SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Podstawy terapii behawioralnej osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu |
Kod przedmiotu | 14.4-WP-PSSM-PTBA |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika specjalna |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 7 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest:
- zapoznanie się studentów z pojęciami z nurtu terapii behawioralnej oraz z jej celami i zasadamiw przypadku pracy z osobą ze spektrum zaburzeń autystycznych.
- poznanie przez studentów technik behawioralnych służących do nauki nowych umiejętności oraz technik behawioralnych służących redukcji zachowań niepożądanych u osób zespektrum zaburzeń autystycznych.
- nabycie umiejętności prowadzenia dokumentacji prowadzonej podczas pracy metodą behawioralną.
Podstawowa wiedza na temat spektrum zaburzeń autystycznych - zagadnienia z psychologii klinicznej oraz rozwojowej.
WYKŁADY:
Teoretyczne podstawy terapii behawioralnej. Mity związane z terapią behawioralną. Cele i zasady terapii behawioralnej. Metody i narzędzia w pracy skierowanej na zmianę zachowania.
ĆWICZENIA:
Diagnoza behawioralna i budowanie programu terapeutycznego dla ucznia z autystycznego spektrum zaburzeń. Klasyfikacja technik behawioralnych wykorzystywanych w nauce nowych umiejętności osób ze spectrum autyzmu. Podstawowe narzędzia behawioralne wykorzystywane w eliminowaniu zachowań niepożądanych. Znaczenie prowadzenia dokumentacji w terapii behawioralnej.
Wykłady: wykład tradycyjny, wykład konwersatoryjny.
Ćwiczenia: dyskusja, metoda projektu, ćwiczenia praktyczne.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Zaliczenie wykładów: sprawdzian z progami punktowymi z treści wykładów.
Zaliczenie z ćwiczeń: projekt (opracowanie behawioralnego programu terapeutycznego na podstawie diagnozy behawioralnej osoby z autyzmem), aktywnosść na zajęciach zarowno indywidualna jak i w czasie pracy w grupie.
warunkiem uzyskania oceny z wykładów jaest uzyskanie pozytywnego zaliczenia ćwiczeń.
Ocena końcowa jest średnią ocen z ćwiczeń oraz wykładu
1. Azrin N. H., Besalel V., Jak stosować praktykę pozytywną, autokorekcję i hiperkorekcję, Gdańsk 2000.
2. Bąbel P., Ostaszewski P., Suchowierska M., Terapia behawioralna dzieci z autyzmem, Gdańsk 2012.
3. Lovaas I. O., Nauczanie dzieci niepełnosprawnych umysłowo, Warszawa 1993.
4. Modele zachowań oraz współpraca z dziećmi autystycznymi. Poradnik dla rodziców i osób profesjonalnie zajmujących się problemem, red. C. Maurice, Warszawa
2000.
5. Kołakowski A., Pisula A., Sposób na trudne dziecko. Przyjazna terapia behawioralna, Gdańsk 2016
1. Ayllon T., Jak stosować gospodarkę żetonową i system punktowy, Gdańsk 2000.
2. Hall R. V., Hall M. L., Jak stosować wzmocnienia, Gdańsk 2000.
3. Esveldt-Dawson K., Jak utrwalać wyuczone zachowanie, Gdańsk 2000.
4. Striefel S., Jak uczyć poprzez modelowanie i imitację, Gdańsk 2000.
5. Hall R. V., Hall M. L., Jak stosować systematyczną uwagę i aprobatę”, Gdańsk 2000.
Liu, M.J., Shih, W.L., & Ma, L.Y. (2011). Are children with Asperger syndrome creative in divergent thinking and feeling? A brief report. Research in Autism Spectrum Disorders, 116, 7–11, doi: 10.1016/j.rasd.2010.04.011
Zmodyfikowane przez dr Marzanna Farnicka (ostatnia modyfikacja: 23-04-2022 07:52)