Zapoznanie z problematyką integracji w kształceniu, z jej istotą, poziomami i warunkami.
Zapoznanie z różnymi koncepcjami integracji kształcenia realizowanymi na podłożu różnych teorii psychologiczno-pedagogicznych.
Rozwijanie umiejętności dokonywania wyboru i oceny przydatności i wartości określonej koncepcji integracji.
Rozwijanie umiejętności projektowania działań zgodnie z warunkami integrowania wiedzy ucznia.
Kształtowanie potrzeby pogłębiania wiedzy o możliwościach realizacji kształcenia zintegrowanego oraz o możliwościach integrowania wiedzy ucznia z wykorzystaniem rozmaitych strategii aktywizowania uczniów.
Wymagania wstępne
Znajomość i rozumienie podstawowych pojęć pedagogiki wczesnoszkolnej, wiedza z zakresu psychologii rozwoju dziecka w wieku wczesnoszkolnym, znajomość treści z zakresu pedagogiki ogólnej i dydaktyki.
Zakres tematyczny
Wykłady
Pojęcie i geneza integracji w edukacji – przegląd teorii. Integracja wiedzy jako nowa płaszczyzna projektowania zajęć w klasach I-III.
Psychologiczne i socjopedagogiczne przesłanki integracji w edukacji dzieci w świetle teorii J. Piageta, J. Brunera i B. Bernsteina.
Nauczyciel jako strateg w edukacji zintegrowanej – kompetencje i przygotowanie do zajęć. Strategie integracji w edukacji dzieci.
Aktywność badawcza ucznia jako oś zajęć zintegrowanych.
Zaniedbane obszary edukacji zintegrowanej w klasach I-III.
Pierwsze koncepcje integracji. Koncepcje integracji Nowego Wychowania i ich znaczenie dla współczesnej edukacji wczesnoszkolnej.
Rozwijanie umiejętności matematycznych w nauczaniu zintegrowanym.
Edukacja środowiskowa w ujęciu zintegrowanym: treści przyrodnicze, społeczne, historyczne, geograficzne, ekologiczne.
Projektowanie zajęć zintegrowanych opartych na metodzie projektów.
Rodzaje wiedzy i ich integracja przez różne rodzaje aktywności i poszerzone spektrum tematyczne.
Przygotowanie propozycji autorskich zajęć zintegrowanych w klasach I-III.
Metody kształcenia
Wykłady – wykład tradycyjny, problemowy i konwersatoryjny – wykład z prezentacją multimedialną, dyskusja.
Ćwiczenia – praca z tekstem, dyskusja, projektowanie sytuacji i zajęć zintegrowanych.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Wykłady
Egzamin w formie testu z pytaniami otwartymi i zamkniętymi, warunkiem zaliczenia egzaminu jest zdobycie min. 55% punktów.
Ćwiczenia
Ocena z ćwiczeń jest średnią arytmetyczna ocen z kolokwium, projektu zajęć zintegrowanych, aktywnego udziału w dyskusjach.
Ocena końcowa
Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną ocen z egzaminu i ćwiczeń.
Literatura podstawowa
Edukacja zintegrowana w reformowanej szkole, red., H. Moroz, Kraków 2001.
Klus-Stańska D., Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej, Warszawa 2005.
Teoretyczne i praktyczne aspekty kształcenia zintegrowanego, red. H. Kosetka, J. Kuźma, Kraków 2000.
Guide to Early Childhood Education: Development – Design – Diversity Edited by Pamela R. Cook, Ph.D., Cambridge Scholars Publishing 2016.
Literatura uzupełniająca
Kształcenie zintegrowane: problemy teorii i praktyki, red. M. Żytko, Warszawa 2002.
Magda-Adamowicz M., Kopaczyńska I., Nyczaj-Drąg M., (red.), Pedagogika wczesnoszkolna. Uczeń i nauczyciel w zmieniającej się przestrzeni społecznej, Toruń 2014, tom 2.
Renesans nauczania całościowego, red. D. Klus-Stańska, M.J. Szymański, M.S. Szymański, Warszawa 2003.
Wczesna edukacja: między schematem a poszukiwaniem nowych ujęć teoretyczno-badawczych, red. D. Klus-Stańska, E. Szatan, D. Bronk, Gdańsk 2007.
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr hab. Mirosława Nyczaj-Drąg, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 14-04-2022 16:54)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.