SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Pedagogika specjalna - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Pedagogika specjalna
Kod przedmiotu 05.6-WP-PSP-PSpe
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Praca socjalna
Profil praktyczny
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Małgorzata Czerwińska, prof. UZ
  • dr Helena Ochonczenko
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Opanowanie przez studenta wieloaspektowej wiedzy na temat niepełnosprawności: ujęcie biologiczno-pedagogiczno-psychologiczno-socjologiczne. Ukształtowanie umiejętności różnicowania wspólnych i swoistych cech osób doświadczających  poszczególnych rodzajów niepełnosprawności. Opanowanie wiedzy i umiejętności w zakresie zasad edukacji i rehabilitacji oraz wsparcia społecznego osób z niepełnosprawnością i ich rodzin. Poznanie uwarunkowań i form integracji społecznej i edukacyjnej oraz zawodowej osób z niepełnosprawnością i uwrażliwienie na ich przestrzeganie w ramach pracy socjalnej.  

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza pedagogiczna, psychologiczna i socjologiczna o człowieku - pozyskana w dotychczasowym przebiegu studiów.

Zakres tematyczny

Problematyka wykładów:
1. Pedagogika specjalna jako nauka: miejsce pedagogiki specjalnej w systemie nauk, rozwój, przedmiot zainteresowań, cel i zadania, działy, podstawowe pojęci.;
Paradygmaty współczesnej pedagogiki specjalnej.
2. Psychospołeczna sytuacja osób z niepełnosprawnością - stadialność procesu adaptacji do niepełnosprawności. 
3. Problemy rodzin z dzieckiem z niepełnosprawnością – fazy procesu przystosowania rodziców do niepełnosprawności dziecka. 
4. Zasady i kierunki pomocy pedagogiczno-terapeutycznej, socjalnej udzieciom  osobom z niepełnosprawnością oraz ich rodzinom.
5. Metody pracy z osobami z niepełnosprawnością – przegląd. 
6. Aktywizacja zawodowa osób z niepełnosprawnością.
7. Wsparcie instytucjonalne i społeczne osób z niepełnosprawnością i ich rodzin. 

Problematyka ćwiczeń:

1. Polityka społeczna wobec osób z niepełnosprawnością w Polsce (polityka społeczna jako narzędzie ochrony statusu oraz wspomagania integracji i normalizacji społecznej osób z ograniczeniem sprawności, lokalna polityka społeczna na rzecz obywateli z niepełnosprawnością).
2. Specyfika rozwoju, proces rehabilitacji i edukacji osób/dzieci z niepełnosprawnością intelektualną.
3. Osoby/dzieci z niepełnosprawnością wzroku - specyfika procesów orientacyjno-poznawczych, emocjonalno-motywacyjnych, funkcjonowania społecznego; zasady rehabilitacji, formy edukacji.
4. Osoby/dzieci z niepełnosprawnością słuchu – charakterystyka rozwoju, procesu rehabilitacji oraz form edukacji.
5. Osoby/dzieci przewlekle chore w środowisku rodzinnym, edukacyjnym oraz w placówce leczniczej (w szpitalu, sanatorium): charakterystyka wybranych chorób przewlekłych i ich konsekwencji dla psychospołecznego funkcjonowania, zasady oddziaływań opiekuńczo-wychowawczych.
6. Osoby/dzieci z niepełnosprawnością ruchową: charakterystyka wybranych dysfunkcji narządu ruchu oraz ich wpływu na rozwój i proces edukacji, możliwości i zasady rehabilitacji.
7. Dorosłość osób z niepełnosprawnością (seksualność, aktywność zawodowa, sytuacja społeczna). Sytuacja starszych osób z niepełnosprawnością w Polsce (sytuacja demograficzna, specyfika potrzeb osób starszych z niepełnosprawnością, zagrożenia, troski, wyzwania).


 

Metody kształcenia

Wykłady: Wykład konwencjonalny, wykład konwersatoryjny, wykład problemowy, wykład z prezentacją. .
Ćwiczenia: analiza tekstu z dyskusją, klasyczna metoda problemowa, metoda projektu.
 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zaliczenie wykładów: egzamin pisemny z problematyki wykładów i ćwiczeń (90% poprawnych odpowiedzi –  ocena bdb, 75% - db, 60% - dst).
Zaliczenie z ćwiczeń: średnia arytmetyczna oceny przygotowania, aktywnego udziału w zajęciach, prezentacji oraz oceny z kolokwium (90% poprawnych odpowiedzi – ocena bdb, 75% - db, 60% - dst).
Ocena ostateczna:  średnia arytmetyczna oceny z egzaminu i z ćwiczeń.
 

Literatura podstawowa

  1. Chrzanowska I., Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności, Kraków 2015.
  2. Dykcik W. [red.], Pedagogika specjalna, Poznań 2007.
  3.   Kauffman J., Daniel M., Hallahan P., and Paige Pullen C., Handbook of Special Education, New York 2017.

  4. 4. Obuchowska I. [red.], Dziecko niepełnosprawne w rodzinie, WSiP, Warszawa, 1990

  5. Ochonczenko H., Czerwińska M., Garbat M., Osoby z niepełnosprawnością w szkole wyższej. wybrane zagadnienia, Zielona Góra 2011.
    1.  

Literatura uzupełniająca

1. Gorajewska D. [red.], Rodzina - normalność w niepełnosprawności, Warszawa 2007
2.      Piekut-Brodzka D.M., Kuczyńska-Kwapisz J. [red.], Pedagogika specjalna dla pracowników socjalnych, Warszawa 2009.
3.    Pilecka W. [red.], Psychologia zdrowia dzieci i młodzieży : perspektywa kliniczna, Kraków 2011.
4.    Sękowska Z., Wprowadzenie do pedagogiki specjalnej, Warszawa 2001.


 

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Marcin Szumigraj (ostatnia modyfikacja: 21-04-2022 19:50)