SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Wsparcie społeczne - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Wsparcie społeczne
Kod przedmiotu 14.5-WP-PSP- WS
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Praca socjalna
Profil praktyczny
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Daria Zielińska-Pękał
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Dostarczenie podstawowej wiedzy z zakresu wsparcia formalnego i nieformalnego i znaczenia jego poczucia dla prawidłowego funkcjonowania człowieka w strukturach społecznych.

Wymagania wstępne

Wiedza z zakresu poradnictwa

Zakres tematyczny

Wykłady:

  • Sposoby definiowanie wsparcia społecznego, rodzaje wsparcia społecznego);
  • Interwencja kryzysowa jako przykład wsparcia społecznego;
  • Poradnictwo jako przykład wsparcia społecznego;
  • Opieka i pomoc jako wsparcie (różnice pomiędzy opieką a pomocą);
  • Nieadekwatność i nieskuteczność wsparcia społecznego; Internetowe grupy wsparcia społecznego 

Ćwiczenia:

  • Identyfikowanie rodzajów wsparcia społecznego w różnych działaniach społecznych (oraz w przekazach medialnych);
  • Poszukiwanie zasobów w trakcie udzielania wsparcia; Instytucje wsparcia społecznego

Metody kształcenia

wykład konwencjonalny, wykład problemowy,  praca z książką, praca z dokumentem źródłowym,
metoda przypadków, gry dydaktyczne (symulacyjne, decyzyjne), praca w grupach, klasyczna metoda
problemowa, burza mózgów

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

  • wykłady: kolokwium w formie testu (ocena dostateczna – 50-60 % prawidłowych odpowiedzi; ocena dobra – 70-80%; ocena bardzo dobra 90-100%)
  • ćwiczenia: zadanie problemowe do opracowania przez studentów (ocena dostateczna – odtwórcza prezentacja treści, ocena dobra – prezentacja treści wraz z zaangażowaniem grupy do pracy; ocena bardzo dobra – prezentacja treści na odpowiednim przykładzie i zaangażowaniem grupy do pracy)

Ocena końcowa: Ocena końcowa stanowi średnią arytmetyczną ocen z wszystkich form zajęć.

 

Literatura podstawowa

  1. Hajduk B., Hajduk E., (2006), O rodzajach pomocy, Kraków. 
  2. Hetherington A., (2004), Wsparcie psychologiczne w służbach ratowniczych, Gdańsk. 
  3. Kaniasty K., (2001), Dynamika wsparcia społecznego w kontekście stresu społeczności, [w:] Psychologia społeczna w zastosowaniach, (red.) K. Lachowicz-Tabaczek, Wrocław. 
  4. Sęk H., Cieślak R., (red.), (2004), Wsparcie społeczne, stres i zdrowie, Warszawa. 
  5. Sutton C., (2004), Psychologia dla pracowników socjalnych, Gdańsk. 
  6. J.Greenstone, S.Leviton, Interwencja kryzysowa, Sopot 2004
  7. J. McLeod, Counselling Skills: A Practical Guide for Counsellors and Helping Professionals, Open University Press, 2011
  8. Terrance L. Albrecht, Mara B. Adelman, Communicating Social Support,  SAGE Publications, 1987

Literatura uzupełniająca

  1. E.Kennedy, S.Charles, Jak pomagać dobrą radą. Poradnik. Kraków 2010,
  2. A.Giedrojć, Internetowe (anty)poradnictwo dla anorektyczek [w:] Refleksje o poradnictwie debiutujących doradców, pod red. D.Zielińskaiej-Pękał, Zielona Góra 2009

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Marcin Szumigraj (ostatnia modyfikacja: 21-04-2022 23:43)