SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Sondaże przedwyborcze a PR i marketing polityczny |
Kod przedmiotu | 14.1--Poli2D-SP-S22 |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Politologia |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 2 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Występuje w specjalnościach | Marketing i PR polityczny |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Umiejętność rozumienia i analizy znaczenia współczesnych form politycznej propagandy, perswazji, reklamy i manipulacji stosowanych w marketingu politycznym oraz wyborczym.
Orientacja w problemach współczesnej polityki na świecie i w Polsce.
1. Marketing polityczny. Narodziny i fazy procesu marketyzacji polityki.
2. Komunikacja polityczna: Propaganda, perswazja i reklama.
3. Demokracja wyborcza. Rynek produktów politycznych.
4. Targetyzacja i pozycjonowanie produktów politycznych.
5. Marketing produktów konsumpcyjnych i politycznych. Analiza różnic, specyfika technik marketingu w polityce.
6. Ewolucja modeli kampanii wyborczych: orientacja na partię, orientacja na kandydata, orientacja na wyborcę.
7. Badania sondażowe. Narodziny i ewolucja metody badania preferencji wyborczych.
8. Funkcje badań sondażowych: poznawcze, praktyczne i perswazyjne.
9. Sondaże i ośrodki badawcze w doświadczeniach politycznych III RP.
10. Modele zachowań wyborczych. Koncepcja racjonalnego wyboru i jej krytyka.
11. Socjotechniki marketingowe w kampaniach wyborczych współczesnej Polski.
12. Socjotechniki marketingowe w kampaniach prezydenckich w USA.
13. Ideologia, przekaz, narracja w kampaniach populistycznych.
14. Nowe tendencje w marketingu politycznym - marketing spersonalizowany.
Analiza przykładów, prezentacje, wykład.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
1. Szczegóła L., Polityka jako marketing, w: Metafory polityki, T. 2., red. B. Kaczmarek, Warszawa 2003.
2. Sułek A., Sondaż polski. O badaniach ankietowych, Warszawa 2001.
3. Pawełczyk P., Piontek D., Socjotechnika w komunikowaniu politycznym, Poznań 1999.
4. Dobek - Ostrowska B., Kampania wyborcza: marketingowe aspekty komunikowania politycznego, Wrocław 2005.
5. Mazur M., Marketing polityczny, Warszawa 2002.
6. Wiszniowski R., Marketing wyborczy, Warszawa 2000.
7. Pratkanis A., Aronson E., Wiek propagandy, Warszawa 2003.
8. Szalkiewicz W. K., Kandydat. Jak wygrać wybory, Bydgoszcz 2006.
9. Mearsheimer J., Dlaczego politycy kłamią, Warszawa 2012.
1. Jabłoński A.W., Sobkowiak L., Marketing polityczny w teorii i praktyce, Wrocław 2002.
2. Dobek-Ostrowska B., Komunikowanie polityczne i publiczne, Warszawa 2006.
3. McNair B., Wprowadzenie do komunikowania politycznego, Poznań 1998.
4. Szczegóła L., Klasa polityczna versus wyborcy, w: Lider, menager, oportunista - współczesne koncepcje przywództwa, red. K. Kasianiuk, Warszawa 2008.
5. Haman J., Demokracja, decyzje, wybory, Warszawa 2003.
brak
Zmodyfikowane przez dr hab. Lech Szczegóła, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 29-04-2022 23:53)