SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Kobiety w filozofii - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Kobiety w filozofii
Kod przedmiotu 08.1-WH-KP-KF
Wydział Wydział Humanistyczny
Kierunek Kulturoznawstwo
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 5
Liczba punktów ECTS do zdobycia 5
Występuje w specjalnościach Gender studies i tożsamość płci
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • prof. dr hab. Lilianna Kiejzik
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 - - Egzamin

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest odnalezienie w materiale historii filozofii kobiet – twórczyń traktatów filozoficznych lub po prostu funkcjonujących w przestrzeni filozofii, a w twórczości filozofów-mężczyzn – zagadnień tzw. kwestii kobiecej, czyli odnoszących się do problematyki równości płci albo po prostu wypowiedzi o kobietach. Proponuję zatrzymać się nad postaciami np. Hypatii z Aleksandrii (IV w.), Hildegardy z Bingen (XII w.), Elżbiety de Boheme i Anne Conwey (XVII w.), Katarzyny II (XVIII w.), Heleny Bławatskiej (XIX w.), Simone de Beauvoir, Anny Tumarkin i Hannah Arendt (XX w.) oraz Polek w filozofii, np. Stefanii Wolickiej (XIX/XX w.). Jeśli chodzi o mężczyzn filozofów wypowiadających w "kwestii kobiecej", to ciekawe są poglądy: Sokratesa, Platona i Demokryta (V w. p.n.e.), Cycerona (I w.), Piotra Abelarda  (XI w.), J.J. Rousseau (XVII w.), Włodzimierza Sołowjowa (XIX w.), emancypacyjne projekty Henryka Struvego (XIX/XX w.), czy Polaka - Leona Petrażyckiego (XX w.).

Wymagania wstępne

Bez wymagań wstępnych.

Zakres tematyczny

Przedmiot obejmuje czas całej historii filozofii, od starożytności po współczesność.

Metody kształcenia

Dyskusja z uczestnikami zajęć, praca z tekstami źródłowymi, praca ze źródłami cyfrowymi, elementy wykładu autorskiego. Przygotowanie wystąpień, prezentacji w programie PowerPoint. Uogólnień dokonuje prowadzący zajęcia.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

1.      Punkty za aktywność (przygotowanie prezentacji lub wystąpienia)

2.      Krytyczne notatki o tekstach źródłowych

 

Literatura podstawowa

1. G. Menage, Histoire des femmes philosophes, Paris 2006.

2.     Gilmore D.D, Mizoginia czyli męska choroba, przeł. J. Morgański, Kraków 2003,

4.     Kiejzik L., Kobiety w filozofii. Filozofowie o kobietach, Zielona Góra 2012,

5.     Kiejzik L., Kobiety w filozofii rosyjskiej. Filozofowie rosyjscy o kobietach, Zielona Góra 2021.

Literatura uzupełniająca

1.      Aliti A., Dzika kobieta, przeł. E. Ptaszyńska-Sadowska, Gdynia 1996,

2.      Bogucka M., Gorsza płeć, Warszawa 1975,

3.      Stadnik K., Wójtowicz A., Anielice czy diablice?, Warszawa 2009

4.      Twardowska K., Cesarzowe bizantyńskie, Kraków 2009,

5.      Utrio K., Córki Ewy: historia kobiety europejskiej, Warszawa 1998,

6.      Winniczuk L., Kobieta w starożytności, Lwów 1935.

Uwagi


Zmodyfikowane przez prof. dr hab. Lilianna Kiejzik (ostatnia modyfikacja: 09-05-2022 12:09)