Dostarczenie podstawowej wiedzy z zakresu wsparcia formalnego i nieformalnego i znaczenia jego poczucia dla prawidłowego funkcjonowania człowieka w strukturach społecznych.
Interwencja kryzysowa jako przykład wsparcia społecznego;
Poradnictwo jako przykład wsparcia społecznego;
Opieka i pomoc jako wsparcie (różnice pomiędzy opieką a pomocą);
Nieadekwatność i nieskuteczność wsparcia społecznego; Internetowe grupy wsparcia społecznego
Ćwiczenia:
Identyfikowanie rodzajów wsparcia społecznego w różnych działaniach społecznych (oraz w przekazach medialnych);
Poszukiwanie zasobów w trakcie udzielania wsparcia; Instytucje wsparcia społecznego
Metody kształcenia
wykład konwencjonalny, wykład problemowy, praca z książką, praca z dokumentem źródłowym,
metoda przypadków, gry dydaktyczne (symulacyjne, decyzyjne), praca w grupach, klasyczna metoda
problemowa, burza mózgów
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
wykłady: kolokwium w formie testu (ocena dostateczna – 50-60 % prawidłowych odpowiedzi; ocena dobra – 70-80%; ocena bardzo dobra 90-100%)
ćwiczenia: zadanie problemowe do opracowania przez studentów (ocena dostateczna – odtwórcza prezentacja treści, ocena dobra – prezentacja treści wraz z zaangażowaniem grupy do pracy; ocena bardzo dobra – prezentacja treści na odpowiednim przykładzie i zaangażowaniem grupy do pracy)
Ocena końcowa: Ocena końcowa stanowi średnią arytmetyczną ocen z wszystkich form zajęć.
Literatura podstawowa
Hajduk B., Hajduk E., (2006), O rodzajach pomocy, Kraków.
Hetherington A., (2004), Wsparcie psychologiczne w służbach ratowniczych, Gdańsk.
Kaniasty K., (2001), Dynamika wsparcia społecznego w kontekście stresu społeczności, [w:] Psychologia społeczna w zastosowaniach, (red.) K. Lachowicz-Tabaczek, Wrocław.
Sęk H., Cieślak R., (red.), (2004), Wsparcie społeczne, stres i zdrowie, Warszawa.
Sutton C., (2004), Psychologia dla pracowników socjalnych, Gdańsk.
J. McLeod, Counselling Skills: A Practical Guide for Counsellors and Helping Professionals, Open University Press, 2011
Terrance L. Albrecht, Mara B. Adelman, Communicating Social Support, SAGE Publications, 1987
Literatura uzupełniająca
E.Kennedy, S.Charles, Jak pomagać dobrą radą. Poradnik. Kraków 2010,
A.Giedrojć, Internetowe (anty)poradnictwo dla anorektyczek [w:] Refleksje o poradnictwie debiutujących doradców, pod red. D.Zielińskaiej-Pękał, Zielona Góra 2009
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr Marcin Szumigraj (ostatnia modyfikacja: 21-04-2022 23:43)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.