SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Metodyka edukacji uczniów z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w szkolnictwie ogólnodostęnym II - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Metodyka edukacji uczniów z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w szkolnictwie ogólnodostęnym II
Kod przedmiotu 05.6-WP-PSSM-MESAO2
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika specjalna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 8
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Natalia Gumińska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Konwersatorium 30 2 30 2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest:

  • Przedstawienie możliwości dostosowania podstawy programowej zawartej w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego do indywidualnych i rozwojowych potrzeb edukacyjnych dzieci oraz warunków środowiska szkolnego i klasowego.
  • Ukazanie możliwości realizacji działań edukacyjnych, rewalidacyjnych i terapeutycznych w stosunku do uczniów ze spektrum autyzmu w szkole ogólnodostępnej.
  • Zorganizowanie pracy i wspomagania nauczyciela wspomagającego i wiodącego do procesu edukacji i terapii dziecka ze spektrum autyzmu w szkole ogólnodostępnej. 

Wymagania wstępne

Student posiada wiedzę z zakresu zasad dydaktyki specjalnej

Zakres tematyczny

Problematyka ćwiczeń:

  • Rozporządzenia dotyczące organizacji pracy nauczyciela wspomagającego.
  • Rola nauczyciela wiodącego w procesie edukacji ucznia ze spektrum w klasie.
  • Rola nauczyciela wspomagającego w pracy z dzieckiem ze spektrum autyzmu.
  • Przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu uczniów ze spektrum zaburzeń autystycznych oraz ich rodzin
  • Integracja / inkluzja uczniów z ASD
  • Przygotowanie uczniów rówieśników do współpracy z dzieckiem z ASD w szkole.
  • Dostosowanie klasy i szkoły do potrzeb osoby z ASD.

Metody kształcenia

Ćwiczenia: dyskusja, pokaz, metoda projektu, ćwiczenie praktyczne  

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zaliczenie z ćwiczeń: kolokwium z treści ćwiczeń. Kryteria ocen: 3.0 (70%); 4.0 (80%); 5.0 (90%)

Prace pisemne.

Literatura podstawowa

  1. Atwood T., Zespół Aspergera. Kompletny przewodnik, Gdańsk 2013.
  2. Bąbel P., Ostaszewski P., Suchowierska M., Terapia behawioralna dzieci z autyzmem, Gdańsk 2012.
  3. Faherty C., Autyzm. Co dla mnie znaczy, Karków 2016.
  4.  Frtith U., Autyzm. Wyjaśnienie tajemnicy, Gdańsk 2008.
  5. Jasielska G., Dziecko autystyczne z Zespołem Aspergera w szkole i przedszkolu, Warszawa 2011.

Literatura uzupełniająca

  1. Gray C., Ja i mój świat. Historyjki społeczne, Warszawa 2005.
  2. Howlin P., Baron-Cohen S., Hadwin J., Jak uczyć dzieci z autyzmem czytania umysłu, Kraków 2012
  3. Pisula E., Autyzm: przyczyny symptomy, terapia, Gdańsk 2016.
  4. Schopler E., Ćwiczenia edukacyjne dla dzieci autystycznych, Gdańsk 1994.
  5. Gordon J., Kantor A., How everyone on the autism spectrum, young and old can be...Philadelphia 2011.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Natalia Gumińska (ostatnia modyfikacja: 30-04-2022 11:55)