka); regulacjami w zakresie opieki paliatywnej i hospicyjnej); prawa osób z niepełnosprawnością ruchową i osób z chorobą przewlekłą do rehabilitacji ( w tym: poradnictwa rehabilitacyjnego) oraz odpowiadającymi mu obowiązkami władz publicznych, z uwzględnieniem standardów ponadnarodowych oraz wytycznych wynikających z ratyfikowanych konwencji międzynarodowych. Kształtowanie umiejętności korzystania z przepisów prawa.
Wymagania wstępne
Ogólna znajomość Konstytucji RP
Zakres tematyczny
Wprowadzenie do przedmiotu (rozumienie pojęć: zdrowie, choroba (w tym: choroba przewlekła, terminalna); istota niepełnosprawności, definicje niepełnosprawności; osoba pełnosprawna a osoba chora, z niepełnosprawnością; podmiotowość prawna osoby z niepełnosprawnością)
Rehabilitacja jako proces kompleksowy - ujęcia prawne( pojęcie rehabilitacji, istota, cele, zadania i zasady procesu rehabilitacji (rehabilitacja lecznicza, zawodowa, społeczna); wspólne i swoiste zagadnienia w rehabilitacji osób z chorobą przewlekłą i z niepełnosprawnością, specyfika rehabilitacji osób z niepełnosprawnością ruchową; ujęcia prawne: Konstytucja RP, Karta Praw Osób Niepełnosprawnych, Ustawa o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, gwarancje prawa osób z niepełnosprawnością do rehabilitacji w aktach międzynarodowych oraz Unii Europejskiej)
Prawne podstawy edukacji osób z niepełnosprawnością narządu ruchu i przewlekle chorych (organizacja kształcenia, wychowania i opieki; rola nauczyciela-wychowawcy szkole, w zakładzie leczniczym; utrudnienia w pracy nauczycieli; opiniodawcza i orzecznicza rola poradni psychologiczno-pedagogicznych; obowiązki gmin/powiatów w zakresie edukacji osób z niepełnosprawnością (w tym: ruchową), osób przewlekle chorych( w tym: uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi); regulacje dot. wsparcia instytucjonalnego i społecznego)
Aktywizacja zawodowa jako forma rehabilitacji osób z niepełnosprawnością, w tym osób przewlekle chorych oraz z niepełnosprawnością ruchową (aktywizacja zawodowa osób niepełnosprawnych w kontekście prawodawstwa polskiego i Unii Europejskiej, znaczenie pracy w życiu osoby z niepełnosprawnością/osoby przewlekle chorej, główne bariery aktywności zawodowej, formy aktywizacji w procesie rehabilitacji zawodowej; podstawy prawne zatrudniania i aktywności zawodowej osób z niepełnosprawnością, uprawnienia osób z niepełnosprawnością, obowiązki i uprawnienia pracodawców w związku z zatrudnianiem osób z niepełnosprawnością; doradztwo i informacja zawodowa dla osób przewlekle chorych oraz z niepełnosprawnością ruchową). Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (cele, zadania).
Rehabilitacja społeczna, a możliwość zaistnienia w życiu społecznym osób przewlekle chorych oraz z niepełnosprawnością ruchową (wyrabianie zaradności osobistej i pobudzanie aktywności społecznej osoby z niepełnosprawnością ruchową i przewlekle chorej ; wyrabianie umiejętności samodzielnego wypełniania ról społecznych; kształtowanie w społeczeństwie właściwych postaw i zachowań sprzyjających integracji z osobami z niepełnosprawnością, rola poradnictwa rehabilitacyjnego w procesie kreowania kariery osoby z chorobą somatyczną, psychiczną albo niepełnosprawnością ruchową.
Opieka paliatywna i hospicyjna (idea i początki opieki paliatywno-hospicyjnej, Ruch Hospicyjny w Polsce, formy realizowanej opieki, jednostki organizacyjne,świadczenia gwarantowane i warunki ich udzielania w świetle najnowszych przepisów rodzimego prawa, rola i wsparcie rodziny w opiece nad chorym).
Zadania i organizacja służb działających na rzecz osób z niepełnosprawnością (w tym: ruchową) i przewlekle chorych (w tym: dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi) (zadania samorządu województwa, zadania powiatu/ gminy, rola i zadania wojewódzkich społecznych rad do spraw osób niepełnosprawnych i powiatowych społecznych rad do spraw osób z niepełnosprawnością, rola poradni paliatywnych i hospicjum).
Metody kształcenia
Wykład konwencjonalny z prezentacją multimedialną, z elementami dyskusji, praca z wybranymi dokumentami prawnymi
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Warunkiem uzyskania zaliczenia jest aktywny udział w zajęciach, praca kontrolna z wybranego zagadnienia z zakresu prawnych aspektów funkcjonowania osób z przewlekłą chorobą oraz z niepełnosprawnością ruchową, zaliczenie testu z całości materiału.
Literatura podstawowa
Podstawowe dokumenty prawa krajowego i międzynarodowego dotyczące funkcjonowania osób z niepełnosprawnością, w szczególności - niepełnosprawnością ruchową i osób przewlekle chorych (w tym: dot. opieki paliatywnej i hospicyjnej) (wykaz otrzyma student na pierwszych zajęciach).
Barnes C., Mercer G., Niepełnosprawność, Warszawa 2008.
Kobus-Ostrowska D., Aktywizacja zawodowa osób z niepełnosprawnością. Aspekty ekonomiczne i społeczne, Łódź 2018.
Milanowska K., Dega W. (red.), Rehabilitacja medyczna, Warszawa 1998.
Ochonczenko H., Czerwińska M., Garbat M., Osoby z niepełnosprawnością w szkole wyższej. Wybrane zagadnienia, Zielona Góra 2011.
Literatura uzupełniająca
Bąbka J., Człowiek niepełnosprawny w różnych fazach życia, Warszawa 2004.
Kościelska M, Aouil B., Człowiek niepełnosprawny, rodzina i praca, Bydgoszcz 2004.
Kukla D., Bednarczyk A., Poradnictwo zawodowe dla osób z grupy szczególnego ryzyka, Warszawa 2010.
Strugała M., Talarska D., Rehabilitacja i pielęgnowanie osób niepełnosprawnych, Warszawa 2013.
Sierpowska I., Kogut A., Status osoby niepełnosprawnej w polskim systemie prawa, Wrocław 2010.
Uwagi
Aktualny- pełny wykaz dokumentów prawnych dot. funkcjonowania osób z przewlekłymi chorobami i z niepełnosprawnością (w tym: ruchową) w wymienionych (w programie przedmiotu) zakresach -otrzymuje student na pierwszych zajęciach.
Zmodyfikowane przez dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 30-04-2022 10:00)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.