SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Metodyka pracy opiekuńczo-wychowawczej w placówkach leczniczych dla dzieci i młodzieży z przewlekłą chorobą oraz z niepełnosprawnością ruchową - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Metodyka pracy opiekuńczo-wychowawczej w placówkach leczniczych dla dzieci i młodzieży z przewlekłą chorobą oraz z niepełnosprawnością ruchową
Kod przedmiotu 05.6-WP-PSSM-MOWC
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika specjalna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 9
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Regina Korzeniowska
  • dr Lidia Wawryk
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Konwersatorium 30 2 30 2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest:

  • zapoznanie studentów z podstawami pracy w placówkach leczniczych dla dzieci i młodzieży z chorobą przewlekłą i z niepełnosprawnością ruchową. 
  • zapoznanie z  tematyką związaną z podstawami prawnymi funkcjonowania placówek, ich ogólnej charakterystyki uwzględniającej specyfikę wychowanków oraz problemów, jakie ich dotyczą.
  •  poznawanie (form, metod, zasad) pracy opiekuńczo-wychowawczej.
  • rozwijanie umiejętności dostosowania metod i form pracy do wymagań grupy oraz indywidualnych potrzeb wychowanków.
  •  rozwijanie umiejętności przygotowania dokumentacji pracy opiekuńczo-wychowawczej w tym projektowania konspektów zajęć i planowania pracy opiekuńczo-wychowawczej.

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza z zakresu pracy z uczniami z chorobą przewlekłą oraz z niepełnosprawnością ruchową.

Zakres tematyczny

Problematyka konwersatorium:

Indywidualizacja w pracy wychowawczej - kanały sensoryczne.

Praca opiekuńczo-wychowawcza w oparciu o wskazówki A. Mazlish, A. Faber.

Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w pracy opiekuńczo-wychowawczej.

Model pracy z uczniem z chorobą przewlekłą oraz z niepełnosprawnością ruchową (od rozpoznania do orzeczenia).

Profilaktyka trudności wychowawczych.

Niepełnosprawność jako problem pedagogiki opiekuńczo – wychowawczej (w nawiązaniu do metod pracy).

Planowanie i wykorzystanie czasu wolnego w pracy opiekuńczo-wychowawczej.

Style prowadzenia grupy i rola wychowawcy w zajęciach opiekuńczo-wychowawczych.

 

Metody kształcenia

Praca w grupach, gry symulacyjne, dyskusja.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Aktywny udział na zajęciach, przygotowanie projektu i  konspektu oraz przeprowadzenie przykładowych zajęć. Ocena całościowa: średnia arytmetyczna z poszczególnych składowych: aktywności studenta, oceny z pracy pisemnej i kolokwium zaliczeniowe.

Ocena końcowa: Ocenę łączną stanowi średnia arytmetyczna ocen cząstkowych.

Dozwolona jest jedna nieobecność na zajęciach bez konieczności jej zaliczania. Każdą kolejną nieobecność student zobowiązany jest  zaliczyć na konsultacjach (dopuszczalne jest odrobienie zajęć z inną grupą). Studenci, którzy mają przyznany IOS (udział w zajęciach 50%-60%, wywiązanie się z ustalonych indywidualnie warunków zaliczenia). 

Literatura podstawowa

  1. Cytowska B., Winczura B., Stawarski A., Dzieci chore, niepełnosprawne i z utrudnieniami w rozwoju, (red.). Kraków 2013.
  2. Gajewska G., Doliński A., Teoretyczno-metodyczne aspekty warsztatu pracy pedagoga: scenariusze zajęć wychowawczych, T. I, Zielona Góra 2002, 2007.
  3. Maciarz A., Dziecko przewlekle chore: opieka i wsparcie, Warszawa 2006.
  4. Maciarz A., Dziecko przewlekle chore w roli ucznia, Kraków 1998.
  5. Maciarz A., Psychoemocjonalne i wychowawcze problemy dzieci przewlekle chorych, Kraków 1998.
  6. Vopel K.W., Poradnik dla prowadzących grupy, Kielce 1999.

Literatura uzupełniająca

  1. Cytowska B., Winczura B., Dziecko chore. Zagadnienia biopsychiczne i pedagogiczne, red., Kraków 2007.
  2. Gajewska G., Turska E., Teoretyczno-metodyczne aspekty opieki i wychowania w świetlicy: scenariusze spotkań, programy, Tom XII, Zielona Góra 2011.
  3. Gajewska G., Szczęsna A., Turska E., Teoretyczno-metodyczne podstawy opieki i wychowania w internacie i bursie szkolnej: scenariusze spotkań wychowawczych z młodzieżą, T. XI, Zielona Góra 2009.
  4. Gajewska G., Bazydło-Stodolna K., Teoretyczno-metodyczne podstawy pracy opiekuńczo-wychowawczej w świetlicy, scenariusze zajęć wychowawczych, T. VIII, Zielona Góra 2005.
  5. O’regan F., Jak pracować z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych?, Poznań 2005.
  6. Nowicki S., Teaching your child the language of social success. Atlanta 2005.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Lidia Wawryk (ostatnia modyfikacja: 19-04-2022 16:58)