SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Elektroniczne formy wspomagania badań naukowych - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Elektroniczne formy wspomagania badań naukowych
Kod przedmiotu 05.9-WP-PEDD-EWBN
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Występuje w specjalnościach Animacja kultury z profilem artystycznym- Teatr, Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna, Logopedia, Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza i profilaktyka, Pomoc społeczna i socjoterapia, Resocjalizacja z terapią specjalistyczną
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Jacek Jędryczkowski
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę
Laboratorium 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

  • opanowanie podstawowej wiedzy na temat możliwości stosowania technologii informacyjno-komunikacyjnych (ICT) w pracy badawczej.
  • nabycie umiejętności organizowania i prowadzenia badań naukowych oraz analizy ich wyników z zastosowaniem ICT.
  • ukształtowanie postaw etycznego i odpowiedzialnego prowadzenia badań ze szczególnym uwzględnieniem zasad anonimizacji wyników badań realizowanych z zastosowaniem narzędzi ICT.

Wymagania wstępne

Student posiada podstawową wiedzę z zakresu przedmiotów studiów: technologie informacyjne lub informatyka,
Student posiada podstawowa wiedzę z zakresu metodologii badań naukowych uzyskaną w ramach zajęć z proseminarium dyplomowego.

Zakres tematyczny

Problematyka wykładu
Psychologiczne i pedagogiczne teorie nauczania – uczenia się z zastosowaniem mediów.
Rola i miejsce mediów w procesach poznawczych – możliwości, perspektywy i zagrożenia medialne. Technologie informacyjno-komunikacyjne (ICT) a metody, techniki i narzędzia badawcze. Narzędzia Big Data jako nowoczesna forma niejawnej obserwacji. Bezpieczeństwo i ochrona danych oraz respektowanie prawa autorskiego w opracowaniach elektronicznych.

Problematyka laboratorium
Badania naukowe z zastosowaniem narzędzi ICT – definicje.
Podstawowe zagadnienia: szyfrowanie danych (materiałów badawczych oraz wyników badań); synchronizacja danych z dyskiem sieciowym. Metadane a anonimizacja wyników badań w różnych typach plików. Pozyskiwanie danych z różnych źródeł; skanowanie OCR oraz narzędzia do zamiany mowy na tekst. Rejestracja materiałów badawczych w formie plików graficznych, nagrań audio i wideo oraz ich przetwarzanie i interpretacja; Ankieta elektroniczna jej przygotowanie oraz interpretacja wyników badań. Prezentacja wyników badań.

Metody kształcenia

  • wykład konwersatoryjny i problemowy z zastosowaniem prezentacji multimedialnych i symulacji,
  • pokaz, demonstracja (np. z zastosowaniem narzędzi do prezentacji pulpitu nauczyciela lub studenta pozostałym odbiorcom w pracowni komputerowej),
  • ćwiczenia audytoryjne: dyskusja, metoda projektów (projekt praktyczny), rozwiazywanie zadań, dyskusja,
  • ćwiczenia laboratoryjne: analiza, projektowanie i realizacja dokumentów elektronicznych i nagrań, wykonywanie obliczeń i wykresów.
  • praca z książką oraz kursem multimedialnym (na platformie i stronie internetowej przedmiotu),
  • zajęcia zdalnie (e-learning oraz blended learning) - korzystanie z platformy oraz multimedialnych kursów online prowadzącego.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Laboratoria
Próg zaliczenia każdego zadania nie mniej niż 55-60% punktów. Zaliczenie laboratoriów wymaga: pozytywnego zaliczenie wszystkich podlegających ocenie testów, zadań i projektów. Oceny cząstkowe z laboratorium nie są zaokrąglane. Ocena końcowa z laboratoriów jest średnią arytmetyczną wszystkich ocen cząstkowych i jest zaokrąglana do wartości przewidzianych w regulaminie studiów wg progów punktowych: ⟨95%; 100%⟩=5,0; ⟨85%; 95%)=4,5; ⟨75%; 85%)=4,0; ⟨65%; 75%)=3,5; ⟨55%; 65%)=3,0; ⟨0%; 55%)=2,0.

Wykłady
Próg zaliczenia nie mniej niż 55-60% punktów. Ocenę z wykładu wylicza się na podstawie punktów uzyskanych z testu zaliczeniowego, które są przeliczane na stopnie wg. skali: ⟨95%; 100%⟩=5,0; ⟨85%; 95%)=4,5; ⟨75%; 85%)=4,0; ⟨65%; 75%)=3,5; ⟨55%; 65%)=3,0; ⟨0%; 55%)=2,0;

Ocena końcowa
Ocena końcowa z przedmiotu jest średnią arytmetyczną oceny z laboratorium i wykładu obliczoną z wartości przed ich zaokrągleniem. Uzyskana w ten sposób wartość podlega zaokrągleniu do wartości przewidzianych w regulaminie studiów.

Literatura podstawowa

  1. Bryman A., Social Research Methods, wyd. Oxford University Press, Oxford 2021.
  2. Łobocki M., Metody i techniki badań pedagogicznych, Kraków 2010.
  3. Łobocki M., Wprowadzenie do Metodologii Badań Pedagogicznych, Kraków 2010.
  4. Jędryczkowski J., EFWBN – strona przedmiotu (po wybraniu: roku, nazwy przedmiotu i grupy): https://staff.uz.zgora.pl/jjedrycz/przedmioty.html

Literatura uzupełniająca

  1. Jędryczkowski J., JJ Kursy - edukacyjny kanał YouTubewww.youtube.com/c/JJKursy
  2. Jędryczkowski J., Prezentacje multimedialne w pracy nauczyciela, Zielona Góra 2008.
  3. Jędryczkowski J., Publikacjehttps://staff.uz.zgora.pl/jjedrycz/publikacje.html
  4. Jędryczkowski J., Learning strategies when using online multimedia courses, W: red. E. Baron-Polańczyk, ICT in Educational Design Processes, Materials, Resources – KEGA Edition, Vol. 14, s.41-50, Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra 2019.
  5. Siemieniecki B., (red.), Pedagogika medialna tom 1 i 2, Warszawa 2008.
  6. McFedries P. Excel. Wykresy, analiza danych, tabele przestawne. Gliwice 2015.

Uwagi

Kurs z materiałami dydaktycznymi, listami zadań oraz wymaganiami jest dostępny stronie prowadzącego: https://staff.uz.zgora.pl/jjedrycz/przedmioty.html po wybraniu nazwy przedmiotu wraz z numerem grupy lub w planie zajęć po wybraniu odpowiedniego Classroomu.


Zmodyfikowane przez dr Jacek Jędryczkowski (ostatnia modyfikacja: 16-04-2022 21:45)