SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Podstawy psychiatrii - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Podstawy psychiatrii
Kod przedmiotu 12.2-WP-PEDD-PPS
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Występuje w specjalnościach Pomoc społeczna i socjoterapia
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Sławomir Piotr Baranowski
  • dr inż. Anna Góralewska-Słońska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest zaznajomienie studentów z podstawowymi zagadnieniami psychiatrii oraz zbudowanie podstawowej wiedzy na temat objawów i postępowania w  zaburzeniach psychicznych, Dodatkowo, poznanie aktów prawnych regulujących postępowanie wobec osób z zaburzeniami psychicznymi oraz nabycie umiejętności współpracy ze specjalistami zajmującymi się diagnostyką, leczeniem oraz profilaktyką zaburzeń psychicznych. Omówione zostaną podstawowe pojęcia i zagadnienia psychiatrii, w tym podstawy fizjologiczne zaburzeń psychiatrycznych, główne grupy zaburzeń psychiatrycznych i sposoby ich leczenia, a także wybrane problemy psychiatrii stosowanej, m. in. zasady kierowania chorego na leczenie, sprawy dobrowolności i przymusu leczenia, zagadnienia psychiatrii środowiskowej, odpowiedzialność wobec pacjenta, rola rodziny i środowiska w procesie leczenia.

Wymagania wstępne

Wiedza z zakresu psychologii ogólnej

Zakres tematyczny

Wykłady:

Podstawy psychopatologii klinicznej i psychopatologii rozwojowej, fizjologiczne podstawy czynności psychicznych, współczesne rozumienie funkcjonowania i roli mózgu, omówienie wybranych grup zaburzeń psychicznych wg DSM-V lub ICD-10, epidemiologia chorób psychicznych, aktów prawnych regulujących postępowanie wobec osób z zaburzeniami psychicznymi, organizacja opieki psychiatrycznej, psychiatria środowiskowa i organizacja psychiatrycznej opieki zdrowotnej.

Ćwiczenia:

Pogłębienie wiedzy na temat wybranych zaburzeń psychicznych, dylematy związane z postępowaniem wobec osób z zaburzeniami psychicznymi, promowanie zdrowia psychicznego, nowe wyzwania psychiatrii, wybrane problemy etyczno-deontologiczne w psychiatrii.

Metody kształcenia

Wykłady – wykład konwersatoryjny.

Ćwiczenia – praca z książką i źródłami wiedzy dostępnymi w internecie, dyskusja, praca w grupach.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykład – praca poglądowa dotycząca problemów współczesnej psychiatrii, projekt indywidualny lub grupowy

Ćwiczenia – przygotowanie prezentacji wybranego zagadnienia, poprowadzenie dyskusji, projekt indywidualny lub grupowy.

Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną z obu ocen (ćwiczenia + wykłady).

Literatura podstawowa

1.       Bilikiewicz S., Pużyński J., Rybakowski J., Wciórka, red., Psychiatria, Wrocław 2002.

2.       Grzesiuk L., Suszek H., red., Psychoterapia, Warszawa 2011.

3.       Leder J., red., Rehabilitacja przewlekle chorych psychicznie, Kraków 2000.

Literatura uzupełniająca

1.       Rybakowski J., Rybakowski F., Sedno: psychiatria, Wrocław 2008.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 25-04-2022 12:12)