SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Komunikacja i perswazja w kampaniach parlamentarnych i samorządowych |
Kod przedmiotu | 14.1--Poli2D-KPKPS-S22 |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Politologia |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Występuje w specjalnościach | Marketing i PR polityczny |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Konwersatorium | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Celem zajęć jest ukazanie sposobów, mechanizmów oraz form komunikowania, występujących podczas kampanii parlamentarnych i samorządowych. Słuchacz będzie mógł poznać zarówno zagadnienia teoretyczne, jak i przeanalizować konkretne przypadki komunikowania politycznego oraz perswazyjnego, w szczególności w kontekście budowania politycznego wizerunku oraz wyróżnianych modeli perswazyjnego zabiegania o poparcie i głosy wyborców. Istotnym elementem zajęć będzie ponadto analiza oraz krytyczna ocena nacechowania perswazyjnego przekazów politycznych oraz głównych praktyk nieetycznej komunikacji.
Brak.
Teoria i praktyka komunikacji politycznej i perswazyjnej (zarówno w wymiarze współczesnym, jak i historycznym); sposoby, mechanizmy oraz formy komunikowania, występujące podczas kampanii parlamentarnych i samorządowych; analiza dyskursu publicznego i politycznego, propagandy, perswazji, komunikowania i komunikowania politycznego, manipulacji, demagogii, populizmu oraz socjotechniki w kontekście kampanii parlamentarnych i samorządowych; rozważania na temat kampanii negatywnej, zjawisk z zakresu złośliwej dyskredytacji oraz manipulacji wizerunkiem przeciwnika w kampaniach parlamentarnych i samorządowych; zagadnienie perswazyjnej i symbolicznej siły narracji (słowa, obrazu) w kampaniach parlamentarnych i samorządowych; modele perswazji politycznej w kampaniach parlamentarnych i samorządowych.
Przedstawienie efektów analizy konkretnych przypadków w formie referatów wygłaszanych podczas zajęć; praca z materiałem audiowizualnym; praca z tekstem; praca w grupach.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
W celu uzyskania zaliczenia zajęć należy:
B.K. Barnes, Wywieranie wpływu: podstawowe techniki, tłum. Ł. Tuszyński, Gdańsk 2007.
J. Bralczyk, O języku polskiej polityki lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych, Warszawa 2003.
M. Cichosz, (Auto)kreacja wizerunków polityka, Toruń 2003.
B. Dobek- Ostrowska B., Komunikowanie polityczne i publiczne, Warszawa 2006.
B. Dobek-Ostrowska, J. Fras, B. Ociepka, Teoria i praktyka propagandy, Wrocław 1999.
Język polityków i jego patologie, red. K. Łabędź, Kraków 2013.
M. Karwat, Podstawy socjotechniki: dla politologów, polityków i nie tylko, Warszawa 2014.
M. Karwat, O złośliwej dyskredytacji. Manipulowanie wizerunkiem przeciwnika, Warszawa 2007.
M. Karwat, Sztuka manipulacji politycznej, Toruń 2001.
M. Karwat, Teoria prowokacji: analiza politologiczna, Warszawa 2014.
K. Ożóg, Język w służbie polityki. Językowy kształt kampanii wyborczych, Rzeszów 2004.
Studia nad komunikowaniem politycznym, t. 3, red. J. Fras, Toruń 2007.
B. McNair, Wprowadzenie do komunikowania politycznego, przeł. D. Piontek, Poznań 1998.
W. Pisarek, Wstęp do nauki o komunikowaniu, Warszawa 2008.
A. R. Pratkanis, E. Aronson, Wiek propagandy. Używanie i nadużywanie perswazji na co dzień, przeł. J. Radzicki, M. Szuster, Warszawa 2003.
Zgodna z tematem referatu.
Brak.
Zmodyfikowane przez dr Anna Ratke-Majewska (ostatnia modyfikacja: 27-04-2022 19:26)