SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Sondaże przedwyborcze a PR i marketing polityczny - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Sondaże przedwyborcze a PR i marketing polityczny
Kod przedmiotu 14.1--Poli2D-SP-S22
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Politologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Występuje w specjalnościach Marketing i PR polityczny
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Lech Szczegóła, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Umiejętność rozumienia i analizy znaczenia współczesnych form politycznej propagandy, perswazji, reklamy i manipulacji stosowanych w marketingu politycznym oraz wyborczym.

Wymagania wstępne

Orientacja w problemach współczesnej polityki na świecie i w Polsce. 

Zakres tematyczny

1. Marketing polityczny. Narodziny i fazy procesu marketyzacji polityki. 

2. Komunikacja polityczna: Propaganda, perswazja i reklama. 

3. Demokracja wyborcza. Rynek produktów politycznych. 

4. Targetyzacja i pozycjonowanie produktów politycznych.

5. Marketing produktów konsumpcyjnych i politycznych. Analiza różnic, specyfika technik marketingu w polityce. 

6. Ewolucja modeli kampanii wyborczych: orientacja na partię, orientacja na kandydata, orientacja na wyborcę. 

7. Badania sondażowe. Narodziny i ewolucja metody badania preferencji wyborczych. 

8. Funkcje badań sondażowych: poznawcze, praktyczne i perswazyjne. 

9. Sondaże i ośrodki badawcze w doświadczeniach politycznych III RP.

10. Modele zachowań wyborczych. Koncepcja racjonalnego wyboru i jej krytyka. 

11. Socjotechniki marketingowe w kampaniach wyborczych współczesnej Polski. 

12. Socjotechniki marketingowe w kampaniach prezydenckich w USA.

13. Ideologia, przekaz, narracja w kampaniach populistycznych. 

14. Nowe tendencje w marketingu politycznym - marketing spersonalizowany.

 

 

Metody kształcenia

Analiza przykładów, prezentacje, wykład.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Literatura podstawowa

1. Szczegóła L., Polityka jako marketing, w: Metafory polityki, T. 2., red. B. Kaczmarek, Warszawa 2003.

2. Sułek A., Sondaż polski. O badaniach ankietowych, Warszawa 2001.

3. Pawełczyk P., Piontek D., Socjotechnika w komunikowaniu politycznym, Poznań 1999.

4. Dobek - Ostrowska B., Kampania wyborcza: marketingowe aspekty komunikowania politycznego, Wrocław 2005.

5. Mazur M., Marketing polityczny, Warszawa 2002.

6. Wiszniowski R., Marketing wyborczy, Warszawa 2000.

7. Pratkanis A., Aronson E., Wiek propagandy, Warszawa 2003.

8. Szalkiewicz W. K., Kandydat. Jak wygrać wybory, Bydgoszcz 2006.

9. Mearsheimer J., Dlaczego politycy kłamią, Warszawa 2012.

 

 

Literatura uzupełniająca

1. Jabłoński A.W., Sobkowiak L., Marketing polityczny w teorii i praktyce, Wrocław 2002.

2. Dobek-Ostrowska B., Komunikowanie polityczne i publiczne, Warszawa 2006.

3. McNair B., Wprowadzenie do komunikowania politycznego, Poznań 1998.

4. Szczegóła L., Klasa polityczna versus wyborcy, w: Lider, menager, oportunista - współczesne koncepcje przywództwa, red. K. Kasianiuk, Warszawa 2008.

5. Haman J., Demokracja, decyzje, wybory, Warszawa 2003.

Uwagi

brak


Zmodyfikowane przez dr hab. Lech Szczegóła, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 29-04-2022 23:53)