SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Metodyka pracy z uczniami z przewlekłą, terminalną chorobą oraz z niepełnosprawnością ruchową w szkole II - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Metodyka pracy z uczniami z przewlekłą, terminalną chorobą oraz z niepełnosprawnością ruchową w szkole II
Kod przedmiotu 05.6-WP-PSSM-MTPL
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika specjalna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 8
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Lidia Wawryk
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Konwersatorium 30 2 30 2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest:

  • przedstawienie założeń metodycznych w pracy z uczniami przewlekle, terminalnie chorymi oraz z niepełnosprawnością ruchową w szkole.
  • zapoznanie słuchaczy z różnorodnymi metodami, środkami i technikami stosowanymi w trakcie oddziaływań wychowawczych.
  • przekazanie podstawowej wiedzy o problemach uczniów  (w okresie dorastania i starszych) przewlekle, terminalnie chorych oraz z niepełnosprawnością ruchową w szkole.

 

Wymagania wstępne

Pedagogika ogólna, psychologia ogólna, pedagogika specjalna, pedagogika lecznicza.

Zakres tematyczny

Problematyka konwersatorium:

Chore dziecko (w okresie dorastania) w środowisku rod innym i w grupie rówieśniczej.

Rola szkoły w pracy z uczniami przewlekle, terminalnie chorymi o raz z niepełnosprawnością ruchową.

Charakterystyka chorób doznawanych przez uczniów przewlekle chorych o raz z niesprawnością ruchową.

Wpływ zaburzeń sfery poznawczej, emocjonalnej, fizycznej i społecznej na zachowanie młodzieży. Zagrożenia rozwoju tkwiące w procesie leczenia

Specyfika oddziaływań wobec młodzież y np. chorujących na alergię, astmę, hemofilię, padaczkę, cukrzycę , depresję itd.

Wybrane jednostki chorobowe powodujące deformacje narządu ruchu.

Metody, formy i środki oddziaływania metodycznego w grupie uczniów przewlekle i terminalnie chorych oraz z niepełnosprawnością ruchową.

Planowanie pracy metodycznej (schemat konspektu, przeprowadzenie przykładowych zajęć adresowanych wobec młodzieży przewlekle chorych uwzględniając specyfikę choroby oraz możliwości dzieci.

Przeciwdziałanie zagrożeniom i sytuacjom trudnym u młodzieży, wynikającym ze specyfiki choroby (np. zaburzenia lękowe, zachowania agresywne, depresja).

Trudności i ograniczenia w procesie uczenia się dziecka z chorobą przewlekłą wynikające: z hospitalizacji, rodzaju choroby, uszkodzeń, metod leczenia (unieruchomienia, rehabilitacji).

Organizacja warsztatu pracy.

 

 

Metody kształcenia

Praca w grupach, metoda projektów, gry symulacyjne, dyskusja.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ocena końcowa: ocena referatu,  przygotowanie konspektu (ocena) oraz przeprowadzenie zajęć tematycznych związanych z jednostką chorobową dziecka. 

 

Dozwolona jest jedna nieobecność na zajęciach bez konieczności jej zaliczania. Każdą kolejną nieobecność student zobowiązany jest  zaliczyć na konsultacjach (dopuszczalne jest odrobienie zajęć z inną grupą). Studenci, którzy mają przyznany IOS (udział w zajęciach 50%-60%, wywiązanie się z ustalonych indywidualnie warunków zaliczenia). 

Literatura podstawowa

1. Cytowska B., Winczura B., Stawarski A. (red.), Dzieci chore, niepełnosprawne i z utrudnieniami w rozwoju.  Kraków 2008.

2. Cytowska B., Winczura B., (red.) Dziecko chore : zagadnienia biopsychiczne i pedagogiczne. Kraków  2007.

3. Góralczyk E., Choroba dziecka w Twoim życiu, Warszawa 1996.

4. Jugowar B., Dziecko somatycznie odmienne  [w:] Dziecko niepełnosprawne w rodzinie (red.) I. Obuchowska, Warszawa 1995.

5. Maciarz A., Psychoemocjonalne i wychowawcze problemy dzieci przewlekle chorych, Kraków 2001.

6. Maciarz A., Dziecko przewlekle chore w roli ucznia, Kraków 1998.

7. Maciarz A., Dziecko długotrwale chore. Poradnik opiekuńczo - wychowawczy, Zielona Góra 1996.

8. Arusztowicz B., Bąkowski W., Dziecko niepełnosprawne z dysfunkcją narządu ruchu, Kraków 2001.

9. Ziółkowska B., Dziecko chore w domu, szkole i u lekarza. Jak wspomagać rozwój dzieci przewlekle chorych, Gdańsk 2010.

10. Antoszewska B., (red.), Dziecko przewlekle chore – problemy medyczne, psychologiczne i pedagogiczne, Toruń 2011.

11. Woynarowska I., (red.), Uczniowie z chorobami przewlekłymi: jak wspierać ich rozwój, zdrowie i edukację, Warszawa 2010.

Literatura uzupełniająca

1. Hobbs N., Perrin J.M., Ireys H.T. Chronically ill children and their families. San Francisco-London 1985.

2. Janion E., Dziecko przewlekle chore w rodzinie, Zielona Góra 2007.

3. Konieczna I., Praca z dzieckiem przewlekle chorym [w:] Głodkowska J. Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkole ogólnodostępnej. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne. Warszawa 2011.

4. Obuchowska I., Krawczyński M, Chore dziecko. Warszawa 1991.

5. Pilecka W., Pilecki J., Rewalidacja dzieci przewlekle chorych i kalekich. Kraków 1989.

6. Pilecka W., Choroba przewlekła w życiu i rozwoju dziecka [w:] Pilecka W., Majewicz P., Zawadzki P. (red.). Jak wspomagać psychospołeczny rozwój dzieci niepełnosprawnych somatycznie. Kraków 1999.

7. Pilecka W., Przewlekła choroba somatyczna w życiu i rozwoju dziecka. Problemy psychologiczne. Kraków 2002.

8.  Poradniki zawarte na stronie www. ORE

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Lidia Wawryk (ostatnia modyfikacja: 19-04-2022 23:45)