Przygotowanie studenta do zorganizowania wczesnej interwencji
Przygotowanie studenta do wieloprofilowego usprawniania i stymulowania rozwoju dzieci z chorobą przewlekłą i niepełnosprawnością ruchową.
Wymagania wstępne
Student posiada wiedzę z zakresu pedagogiki osób z niepełnosprawnością ruchową i wczesnego wspomagania rozwoju dzieci.
Zakres tematyczny
Problematyka wykładów:
Pojęcie choroby przewlekłej, zaburzeń somatycznych i ruchowych.
Konsekwencje i zagrożenia rozwoju dzieci chorych, niepełnosprawnych ruchowo i somatycznie.
Wczesna diagnoza i wczesna interwencja w procesie optymalizowania warunków rozwoju dziecka.
Współczesne tendencje w hospitalizacji i rehabilitacji osób przewlekle chorych. Podstawy kształcenia i terapii dzieci chorych i niepełnosprawnych ruchowo w polskim systemie szkolnictwa.
Problematyka ćwiczeń:
Specyficzne uwarunkowania w pracy z dzieckiem na podstawie wybranych zespołów chorobowych i niepełnosprawności ruchowej m.in. zaburzenia metaboliczne, mukowiscydoza, zaburzenia łaknienia, FAS, mózgowe porażenie dziecięce, wrodzony brak kończyn, epilepsja, przewlekła niewydolność nerek, choroby nowotworowe i inne
Sprzęt ułatwiający funkcjonowanie społeczne osób niepełnosprawnych ruchowo i chorych somatycznie.
Organizacja wsparcia i oddziaływań terapeutycznych na rzecz rozwoju i stymulacji w ramach wczesnej interwencji dla dzieci przewlekle chorych i niepełnosprawnych ruchowo.
Metody kształcenia
wykłady: wykład problemowy, konwersatoryjny.
ćwiczenia: praca indywidualna, praca zespołowa, praca w grupach, dyskusja problemowa, prezentacja opracowanej problematyki i projekt.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Wykłady: Kolokwium z problematyki wykładów (90% poprawnych odpowiedzi – ocena bdb, 75% - db, 60% - dst).
Ćwiczenia: Średnia arytmetyczna ocen z:
aktywnego udziału w zajęciach,
pracy zaliczeniowej;
kolokwium z problematyki ćwiczeń (90% poprawnych odpowiedzi – ocena bdb, 75% - db, 60% - dst).
Ocena końcowa: Oceną końcową z przedmiotu jest średnia arytmetyczna ocen z wykładów i ćwiczeń.
Frekwencja: Dozwolona jest jedna nieobecność na zajęciach bez konieczności jej zaliczania. Każdą kolejną nieobecność student zobowiązany jest zaliczyć na konsultacjach.
Literatura podstawowa
Cytowska B., Winczura B. (red), Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka, Kraków 2008.
Cieszyńska J., Korendo M., "Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka. Od noworodka do 6 roku życia, Kraków 2008.
Cytowska B., Winczura B. (red.): Dziecko chore. Zagadnienia biopsychiczne i pedagogiczne. Kraków 2007.
Maciarz A.,: Dziecko przewlekle chore. Opieka i wsparcie; Warszawa 2006.
Literatura uzupełniająca
B.Kaja: "Zarys terapii dziecka"; Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Bydgoszczy; Bydgoszcz 1998;
A.Franczyk, K.Krajewska: "Skarbiec nauczyciela terapeuty"; Oficyna Wydawnicza Impuls; Kraków 2005;
E. Góralczyk,: Choroba dziecka w twoim życiu. Warszawa 1996.
Baioni M.T.C., Ambiel C.R., Spinal muscular atrophy: Diagnosis, treatment and future pro- spects, „Jornal de Pediatria, 2010.
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr Natalia Gumińska (ostatnia modyfikacja: 27-04-2022 18:52)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.