wyposażenie w specjalistyczną wiedzę na temat pracy opiekuńczo-terapeutycznej w placówkach dla dorosłych i starszych osób z różnymi typami niepełnosprawności,
wdrożenie do prawidłowego organizowania oddziaływań opiekuńczo-terapeutycznych z wykorzystaniem form i metod pracy odpowiednich dla specyfiki funkcjonowania dorosłych i starszych osób z różnymi typami niepełnosprawności, przy poszanowaniu ich godności oraz autonomii.
Wymagania wstępne
Student posiada podstawową wiedzę z zakresu pedagogiki specjalnej, pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej psychologii rozwojowej i społecznej oraz andragogiki i geragogiki, zdobytą na przedmiotach: "Psychologia rozwoju człowieka", "Wprowadzenie do pedagogiki specjalnej", "Pedagogika społeczna", "Medyczne i pozamedyczne aspekty wybranych chorób dzieci, młodzieży oraz osób w podeszłym wieku", "Psychologiczne aspekty pedagogiki leczniczo-terapeutycznej" oraz "Geragogika specjalna".
Zakres tematyczny
Tematyka konwersatorium:
Przedmiot i podstawowe zadania metodyki pracy opiekuńczo-terapeutycznej ze szczególnym uwzględnieniem dorosłych i starszych osób z różnymi typami niepełnosprawności.
Problemy pełnoletnich i starszych osób z różnymi typami niepełnosprawności w odgrywaniu ról społecznych typowych dla osoby dorosłej.
Praca opiekuńczo-terapeutyczna w instytucjach wsparcia dziennego: środowiskowe domy samopomocy, warsztaty terapii zajęciowej, zakłady aktywizacji zawodowej, świetlice środowiskowe, domy dziennego wsparcia, kluby seniora.
Praca opiekuńczo-wychowawcza w ośrodkach opieki całodobowej: dom pomocy społecznej, mieszkanie chronione, miejsca całodobowego pobytu w środowiskowym domu samopomocy.
Rola placówek opiekuńczo-terapeutycznych w realizacji dorosłości, autonomii oraz zapewnieniu wysokiego standardu życia dorosłych i starszych osób z różnymi typami niepełnosprawności.
Socjalizacja w środowisku placówki a rozwój tożsamości podopiecznych.
Etyczne aspekty instytucjonalnej działalności opiekuńczo-wychowawczej.
Współpraca z rodzinami i opiekunami wychowanków placówek opiekuńczo-terapeutycznych.
Kompetencje merytoryczne i osobowościowe terapeuty i opiekuna.
Opracowanie i przedstawienie projektu zajęć opiekuńczo-terapeutycznych dla dorosłych i starszych osób z różnymi typami niepełnosprawności.
Metody kształcenia
ćwiczenia audytoryjne i laboratoryjne: praca z książką, praca w grupach, klasyczna metoda problemowa, pokaz, dyskusja, metody aktywizujące, projekt.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Konwersatorium:
Średnia arytmetyczna ocen z:
aktywnego udziału w zajęciach,
pracy zaliczeniowej (projekt zajęć opiekuńczo-terapeutycznych dla dorosłych i starszych osób z różnymi typami niepełnosprawności),
kolokwium z problematyki konwersatorium (90% poprawnych odpowiedzi – ocena bdb, 75% - db, 60% - dst).
Ocena końcowa:
Oceną końcową z przedmiotu jest ocena z konwersatorium.
Frekwencja:
Dozwolona jest jedna nieobecność na zajęciach bez konieczności jej zaliczania. Każdą kolejną nieobecność student zobowiązany jest zaliczyć na konsultacjach (dopuszczalne jest odrobienie zajęć z inną grupą). Studenci, którzy mają przyznany IOS (udział w zajęciach 50%-60%, wywiązanie się z ustalonych indywidualnie warunków zaliczenia).
Literatura podstawowa
Brągiel J., Badora S. (red.), Formy opieki, wychowania i wsparcia w zreformowanym systemie pomocy społecznej, Opole 2005.
Gajewska G., Pedagogika opiekuńcza i jej metodyka: stan i perspektywy rozwoju: (wybrane zagadnienia teorii i praktyki pracy opiekuńczo-wychowawczej), Zielona Góra 1999.
Ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej ze zmianami; tekst jednolity Dz.U. z 2018 r. poz. 1508.
Literatura uzupełniająca
Brown R. I., Quality of Life for Handicapped People, Abingdon-on-Thames, Oxford 1988.
Hrynkiewicz J. (red.), O sytuacji ludzi w starszym wieku, Warszawa 2012.
Wojciechowska-Charlak B., Praca opiekuńczo-wychowawcza, Kielce 2003.
Wojciechowska-Charlak B., Środowiska opiekuńczo-wychowawcze, Kielce 2002.
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr Tomasz Fetzki (ostatnia modyfikacja: 24-04-2022 15:33)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.