Poznanie teoretycznych, metodycznych i praktycznych aspektów pozalekcyjnej aktywizacji opiekuńczo – wychowawczej w przestrzeni życiowej dzieci i młodzieży, ich rodzin oraz innych osób z lokalnego środowiska w ujęciu ekosystemowym.
Analizowanie tzw. "dobrych praktyk" pozalekcyjnej aktywizacji opiekuńczo-wychowawczej w instytucjach oświatowych, pomocy społecznej i środowisku życia;
Projektowanie, ewaluowanie, poddawanie ocenie pozalekcyjnej pracy opiekuńczo – wychowawczej różnymi metodami, w odmiennych środowiskach stosując tradycyjne i nowoczesne sposoby aktywizacji uczniów, wychowanków, podopiecznych, nauczycieli, wychowawców, opiekunów, rodziców oraz społeczności lokalnych.
Wymagania wstępne
brak
Zakres tematyczny
Problematyka wykładów:
Rozumienie pozalekcyjnej aktywizacji opiekuńczo – wychowawczej w przestrzeni życiowej dzieci i młodzieży w ujęciu ekosystemowym – wprowadzenie, istota, metodyczne i praktyczne odniesienia;
Dobre praktyki pozalekcyjnej aktywizacji opiekuńczo – wychowawczej – rola zainteresowań u wszystkich podmiotów;
Animacja opiekuńczo – wychowawcza podczas imprez masowych (zbiorowych) – specyfika i przykłady dobrych praktyk;
Pozalekcyjna aktywizacja opiekuńczo – wychowawcza z zastosowaniem gier planszowych
Banalny temat czy poważny problem? Stosować technologie informacyjne czy nie?
Pozalekcyjna aktywizacja opiekuńczo – wychowawcza – Kolonia, półkolonia, wycieczka, zielona szkoła Animacja uroczystości rodzinnych, gry terenowe – fabuła;
Pozalekcyjna aktywizacja opiekuńczo – wychowawcza – Podsumowanie i wyzwania na przyszłość.
Problematyka ćwiczeń:
Rozumienie pozalekcyjnej aktywizacji opiekuńczo – wychowawczej w przestrzeni życiowej dzieci i młodzieży w ujęciu ekosystemowym oraz mechanizmów jej realizowania.
Rola innowacji pedagogicznych i rozwoju utrwalonych, pozytywnych zainteresowań wychowanków, pedagogów, rodziców (wszystkich uczestników w przestrzeni życia) w pozalekcyjnej aktywizacji opiekuńczo - wychowawczej.
Poznanie, konstruowanie i ewaluacja dobrych lokalnych praktyk pozalekcyjnej aktywizacji opiekuńczo – wychowawczej.
Adaptowanie metod pracy do potrzeb i różnych stylów uczenia się uczniów; popularyzowania wśród nich wiedzy oraz w środowisku szkolnym i pozaszkolnym;
Projektowanie, ewaluowanie, poddawanie ocenie pozalekcyjnej pracy opiekuńczo – wychowawczej różnymi metodami, w odmiennych środowiskach stosując tradycyjne i nowoczesne sposoby aktywizacji uczniów, wychowanków, podopiecznych, nauczycieli, wychowawców, opiekunów, rodziców oraz społeczności lokalnych.
Prezentowanie stworzonych przez studentów projektów pozalekcyjnej aktywizacji opiekuńczo-wychowawcze.
Dyskusja, uczenie się we współpracy, praca w grupach, pokaz, metoda projektu.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Ćwiczenia: na ocenę z ćwiczeń składają się: ocena z udziału w dyskusjach realizowanych na zajęciach oraz z przygotowanego projektu pozalekcyjnej aktywizacji opiekuńczo – wychowawczej.
Wykład: Aktywny udział w dyskusji.
Ocena końcowa: jest średnią oceny z ćwiczeń i wykładu.
Literatura podstawowa
Denek K. (2011). Edukacja pozalekcyjna i pozaszkolna. Poznań.
Gajewska G. (2002). Edukacja środowiskowa w przestrzeni życiowej dzieci i młodzieży. Toruń.
Gajewska G. (2008). Zajęcia pozalekcyjne i pozaszkolne W: Encyklopedia Pedagogiczna XXI wieku. T. VII, red. T. Pilch. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak, s.721-734.
Gajewska G., Gajewska J. (2012). Współpraca z rodzicami. Wskazówki, programy, scenariusze spotkań. Tom 1, Zielona Góra.
Gajewska G., Szczęsna A., Turska E. (2008). Teoretyczno-metodyczne podstawy warsztatu wychowawcy kolonii. Scenariusze zajęć wychowawczych, programy kolonii, półkolonii, obozów, biwaków. Tom 10, Zielona Góra.
Gajewska G., Turska E. (2011). Teoretyczno-metodyczne aspekty opieki i wychowania w świetlicy: scenariusze spotkań, programy. Tom 12, Zielona Góra.
Zdaniewicz M. (2016). Zarządzanie czasem wolnym w warunkach współczesnej cywilizacji. Zielona Góra. Radziewicz – Winnicki A. (2014). Żywiołowość otaczającej współczesności a szansa na homeostazę społeczną. Studia, szkice i refleksje socjopedagogiczne. Zielona Góra.
Analiza artykułów z czasopism: „Problemy Opiekuńczo – Wychowawcze” oraz zasobów internetu i adekwatnych aktów prawnych.
Każdorazowo uaktualniana, ustalana i przekazywana przez prowadzącego.
Literatura uzupełniająca
Denek K. (2014). Pedagogiczne aspekty zajęć pozalekcyjnych i pozaszkolnych prowadzonych w kontekście krajoznawstwa i turystyki. Rozprawy naukowe Akademii Wychowania Fizycznego we Wrocławiu. Nr 45.
Gajewska G., Turska E. (2011). Teoretyczno-metodyczne aspekty opieki i wychowania w świetlicy: scenariusze spotkań, programy. Tom 12, Zielona Góra.
Gajewska G., Szczęsna A., Turska E. (2008). Teoretyczno-metodyczne podstawy warsztatu wychowawcy kolonii. Scenariusze zajęć wychowawczych, programy kolonii, półkolonii, obozów, biwaków. Tom 10, Zielona Góra.
Gajewska G., Gajewska J. (2012). Współpraca z rodzicami. Wskazówki, programy, scenariusze spotkań. Tom 1, Zielona Góra
Gajewska G. (2020). Współczesne tendencje, problemy oraz wyzwania w opiece i wychowaniu. Teoria, metodyka i praktyka w opinii studentów. Kraków: OW "Impuls".Każdorazowo uaktualniana, ustalana i przekazywana przez prowadzącego.
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr hab. Grażyna Gajewska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 22-04-2022 16:55)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.