nabycie wiedzy dotyczącej celów, zasad i kontekstów środowiskowych badań służących diagnozie pedagogicznej osób ze spektrum zaburzeń autystycznych;
zapoznanie z wybranymi narzędziami diagnozy pedagogicznej;
zdobycie podstaw umiejętności projektowania i poprawnego prowadzenia diagnozy pedagogicznej w ramach pedagogiki specjalnej;
wykorzystanie efektów diagnozy do konstruowania Indywidualnych Programów Edukacyjno-Terapeutycznych.
Wymagania wstępne
Student posiada wiedzę z zakresu pedagogiki, pedagogiki specjalnej, diagnostyki oraz wiedzę z zakresu spektrum autyzmu.
Zakres tematyczny
Problematyka wykładów:
definicja i charakterystyka pojęcia diagnoza spektrum autyzmu;
proces diagnozowania spektrum zaburzeń autystycznych;
założenia różnicowej i funkcjonalnej diagnozy;
zapoznanie z wybranymi narzędziami diagnozy spektrum autyzmu.
zapoznanie z aktami prawnymi regulującymi kształcenie i proces organizowania terapii dla osób ze spektrum.
Problematyka Ćwiczeń:
Ćwiczenie prowadzenia diagnozy na podstawie wybranych formularzy diagnostycznych.
Wykorzystanie efektów diagnozy do konstruowania Indywidualnego Programu Edukacyjno-Terapeutycznego.
Projekt: opracowanie formularza narzędzia diagnostycznego przeznaczonego do badania wybranego typu zaburzenia lub oboczności w rozwoju oraz zaprojektowanie na jego podstawie celów do Indywidualnego Programu Edukacyjno-Terapeutycznego.
ćwiczenia: dyskusja, pokaz, metoda problemowa, metoda projektów, metoda działań praktycznych.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Wykłady: Kolokwium z problematyki wykładów (90% poprawnych odpowiedzi – ocena bdb, 75% - db, 60% - dst).
Ćwiczenia: Średnia arytmetyczna ocen z:
aktywnego udziału w zajęciach,
pracy zaliczeniowej;
kolokwium z problematyki ćwiczeń (90% poprawnych odpowiedzi – ocena bdb, 75% - db, 60% - dst).
Ocena końcowa: Oceną końcową z przedmiotu jest średnia arytmetyczna ocen z wykładów i ćwiczeń.
Frekwencja:
Dozwolona jest jedna nieobecność na zajęciach bez konieczności jej zaliczania. Każdą kolejną nieobecność student zobowiązany jest zaliczyć na konsultacjach.
Literatura podstawowa
Krasowicz-Kupis G., Wiejak K., Gruszczyńska K., Katalog metod diagnozy rozwoju poznawczego dziecka na etapie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej;TOM I – narzędzia dostępne w poradniach psychologiczno-pedagogicznych i szkołach, Warszawa 2015.
Kryteria Diagnostyczne Zaburzeń Psychicznych DSM-5, Wydanie 5, Wrocław 2018.
Międzynarodowa Statystyczna Klasyfikacja Chorób i Problemów Zdrowotnych – X Rewizja, Tom I, Warszawa 2012.
Literatura uzupełniająca
Modified Checklist for Autism in Toddlers, Revised with Follow-Up (M-CHAT-R/F)TM, red. D. L. Robins, D. Fein. M. Barton.
Monachijska funkcjonalna diagnostyka rozwojowa Tom 1 - Pierwszy rok życia + Tom 2 - Drugi i trzeci rok życia, red. T. Hellbruegge, Wrocław 2013,
Schopler E., Reichler R. J., Bashford A., Lansing M. D., Marcus L. M.,: Profil Psychoedukacyjny, Gdańsk 1995.
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr Natalia Gumińska (ostatnia modyfikacja: 24-04-2022 20:47)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.