SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Metodyka edukacji uczniów z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w szkolnictwie specjalnym I - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Metodyka edukacji uczniów z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w szkolnictwie specjalnym I
Kod przedmiotu 05.6-WP-PSSM-MESAS1
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika specjalna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 9
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Natalia Gumińska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Konwersatorium 30 2 30 2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest:

  • Dokonanie charakterystyki metod pracy indywidualnej i grupowej z uczniami ze sprzężonymi zaburzeniami ze spektrum autyzmu w szkole specjalnej (w szczególności z niepełnosprawnością intelektualną).
  • Przedstawienie możliwości dostosowania podstawy programowej do indywidualnych potrzeb i możliwości edukacyjnych uczniów oraz warunków szkolnych.
  • Ukazanie możliwości realizacji działań edukacyjnych, rewalidacyjnych i terapeutycznych w stosunku do uczniów ze sprzężonymi zaburzeniami ze spektrum autyzmu.

Wymagania wstępne

Student ma wiedzę z zakresu zasad dydaktyki specjalnej.

Zakres tematyczny

Problematyka konwersatorium:

  • Uczniowie ze sprzężonymi zaburzeniami ze spektrum autyzmu w placówce kształcenia specjalnego. Nauczanie indywidualne i grupowe.
  • Diagnoza umiejętności szkolnych oraz diagnoza funkcjonowania ucznia ze sprzężonymi zaburzeniami ze spektrum autyzmu jako podstawa planowania i realizacji działań edukacyjnych, rewalidacyjnych oraz terapeutycznych.
  • Dostosowanie warunków realizacji podstawy programowej do indywidualnych możliwości i potrzeb uczniów ze sprzężonymi zaburzeniami ze spektrum autyzmu.
  • Wspomaganie rozwoju poznawczego, emocjonalno-społecznego i komunikacji uczniów ze sprzężonymi zaburzeniami ze spektrum autyzmu w szkole specjalnej.
  • Standardy pracy dla uczniów ze sprzężonymi zaburzeniami ze spektrum autyzmu w szkole specjalnej.
  • Przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu uczniów ze sprzężonymi zaburzeniami ze spektrum autyzmu oraz ich rodzin.

Metody kształcenia

Ćwiczenia: dyskusja, pokaz, praca z tekstem źródłowym, metoda projektu, ćwiczenia praktyczne.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zaliczenie z ćwiczeń:

  • kolokwium z treści ćwiczeń (90% poprawnych odpowiedzi – ocena bdb, 75% - db, 60% - dst), 
  • przygotowanie pracy pisemnej tj. (1)
  • opracowanie konspektu zajęć dla uczniów ze sprzężonymi zaburzeniami ze spektrum autyzmu, (2) opracowanie scenariusza spotkania/eventu w środowisku lokalnym z udziałem uczniów ze sprzężonymi zaburzeniami ze spektrum autyzmu i ich rodzin.

Literatura podstawowa

  1. Atwood T., Zespł Aspergera, Gdańsk 2010.
  2. Howlin P., Baron-Cohen S., Hadwin J., Jak uczyć dzieci z autyzmem czytania umysłu, Kraków 2012
  3. Pisula E., Autyzm: przyczyny symptomy, terapia, Gdańsk 2016.
  4. Tanajewska A., Naprawa R., Diagnoza rozwoju ucznia z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym; indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny, Gdańsk 2014.

Literatura uzupełniająca

  1. Dydaktyka specjalna, red. J. Głodkowska, Warszawa 2012.
  2. Gray C., Ja i mój świat. Historyjki społeczne, Warszawa 2005.
  3. Faherty C., Autyzm. Co dla mnie znaczy, Kraków 2016.
  4. Gordon J., Kantor A., How everyone on the autism spectrum, young and old can be...Philadelphia 2011.

 

 

 

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Natalia Gumińska (ostatnia modyfikacja: 30-04-2022 12:03)