SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Teoretyczne podstawy integracji w kształceniu - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Teoretyczne podstawy integracji w kształceniu
Kod przedmiotu 05.6-WP-PEDD-TPIK
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Występuje w specjalnościach Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Mirosława Nyczaj-Drąg, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Egzamin
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

  1. Zapoznanie z problematyką integracji w kształceniu, z jej istotą, poziomami i warunkami.
  2. Zapoznanie z różnymi koncepcjami integracji kształcenia realizowanymi na podłożu różnych teorii psychologiczno-pedagogicznych.
  3. Rozwijanie umiejętności dokonywania wyboru i oceny przydatności i wartości określonej koncepcji integracji.
  4.  Rozwijanie umiejętności projektowania działań zgodnie z warunkami integrowania wiedzy ucznia.
  5. Kształtowanie potrzeby pogłębiania wiedzy o możliwościach realizacji kształcenia zintegrowanego oraz o możliwościach integrowania wiedzy ucznia z wykorzystaniem rozmaitych strategii aktywizowania uczniów.

Wymagania wstępne

Znajomość i rozumienie podstawowych pojęć pedagogiki wczesnoszkolnej, wiedza z zakresu psychologii rozwoju dziecka w wieku wczesnoszkolnym, znajomość treści z zakresu pedagogiki ogólnej i dydaktyki.

Zakres tematyczny

Wykłady

  1. Pojęcie i geneza integracji w edukacji – przegląd teorii. Integracja wiedzy jako nowa płaszczyzna projektowania zajęć w klasach I-III.
  2. Psychologiczne i socjopedagogiczne przesłanki integracji w edukacji dzieci w świetle teorii J. Piageta, J. Brunera i B. Bernsteina.
  3. Nauczyciel jako strateg w edukacji zintegrowanej – kompetencje i przygotowanie do zajęć. Strategie integracji w edukacji dzieci.
  4. Aktywność badawcza ucznia jako oś zajęć zintegrowanych.
  5. Zaniedbane obszary edukacji zintegrowanej  w klasach I-III. 
  6. Pierwsze koncepcje integracji. Koncepcje integracji Nowego Wychowania i ich znaczenie dla współczesnej edukacji wczesnoszkolnej.
  7. Współczesne polskie koncepcje  zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej, Integracja - korelacja - całość - łączność - holizm.  Instrumentarium metodyczne integracji edukacji wczesnoszkolnej (cele, zasady, strategie, metody, środki, formy).
  8. Rola aktywności artystycznej dzieci w integrowaniu edukacji wczesnoszkolnej.

Ćwiczenia

  1. Idea integracji w projektach zajęć zintegrowanych – analiza rozwiązań metodycznych.
  2. Alternatywne rozwiązania w edukacji zintegrowanej – projekty zajęć inspirowane progresywizmem i konstruktywizmem.
  3. Kształcenie językowe jako płaszczyzna integracji – projektowanie zajęć zintegrowanych inspirowanych treściami polonistycznymi.
  4. Rozwijanie umiejętności matematycznych w nauczaniu zintegrowanym.
  5. Edukacja środowiskowa w ujęciu zintegrowanym: treści przyrodnicze, społeczne, historyczne, geograficzne, ekologiczne.
  6. Projektowanie zajęć zintegrowanych opartych na metodzie projektów.
  7. Rodzaje wiedzy i ich integracja  przez różne rodzaje aktywności i poszerzone spektrum tematyczne.
  8. Przygotowanie propozycji autorskich zajęć zintegrowanych w klasach I-III.

Metody kształcenia

Wykłady – wykład tradycyjny, problemowy i konwersatoryjny – wykład z prezentacją multimedialną, dyskusja.

Ćwiczenia – praca z tekstem, dyskusja,  projektowanie sytuacji i zajęć zintegrowanych.

 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykłady

Egzamin w formie testu z pytaniami otwartymi i zamkniętymi, warunkiem zaliczenia egzaminu jest zdobycie min. 55% punktów.

Ćwiczenia

Ocena z ćwiczeń jest średnią arytmetyczna ocen z kolokwium, projektu zajęć zintegrowanych, aktywnego udziału w dyskusjach. 

Ocena końcowa

Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną ocen z egzaminu i ćwiczeń.

 

 

Literatura podstawowa

 

  1. Edukacja zintegrowana w reformowanej szkole, red., H. Moroz, Kraków 2001.
  2. Klus-Stańska D., Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej, Warszawa 2005.
  3. Teoretyczne i praktyczne aspekty kształcenia zintegrowanego, red. H. Kosetka, J. Kuźma, Kraków 2000.
  4. Guide to Early Childhood Education: Development – Design – Diversity Edited by Pamela R. Cook, Ph.D., Cambridge Scholars Publishing 2016.

Literatura uzupełniająca

 

  1. Kształcenie zintegrowane: problemy teorii i praktyki, red. M. Żytko, Warszawa 2002.
  2. Magda-Adamowicz M.,  Kopaczyńska I., Nyczaj-Drąg M., (red.), Pedagogika wczesnoszkolna. Uczeń i nauczyciel w zmieniającej się przestrzeni społecznej, Toruń 2014, tom 2.

  3. Renesans nauczania całościowego, red. D. Klus-Stańska, M.J. Szymański, M.S. Szymański, Warszawa 2003.
  4. Wczesna edukacja: między schematem a poszukiwaniem nowych ujęć teoretyczno-badawczych, red. D. Klus-Stańska, E. Szatan, D. Bronk, Gdańsk 2007.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Mirosława Nyczaj-Drąg, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 14-04-2022 16:54)