SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Pedagogika specjalna |
Kod przedmiotu | 05.6-WP-PSP-PSpe |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Praca socjalna |
Profil | praktyczny |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 4 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Ćwiczenia | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Opanowanie przez studenta wieloaspektowej wiedzy na temat niepełnosprawności: ujęcie biologiczno-pedagogiczno-psychologiczno-socjologiczne. Ukształtowanie umiejętności różnicowania wspólnych i swoistych cech osób doświadczających poszczególnych rodzajów niepełnosprawności. Opanowanie wiedzy i umiejętności w zakresie zasad edukacji i rehabilitacji oraz wsparcia społecznego osób z niepełnosprawnością i ich rodzin. Poznanie uwarunkowań i form integracji społecznej i edukacyjnej oraz zawodowej osób z niepełnosprawnością i uwrażliwienie na ich przestrzeganie w ramach pracy socjalnej.
Podstawowa wiedza pedagogiczna, psychologiczna i socjologiczna o człowieku - pozyskana w dotychczasowym przebiegu studiów.
Problematyka wykładów:
1. Pedagogika specjalna jako nauka: miejsce pedagogiki specjalnej w systemie nauk, rozwój, przedmiot zainteresowań, cel i zadania, działy, podstawowe pojęci.;
Paradygmaty współczesnej pedagogiki specjalnej.
2. Psychospołeczna sytuacja osób z niepełnosprawnością - stadialność procesu adaptacji do niepełnosprawności.
3. Problemy rodzin z dzieckiem z niepełnosprawnością – fazy procesu przystosowania rodziców do niepełnosprawności dziecka.
4. Zasady i kierunki pomocy pedagogiczno-terapeutycznej, socjalnej udzieciom osobom z niepełnosprawnością oraz ich rodzinom.
5. Metody pracy z osobami z niepełnosprawnością – przegląd.
6. Aktywizacja zawodowa osób z niepełnosprawnością.
7. Wsparcie instytucjonalne i społeczne osób z niepełnosprawnością i ich rodzin.
Problematyka ćwiczeń:
1. Polityka społeczna wobec osób z niepełnosprawnością w Polsce (polityka społeczna jako narzędzie ochrony statusu oraz wspomagania integracji i normalizacji społecznej osób z ograniczeniem sprawności, lokalna polityka społeczna na rzecz obywateli z niepełnosprawnością).
2. Specyfika rozwoju, proces rehabilitacji i edukacji osób/dzieci z niepełnosprawnością intelektualną.
3. Osoby/dzieci z niepełnosprawnością wzroku - specyfika procesów orientacyjno-poznawczych, emocjonalno-motywacyjnych, funkcjonowania społecznego; zasady rehabilitacji, formy edukacji.
4. Osoby/dzieci z niepełnosprawnością słuchu – charakterystyka rozwoju, procesu rehabilitacji oraz form edukacji.
5. Osoby/dzieci przewlekle chore w środowisku rodzinnym, edukacyjnym oraz w placówce leczniczej (w szpitalu, sanatorium): charakterystyka wybranych chorób przewlekłych i ich konsekwencji dla psychospołecznego funkcjonowania, zasady oddziaływań opiekuńczo-wychowawczych.
6. Osoby/dzieci z niepełnosprawnością ruchową: charakterystyka wybranych dysfunkcji narządu ruchu oraz ich wpływu na rozwój i proces edukacji, możliwości i zasady rehabilitacji.
7. Dorosłość osób z niepełnosprawnością (seksualność, aktywność zawodowa, sytuacja społeczna). Sytuacja starszych osób z niepełnosprawnością w Polsce (sytuacja demograficzna, specyfika potrzeb osób starszych z niepełnosprawnością, zagrożenia, troski, wyzwania).
Wykłady: Wykład konwencjonalny, wykład konwersatoryjny, wykład problemowy, wykład z prezentacją. .
Ćwiczenia: analiza tekstu z dyskusją, klasyczna metoda problemowa, metoda projektu.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Zaliczenie wykładów: egzamin pisemny z problematyki wykładów i ćwiczeń (90% poprawnych odpowiedzi – ocena bdb, 75% - db, 60% - dst).
Zaliczenie z ćwiczeń: średnia arytmetyczna oceny przygotowania, aktywnego udziału w zajęciach, prezentacji oraz oceny z kolokwium (90% poprawnych odpowiedzi – ocena bdb, 75% - db, 60% - dst).
Ocena ostateczna: średnia arytmetyczna oceny z egzaminu i z ćwiczeń.
Kauffman J., Daniel M., Hallahan P., and Paige Pullen C., Handbook of Special Education, New York 2017.
4. Obuchowska I. [red.], Dziecko niepełnosprawne w rodzinie, WSiP, Warszawa, 1990
1. Gorajewska D. [red.], Rodzina - normalność w niepełnosprawności, Warszawa 2007
2. Piekut-Brodzka D.M., Kuczyńska-Kwapisz J. [red.], Pedagogika specjalna dla pracowników socjalnych, Warszawa 2009.
3. Pilecka W. [red.], Psychologia zdrowia dzieci i młodzieży : perspektywa kliniczna, Kraków 2011.
4. Sękowska Z., Wprowadzenie do pedagogiki specjalnej, Warszawa 2001.
Zmodyfikowane przez dr Marcin Szumigraj (ostatnia modyfikacja: 21-04-2022 19:50)