SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Diagnoza funkcjonalna osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Diagnoza funkcjonalna osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
Kod przedmiotu 05.6-WP-PSSM-DFA
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika specjalna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 7
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Natalia Gumińska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest:

  • nabycie wiedzy dotyczącej celów, zasad i kontekstów środowiskowych badań służących diagnozie pedagogicznej osób ze spektrum zaburzeń autystycznych;
  • zapoznanie z wybranymi narzędziami diagnozy pedagogicznej;
  • zdobycie podstaw umiejętności projektowania i poprawnego prowadzenia diagnozy pedagogicznej w ramach pedagogiki specjalnej;
  • wykorzystanie efektów diagnozy do konstruowania Indywidualnych Programów Edukacyjno-Terapeutycznych.

Wymagania wstępne

Student posiada wiedzę z zakresu pedagogiki, pedagogiki specjalnej, diagnostyki oraz wiedzę z zakresu spektrum autyzmu.

 

 

 

Zakres tematyczny

Problematyka wykładów:

  • definicja i charakterystyka pojęcia diagnoza spektrum autyzmu;
  • proces diagnozowania spektrum zaburzeń autystycznych;
  • założenia różnicowej i funkcjonalnej diagnozy;
  • zapoznanie z wybranymi narzędziami diagnozy spektrum autyzmu.
  • zapoznanie z aktami prawnymi regulującymi kształcenie i proces organizowania terapii dla osób ze spektrum.

Problematyka Ćwiczeń:

  • Ćwiczenie prowadzenia diagnozy na podstawie wybranych formularzy diagnostycznych.
  • Wykorzystanie efektów diagnozy do konstruowania Indywidualnego Programu Edukacyjno-Terapeutycznego.
  • Projekt: opracowanie formularza narzędzia diagnostycznego przeznaczonego do badania wybranego typu zaburzenia lub oboczności w rozwoju oraz zaprojektowanie na jego podstawie celów do Indywidualnego Programu Edukacyjno-Terapeutycznego. 

Metody kształcenia

  • wykłady: wykład problemowy, wykład konwersatoryjny.
  • ćwiczenia: dyskusja, pokaz, metoda problemowa, metoda projektów, metoda działań praktycznych.

 

 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykłady: Kolokwium z problematyki wykładów (90% poprawnych odpowiedzi – ocena bdb, 75% - db, 60% - dst).

Ćwiczenia: Średnia arytmetyczna ocen z:

  • aktywnego udziału w zajęciach,
  • pracy zaliczeniowej;
  • kolokwium z problematyki ćwiczeń (90% poprawnych odpowiedzi – ocena bdb, 75% - db, 60% - dst).

Ocena końcowa: Oceną końcową z przedmiotu jest średnia arytmetyczna ocen z wykładów i ćwiczeń.

Frekwencja:

Dozwolona jest jedna nieobecność na zajęciach bez konieczności jej zaliczania. Każdą kolejną nieobecność student zobowiązany jest zaliczyć na konsultacjach. 

Literatura podstawowa

  1. Krasowicz-Kupis G., Wiejak K., Gruszczyńska K., Katalog metod diagnozy rozwoju poznawczego dziecka na etapie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej;TOM I – narzędzia dostępne w poradniach psychologiczno-pedagogicznych i szkołach, Warszawa 2015.
  2. Kryteria Diagnostyczne Zaburzeń Psychicznych DSM-5, Wydanie 5, Wrocław 2018.
  3. Międzynarodowa Statystyczna Klasyfikacja Chorób i Problemów Zdrowotnych – X Rewizja, Tom I, Warszawa 2012. 

Literatura uzupełniająca

  1.  Modified Checklist for Autism in Toddlers, Revised with Follow-Up  (M-CHAT-R/F)TM, red. D. L. Robins, D. Fein. M. Barton.
  2.  Monachijska funkcjonalna diagnostyka rozwojowa Tom 1 - Pierwszy rok życia + Tom 2 - Drugi i trzeci rok życia, red. T. Hellbruegge, Wrocław 2013,
  3.  Schopler E., Reichler R. J., Bashford A., Lansing M. D., Marcus L. M.,: Profil Psychoedukacyjny, Gdańsk 1995.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Natalia Gumińska (ostatnia modyfikacja: 24-04-2022 20:47)