SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Metodyka pracy opiekuńczo-terapeutycznej z osobami starszymi w placówkach dziennego i stałego pobytu - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Metodyka pracy opiekuńczo-terapeutycznej z osobami starszymi w placówkach dziennego i stałego pobytu
Kod przedmiotu 05.6-WP-PSSM-MPOT
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika specjalna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 10
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Tomasz Fetzki
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Konwersatorium 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest:

  • wyposażenie w specjalistyczną wiedzę na temat pracy opiekuńczo-terapeutycznej w placówkach dla dorosłych i starszych osób z różnymi typami niepełnosprawności,
  • wdrożenie do prawidłowego organizowania oddziaływań opiekuńczo-terapeutycznych z wykorzystaniem form i metod pracy odpowiednich dla specyfiki funkcjonowania dorosłych i starszych osób z różnymi typami niepełnosprawności, przy poszanowaniu ich godności oraz autonomii.

Wymagania wstępne

Student posiada podstawową wiedzę z zakresu pedagogiki specjalnej, pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej psychologii rozwojowej i społecznej oraz andragogiki i geragogiki, zdobytą na przedmiotach: "Psychologia rozwoju człowieka", "Wprowadzenie do pedagogiki specjalnej", "Pedagogika społeczna", "Medyczne i pozamedyczne aspekty wybranych chorób dzieci, młodzieży oraz osób w podeszłym wieku", "Psychologiczne aspekty pedagogiki leczniczo-terapeutycznej" oraz "Geragogika specjalna".

Zakres tematyczny

Tematyka konwersatorium:

  • Przedmiot i podstawowe zadania metodyki pracy opiekuńczo-terapeutycznej ze szczególnym uwzględnieniem dorosłych i starszych osób z różnymi typami niepełnosprawności.
  • Problemy pełnoletnich i starszych osób z różnymi typami niepełnosprawności w odgrywaniu ról społecznych typowych dla osoby dorosłej.
  • Praca opiekuńczo-terapeutyczna w instytucjach wsparcia dziennego: środowiskowe domy samopomocy, warsztaty terapii zajęciowej, zakłady aktywizacji zawodowej, świetlice środowiskowe, domy dziennego wsparcia, kluby seniora.
  • Praca opiekuńczo-wychowawcza w ośrodkach opieki całodobowej: dom pomocy społecznej, mieszkanie chronione, miejsca całodobowego pobytu w środowiskowym domu samopomocy.
  • Rola placówek opiekuńczo-terapeutycznych w realizacji dorosłości, autonomii oraz zapewnieniu wysokiego standardu życia dorosłych i starszych osób z różnymi typami niepełnosprawności.
  • Socjalizacja w środowisku placówki a rozwój tożsamości podopiecznych.
  • Etyczne aspekty instytucjonalnej działalności opiekuńczo-wychowawczej.
  • Współpraca z rodzinami i opiekunami wychowanków placówek opiekuńczo-terapeutycznych.
  • Kompetencje merytoryczne i osobowościowe terapeuty i opiekuna.
  • Opracowanie i przedstawienie projektu zajęć opiekuńczo-terapeutycznych dla dorosłych i starszych osób z różnymi typami niepełnosprawności.

Metody kształcenia

  • ćwiczenia audytoryjne i laboratoryjne: praca z książką, praca w grupach, klasyczna metoda problemowa, pokaz, dyskusja, metody aktywizujące, projekt.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Konwersatorium:

Średnia arytmetyczna ocen z:

  • aktywnego udziału w zajęciach,
  • pracy zaliczeniowej (projekt zajęć opiekuńczo-terapeutycznych dla dorosłych i starszych osób z różnymi typami niepełnosprawności),
  • kolokwium z problematyki konwersatorium (90% poprawnych odpowiedzi – ocena bdb, 75% - db, 60% - dst).

Ocena końcowa:

Oceną końcową z przedmiotu jest ocena z konwersatorium.

Frekwencja:

Dozwolona jest jedna nieobecność na zajęciach bez konieczności jej zaliczania. Każdą kolejną nieobecność student zobowiązany jest zaliczyć na konsultacjach (dopuszczalne jest odrobienie zajęć z inną grupą). Studenci, którzy mają przyznany IOS (udział w zajęciach 50%-60%, wywiązanie się z ustalonych indywidualnie warunków zaliczenia).

Literatura podstawowa

  1. Brągiel J., Badora S. (red.), Formy opieki, wychowania i wsparcia w zreformowanym systemie pomocy społecznej, Opole 2005.
  2. Gajewska G., Pedagogika opiekuńcza i jej metodyka: stan i perspektywy rozwoju: (wybrane zagadnienia teorii i praktyki pracy opiekuńczo-wychowawczej), Zielona Góra 1999.
  3. Ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej ze zmianami; tekst jednolity Dz.U. z 2018 r. poz. 1508.

Literatura uzupełniająca

  1. Brown R. I., Quality of Life for Handicapped People, Abingdon-on-Thames, Oxford 1988.
  2. Hrynkiewicz J. (red.), O sytuacji ludzi w starszym wieku, Warszawa 2012.
  3. Wojciechowska-Charlak B., Praca opiekuńczo-wychowawcza, Kielce 2003.
  4. Wojciechowska-Charlak B., Środowiska opiekuńczo-wychowawcze, Kielce 2002.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Tomasz Fetzki (ostatnia modyfikacja: 24-04-2022 15:33)