SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Komunikacja i perswazja w kampaniach parlamentarnych i samorządowych - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Komunikacja i perswazja w kampaniach parlamentarnych i samorządowych
Kod przedmiotu 14.1--Poli2D-KPKPS-S22
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Politologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Występuje w specjalnościach Marketing i PR polityczny
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Anna Ratke-Majewska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Konwersatorium 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem zajęć jest ukazanie sposobów, mechanizmów oraz form komunikowania, występujących podczas kampanii parlamentarnych i samorządowych. Słuchacz będzie mógł poznać zarówno zagadnienia teoretyczne, jak i przeanalizować konkretne przypadki komunikowania politycznego oraz perswazyjnego, w szczególności w kontekście budowania politycznego wizerunku oraz wyróżnianych modeli perswazyjnego zabiegania o poparcie i głosy wyborców. Istotnym elementem zajęć będzie ponadto analiza oraz krytyczna ocena nacechowania perswazyjnego przekazów politycznych oraz głównych praktyk nieetycznej komunikacji.

Wymagania wstępne

Brak.

Zakres tematyczny

Teoria i praktyka komunikacji politycznej i perswazyjnej (zarówno w wymiarze współczesnym, jak i historycznym); sposoby, mechanizmy oraz formy komunikowania, występujące podczas kampanii parlamentarnych i samorządowych; analiza dyskursu publicznego i politycznego, propagandy, perswazji, komunikowania i komunikowania politycznego, manipulacji, demagogii, populizmu oraz socjotechniki w kontekście kampanii parlamentarnych i samorządowych; rozważania na temat kampanii negatywnej, zjawisk z zakresu złośliwej dyskredytacji oraz manipulacji wizerunkiem przeciwnika w kampaniach parlamentarnych i samorządowych; zagadnienie perswazyjnej i symbolicznej siły narracji (słowa, obrazu) w kampaniach parlamentarnych i samorządowych; modele perswazji politycznej w kampaniach parlamentarnych i samorządowych.

Metody kształcenia

Przedstawienie efektów analizy konkretnych przypadków w formie referatów wygłaszanych podczas zajęć; praca z materiałem audiowizualnym; praca z tekstem; praca w grupach.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

W celu uzyskania zaliczenia zajęć należy:

  1. Aktywnie uczestniczyć w zajęciach (praca w grupach; praca indywidualna; dyskusje)
  2. Przygotować i przedstawić referat na wskazany temat (w tym: prezentację multimedialną, materiały audiowizualne, materiały dodatkowe; referat zamyka dyskusja)

Literatura podstawowa

B.K. Barnes, Wywieranie wpływu: podstawowe techniki, tłum. Ł. Tuszyński, Gdańsk 2007.

J. Bralczyk, O języku polskiej polityki lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych, Warszawa 2003.

M. Cichosz, (Auto)kreacja wizerunków polityka, Toruń 2003.

B. Dobek- Ostrowska B., Komunikowanie polityczne i publiczne, Warszawa 2006.

B. Dobek-Ostrowska, J. Fras, B. Ociepka, Teoria i praktyka propagandy, Wrocław 1999.

Język polityków i jego patologie, red. K. Łabędź, Kraków 2013.

M. Karwat, Podstawy socjotechniki: dla politologów, polityków i nie tylko, Warszawa 2014.

M. Karwat, O złośliwej dyskredytacji. Manipulowanie wizerunkiem przeciwnika, Warszawa 2007.

M. Karwat, Sztuka manipulacji politycznej, Toruń 2001.

M. Karwat, Teoria prowokacji: analiza politologiczna, Warszawa 2014.

K. Ożóg, Język w służbie polityki. Językowy kształt kampanii wyborczych, Rzeszów 2004.

Studia nad komunikowaniem politycznym, t. 3, red. J. Fras, Toruń 2007.

B. McNair, Wprowadzenie do komunikowania politycznego, przeł. D. Piontek, Poznań 1998.

W. Pisarek, Wstęp do nauki o komunikowaniu, Warszawa 2008.

A. R. Pratkanis, E. Aronson, Wiek propagandy. Używanie i nadużywanie perswazji na co dzień, przeł. J. Radzicki, M. Szuster, Warszawa 2003.

Literatura uzupełniająca

Zgodna z tematem referatu.

Uwagi

Brak.


Zmodyfikowane przez dr Anna Ratke-Majewska (ostatnia modyfikacja: 27-04-2022 19:26)