SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Edukacja zdrowotna i promocja zdrowia - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Edukacja zdrowotna i promocja zdrowia
Kod przedmiotu 05.9-WP-PEDD-EZPZ
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Występuje w specjalnościach Animacja kultury z profilem artystycznym- Teatr, Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna, Logopedia, Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza i profilaktyka, Pomoc społeczna i socjoterapia, Resocjalizacja z terapią specjalistyczną
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Krzysztof Wąż, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Opanowanie przez studentów wiedzy dotyczącej zdrowia człowieka i jego biologicznych oraz psychospołecznych uwarunkowań, a także zasad profilaktyki wybranych zaburzeń i chorób. Znajomość procedur i działań dotyczących identyfikacji własnych problemów zdrowotnych, ich rozwiązywania, doskonalenia własnego zdrowia i rozwoju, ochrony zdrowia innych ludzi oraz tworzenia zdrowego środowiska fizycznego i społecznego. Umiejętność konstruowania programów profilaktyki i promocji zdrowia.

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza z zakresu biomedycznych podstaw rozwoju i wychowania oraz psychologii.

Zakres tematyczny

Współczesne koncepcje zdrowia. Holistyczna koncepcja zdrowia i jej znaczenie dla współczesnej edukacji zdrowotnej. Czynniki ryzyka zagrażające zdrowiu. Czynniki chroniące zdrowie (fizyczne, psychiczne społeczne duchowe). 

Zachowania prozdrowotne i  antyzdrowotne. Zdrowy styl życia. Zasady zdrowego stylu życia. Najczęstsze problemy zdrowotne dzieci, młodzieży i osób dorosłych.

Promocja zdrowia, koncepcje, założenia. Obszary działań w promocji zdrowia, modele promocji zdrowia (podejścia). Promocja zdrowia a prewencja choroby (profilaktyka), pojęcie i poziomy profilaktyki. 

Edukacja zdrowotna - pojęcie i cele edukacji zdrowotnej. Wzajemne związki między promocją zdrowia, edukacją zdrowotną, profilaktyką i terapią. Edukacja ukierunkowana na kształtowanie umiejętności życiowych, jako sposób wzmacniania zasobów zdrowotnych człowieka i budowania zdrowego stylu życia. Szkoły promujące zdrowie.

Zdrowe odżywianie (definicja WHO, rodzaje diet i ich racjonalne stosowanie, żywność GMO, oznaczenia i skróty na produktach). Zaburzenia odżywiania (otyłość, anoreksja, bulimia, ortoreksja). Diety i ich racjonalne.

Aktywność fizyczna jako składowa zdrowego stylu życia. 

Bezpieczeństwo i zapobieganie wypadkom, urazom i zatruciom.

Higiena osobista i higiena otoczenia. Dbałość o ciało. Ozdabianie ciała –  pircing, tatoo, skaryfikacja. Tanoreksja i bigoreksja.

Zdrowie seksualne i reprodukcyjne.

Zapobieganie używaniu substancji psychoaktywnych. Przeciwdziałanie przemocy i agresji

Choroby cywilizacyjne, szczepienia, epidemie. 

Medycyna niekonwencjonalna i alternatywne formy leczenia.

Zdrowie psychiczne – wybrane aspekty (emocje i stres, optymizm – pesymizm, poczucie własnej wartości). Podstawowe umiejętności osobiste i społeczne niezbędne dla poprawy, utrzymania i ochrony zdrowia psychicznego oraz ich kształtowanie w dzieciństwie i w młodości. Techniki i metody relaksacyjne. Sanus per aquam (SPA).  

Prawa pacjenta, prawa pacjenta niepełnoletniego, prawa pacjenta w leczeniu psychiatrycznym.

Prezentacja projektów programów promocji zdrowia i profilaktyki zdrowotnej.

Metody kształcenia

Praca w grupach, dyskusja, metoda projektów, prezentacje multimedialne, praca z książką.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Formą zaliczenia ćwiczeń jest zaliczenie z oceną. Weryfikacja efektów kształcenia będzie polegała na ocenie przygotowanych przez studentów prezentacji z wybranych zagadnień programowych, ocena opracowanego zespołowo programu profilaktyki bądź promocji zdrowia oraz ocena sposobu prezentacji i argumentacji własnych poglądów w toku zajęć.

Oceną końcową z przedmiotu jest ocena z ćwiczeń.

Literatura podstawowa

1.      Heszen I., Sęk H., Psychologia zdrowia, Warszawa 2007

2.      Karski J., Praktyka i teoria promocji zdrowia, Warszawa 2011

3.      Kowalski M., Gaweł A., Zdrowie. Wartość. Edukacja, Impuls, Kraków 2006

4.      Ostrowska A., Styl życia a zdrowie, Warszawa 2000

5.      Woynarowska B., Edukacja zdrowotna. Podręcznik akademicki, Warszawa 2008

6.      Woynarowska B., Kowalewska A., Izdebski Z., Komosińska K., Biomedyczne podstawy kształcenia i wychowania, Warszawa 2010

 

Literatura uzupełniająca

1.      Bishop G., Psychologia zdrowia. Zintegrowany umysł i ciało, Wrocław 2000

2.      Syrek E., Zdrowie w  aspekcie pedagogiki społecznej, Katowice 2000

3.      Wójtewicz A., Ciało w kulturze konsumpcji. Efektywność edukacji zdrowotnej na przykładzie sieci szkół promujących zdrowie, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń 2014

4.      Payne H.E., Lister C., West J.H., Bernhardt J.M. (2015), Behavioral Functionality of Mobile Apps in Health Interventions: A Systematic Review of the Literature, „JMIR mHealth uhealth” no. 3(1)

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Krzysztof Wąż, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 19-04-2022 11:35)