SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Wczesna interwencja wobec dzieci z przewlekłą chorobą oraz z niepełnosprawnością ruchową - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Wczesna interwencja wobec dzieci z przewlekłą chorobą oraz z niepełnosprawnością ruchową
Kod przedmiotu 05.6-WP-PSSM-WIDPCNR
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika specjalna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 8
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Natalia Gumińska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest:

  • Przygotowanie studenta do zorganizowania wczesnej interwencji
  • Przygotowanie studenta do wieloprofilowego usprawniania i stymulowania rozwoju dzieci z chorobą przewlekłą i niepełnosprawnością ruchową.

Wymagania wstępne

Student posiada wiedzę z zakresu pedagogiki osób z niepełnosprawnością ruchową i wczesnego wspomagania rozwoju dzieci.

 

 

Zakres tematyczny

Problematyka wykładów:

  • Pojęcie choroby przewlekłej, zaburzeń somatycznych i ruchowych.  
  • Konsekwencje i zagrożenia rozwoju dzieci chorych, niepełnosprawnych ruchowo i somatycznie.
  • Wczesna diagnoza i wczesna interwencja w procesie optymalizowania warunków rozwoju dziecka.
  • Współczesne tendencje w hospitalizacji i rehabilitacji osób przewlekle chorych. Podstawy kształcenia i terapii dzieci chorych i niepełnosprawnych ruchowo w polskim systemie szkolnictwa.

Problematyka ćwiczeń:

  • Specyficzne uwarunkowania w pracy z dzieckiem na podstawie wybranych zespołów chorobowych i niepełnosprawności ruchowej m.in. zaburzenia metaboliczne, mukowiscydoza, zaburzenia łaknienia, FAS, mózgowe porażenie dziecięce, wrodzony brak kończyn, epilepsja, przewlekła niewydolność nerek, choroby nowotworowe i inne
  • Sprzęt ułatwiający funkcjonowanie społeczne osób niepełnosprawnych ruchowo i chorych somatycznie.
  • Organizacja wsparcia i oddziaływań terapeutycznych na rzecz rozwoju i stymulacji w ramach wczesnej interwencji dla dzieci przewlekle chorych i niepełnosprawnych ruchowo. 

 

 

Metody kształcenia

wykłady: wykład problemowy, konwersatoryjny.

ćwiczenia: praca indywidualna, praca zespołowa, praca w grupach, dyskusja problemowa, prezentacja opracowanej problematyki i projekt.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykłady: Kolokwium z problematyki wykładów (90% poprawnych odpowiedzi – ocena bdb, 75% - db, 60% - dst).

Ćwiczenia: Średnia arytmetyczna ocen z:

  • aktywnego udziału w zajęciach,
  • pracy zaliczeniowej;
  • kolokwium z problematyki ćwiczeń (90% poprawnych odpowiedzi – ocena bdb, 75% - db, 60% - dst).

Ocena końcowa: Oceną końcową z przedmiotu jest średnia arytmetyczna ocen z wykładów i ćwiczeń.

Frekwencja: Dozwolona jest jedna nieobecność na zajęciach bez konieczności jej zaliczania. Każdą kolejną nieobecność student zobowiązany jest zaliczyć na konsultacjach. 

 

 

Literatura podstawowa

  1. Cytowska B., Winczura B. (red), Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka, Kraków 2008.
  2. Cieszyńska J., Korendo M., "Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka. Od noworodka do 6 roku życia, Kraków 2008.
  3. Cytowska B., Winczura B. (red.): Dziecko chore. Zagadnienia biopsychiczne i pedagogiczne. Kraków 2007.
  4. Maciarz A.,: Dziecko przewlekle chore. Opieka i wsparcie; Warszawa 2006.

Literatura uzupełniająca

  1. B.Kaja: "Zarys terapii dziecka"; Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Bydgoszczy; Bydgoszcz 1998;
  2. A.Franczyk, K.Krajewska: "Skarbiec nauczyciela terapeuty"; Oficyna Wydawnicza Impuls; Kraków 2005;
  3. E. Góralczyk,: Choroba dziecka w twoim życiu. Warszawa 1996.
  4. Baioni M.T.C., Ambiel C.R., Spinal muscular atrophy: Diagnosis, treatment and future pro- spects, „Jornal de Pediatria, 2010.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Natalia Gumińska (ostatnia modyfikacja: 27-04-2022 18:52)