SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Pozalekcyjna aktywizacja opiekuńczo-wychowawcza - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Pozalekcyjna aktywizacja opiekuńczo-wychowawcza
Kod przedmiotu 05.9-WP-PEDD-PAOW
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Występuje w specjalnościach Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza i profilaktyka
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Grażyna Gajewska, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest:

  1. Poznanie teoretycznych, metodycznych i praktycznych aspektów pozalekcyjnej aktywizacji opiekuńczo – wychowawczej w przestrzeni życiowej dzieci i młodzieży, ich rodzin oraz innych osób z lokalnego środowiska w ujęciu ekosystemowym.
  2. Analizowanie tzw. "dobrych praktyk" pozalekcyjnej aktywizacji opiekuńczo-wychowawczej w instytucjach oświatowych, pomocy społecznej i środowisku życia;
  3. Projektowanie, ewaluowanie, poddawanie ocenie pozalekcyjnej pracy opiekuńczo – wychowawczej różnymi metodami, w odmiennych środowiskach stosując tradycyjne i nowoczesne sposoby aktywizacji uczniów, wychowanków, podopiecznych, nauczycieli, wychowawców, opiekunów, rodziców oraz społeczności lokalnych.

 

Wymagania wstępne

brak

Zakres tematyczny

Problematyka wykładów:

  1. Rozumienie pozalekcyjnej aktywizacji opiekuńczo – wychowawczej w przestrzeni życiowej dzieci i młodzieży w ujęciu ekosystemowym – wprowadzenie, istota, metodyczne i praktyczne odniesienia;
  2. Dobre praktyki pozalekcyjnej aktywizacji opiekuńczo – wychowawczej – rola zainteresowań u wszystkich podmiotów;
  3. Animacja opiekuńczo – wychowawcza podczas imprez masowych (zbiorowych) – specyfika i przykłady dobrych praktyk;
  4. Pozalekcyjna aktywizacja opiekuńczo – wychowawcza z zastosowaniem gier planszowych
    Banalny temat czy poważny problem? Stosować technologie informacyjne czy nie?
  5. Pozalekcyjna aktywizacja opiekuńczo – wychowawcza – Podwórko, Dywan, wycieczka;
  6. Pozalekcyjna aktywizacja opiekuńczo – wychowawcza – Kolonia, półkolonia, wycieczka, zielona szkoła Animacja uroczystości rodzinnych, gry terenowe – fabuła;
  7. Pozalekcyjna aktywizacja opiekuńczo – wychowawcza – Podsumowanie i wyzwania na przyszłość.

Problematyka ćwiczeń:

  1. Rozumienie pozalekcyjnej aktywizacji opiekuńczo – wychowawczej w przestrzeni życiowej dzieci i młodzieży w ujęciu ekosystemowym oraz mechanizmów jej realizowania.
  2. Rola innowacji pedagogicznych i rozwoju utrwalonych, pozytywnych zainteresowań wychowanków, pedagogów, rodziców (wszystkich uczestników w przestrzeni życia) w pozalekcyjnej aktywizacji opiekuńczo - wychowawczej.
  3. Poznanie, konstruowanie i ewaluacja dobrych lokalnych praktyk pozalekcyjnej aktywizacji opiekuńczo – wychowawczej.
  4. Adaptowanie metod pracy do potrzeb i różnych stylów uczenia się uczniów;  popularyzowania wśród nich wiedzy oraz w środowisku szkolnym i pozaszkolnym;
  5. Projektowanie, ewaluowanie, poddawanie ocenie pozalekcyjnej pracy opiekuńczo – wychowawczej różnymi metodami, w odmiennych środowiskach stosując tradycyjne i nowoczesne sposoby aktywizacji uczniów, wychowanków, podopiecznych, nauczycieli, wychowawców, opiekunów, rodziców oraz społeczności lokalnych.
  6. Prezentowanie stworzonych przez studentów projektów pozalekcyjnej aktywizacji opiekuńczo-wychowawcze.

Metody kształcenia

Wykłady

Wykład tradycyjny, wykład konwersatoryjny, pokaz, dyskusja.

Ćwiczenia

Dyskusja, uczenie się we współpracy, praca w grupach, pokaz, metoda projektu. 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ćwiczenia: na ocenę z ćwiczeń składają się: ocena z udziału w dyskusjach realizowanych na zajęciach oraz z przygotowanego projektu pozalekcyjnej aktywizacji opiekuńczo – wychowawczej.

Wykład: Aktywny udział w dyskusji.

Ocena końcowa: jest średnią oceny z ćwiczeń i wykładu.

Literatura podstawowa

  1. Denek K. (2011). Edukacja pozalekcyjna i pozaszkolna. Poznań.
  2. Gajewska G. (2002). Edukacja środowiskowa w przestrzeni życiowej dzieci i młodzieży. Toruń.
  3. Gajewska G. (2008). Zajęcia pozalekcyjne i pozaszkolne W: Encyklopedia Pedagogiczna XXI wieku. T. VII, red. T. Pilch. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak, s.721-734.
  4. Gajewska G., Gajewska J. (2012). Współpraca z rodzicami. Wskazówki, programy, scenariusze spotkań. Tom 1, Zielona Góra.
  5. Gajewska G., Szczęsna A., Turska E. (2008). Teoretyczno-metodyczne podstawy warsztatu wychowawcy kolonii. Scenariusze zajęć wychowawczych, programy kolonii, półkolonii, obozów, biwaków. Tom 10, Zielona Góra.
  6. Gajewska G., Turska E. (2011). Teoretyczno-metodyczne aspekty opieki i wychowania w świetlicy: scenariusze spotkań, programy. Tom 12, Zielona Góra.
  7. Zdaniewicz M. (2016). Zarządzanie czasem wolnym w warunkach współczesnej cywilizacji. Zielona Góra. Radziewicz – Winnicki A. (2014). Żywiołowość otaczającej współczesności a szansa na homeostazę społeczną. Studia, szkice i refleksje socjopedagogiczne. Zielona Góra.
  8. Analiza artykułów z czasopism: „Problemy Opiekuńczo – Wychowawcze” oraz zasobów internetu i adekwatnych aktów prawnych.
  9. Każdorazowo uaktualniana, ustalana i przekazywana przez prowadzącego.

Literatura uzupełniająca

  1. Denek K. (2014). Pedagogiczne aspekty zajęć pozalekcyjnych i pozaszkolnych prowadzonych w kontekście krajoznawstwa i turystyki. Rozprawy naukowe Akademii Wychowania Fizycznego we Wrocławiu. Nr 45.
  2. Gajewska G., Turska E. (2011). Teoretyczno-metodyczne aspekty opieki i wychowania w świetlicy: scenariusze spotkań, programy. Tom 12, Zielona Góra.
  3. Gajewska G., Szczęsna A., Turska E. (2008). Teoretyczno-metodyczne podstawy warsztatu wychowawcy kolonii. Scenariusze zajęć wychowawczych, programy kolonii, półkolonii, obozów, biwaków. Tom 10, Zielona Góra.
  4. Gajewska G., Gajewska J. (2012). Współpraca z rodzicami. Wskazówki, programy, scenariusze spotkań. Tom 1, Zielona Góra
  5. Gajewska G. (2020). Współczesne tendencje, problemy oraz wyzwania w opiece i wychowaniu. Teoria, metodyka i praktyka w opinii studentów. Kraków: OW "Impuls".Każdorazowo uaktualniana, ustalana i przekazywana przez prowadzącego.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Grażyna Gajewska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 22-04-2022 16:55)