Przedstawienie możliwości dostosowania podstawy programowej zawartej w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego do indywidualnych i rozwojowych potrzeb edukacyjnych dzieci oraz warunków środowiska szkolnego i klasowego.
Ukazanie możliwości realizacji działań edukacyjnych, rewalidacyjnych i terapeutycznych w stosunku do uczniów ze spektrum autyzmu w szkole ogólnodostępnej.
Zorganizowanie pracy i wspomagania nauczyciela wspomagającego i wiodącego do procesu edukacji i terapii dziecka ze spektrum autyzmu w szkole ogólnodostępnej.
Wymagania wstępne
Student posiada wiedzę z zakresu zasad dydaktyki specjalnej
Zakres tematyczny
Problematyka ćwiczeń:
Rozporządzenia dotyczące organizacji pracy nauczyciela wspomagającego.
Rola nauczyciela wiodącego w procesie edukacji ucznia ze spektrum w klasie.
Rola nauczyciela wspomagającego w pracy z dzieckiem ze spektrum autyzmu.
Przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu uczniów ze spektrum zaburzeń autystycznych oraz ich rodzin
Integracja / inkluzja uczniów z ASD
Przygotowanie uczniów rówieśników do współpracy z dzieckiem z ASD w szkole.
Dostosowanie klasy i szkoły do potrzeb osoby z ASD.
Metody kształcenia
Ćwiczenia: dyskusja, pokaz, metoda projektu, ćwiczenie praktyczne
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Zaliczenie z ćwiczeń: kolokwium z treści ćwiczeń. Kryteria ocen: 3.0 (70%); 4.0 (80%); 5.0 (90%)
Prace pisemne.
Literatura podstawowa
Atwood T., Zespół Aspergera. Kompletny przewodnik, Gdańsk 2013.
Bąbel P., Ostaszewski P., Suchowierska M., Terapia behawioralna dzieci z autyzmem, Gdańsk 2012.
Faherty C., Autyzm. Co dla mnie znaczy, Karków 2016.
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.