SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Warsztaty diagnozowania w opiece, wychowaniu i profilaktyce |
Kod przedmiotu | 05.9-WP-PEDD-DOWP |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 1 |
Występuje w specjalnościach | Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza i profilaktyka |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest:
poznanie wiedzy i umiejętności projektowania, poprawnego prowadzenia diagnozy w obszarze opieki, wychowania i profilaktyki oraz opisu, analizy i interpretowania jej wyników a dokładniej:
1. Poznanie i zrozumienie wiedzy, specyfiki, uwarunkowań i sposobów przeprowadzania diagnozy wstępnej grupy uczniowskiej i każdego ucznia, podopiecznego, wychowanka w kontekście prowadzonych zajęć oraz sposobów indywidualizowania wspomagania rozwoju poznawczego, społecznego, duchowego i fizycznego uczniów;
2. Poznanie wiedzy na temat projektowania i prowadzenia badań diagnostycznych w opiece, wychowaniu i edukacji podopiecznego, wychowanka, ucznia.
3. Wzbudzanie gotowości do dostosowania działania diagnostycznego w opiece, wychowaniu i profilaktyce do poziomu rozwojowego uczniów, wychowanków, podopiecznych
4. Przygotowanie do przeprowadzania wstępnej zindywidualizowanej diagnozy ucznia, wychowanka, podopiecznego w aspektach opieki, wychowania i profilaktyki oraz grup, w których funkcjonuje w różnych środowiskach ich życia.
Podstawowa wiedza z zakresu diagnozy, opieki, wychowania i profilaktyki
Problematyka zajęć:
1. Diagnozowanie jako proces. Specyfika, uwarunkowania diagnozy w opiece: diagnoza dziecka, podopiecznego, wychowanka, ucznia (możliwości i ograniczenia rozwojowe) i jego potrzeb.
2. Diagnoza dziecka w środowiskach jego funkcjonowania: diagnoza możliwości i ograniczeń wychowawczych rodziny, diagnoza sytuacji szkolnej ucznia, diagnoza znaczenia grupy rówieśniczej w rozwoju i socjalizacji dziecka. Znaczenia diagnozy w profilaktyce zagrożeń rozwoju i funkcjonowania społecznego dziecka. Projektowanie i wykorzystanie narzędzi diagnostycznych.
3. Poznanie sposobów przeprowadzania diagnozy wstępnej grupy uczniowskiej i każdego ucznia, podopiecznego, wychowanka w kontekście prowadzonych zajęć oraz sposobów indywidualizowania wspomagania rozwoju poznawczego, społecznego, duchowego i fizycznego uczniów;
4. Poznanie wiedzy na temat projektowania i prowadzenia badań diagnostycznych w opiece, wychowaniu i edukacji podopiecznego, wychowanka, ucznia.
5. Wzbudzanie gotowości do dostosowania działania diagnostycznego w opiece, wychowaniu i profilaktyce do poziomu rozwojowego uczniów, wychowanków, podopiecznych
6. Przygotowanie do przeprowadzania wstępnej zindywidualizowanej diagnozy ucznia, wychowanka, podopiecznego w aspektach opieki, wychowania i profilaktyki oraz grup, w których funkcjonuje w różnych środowiskach ich życia
Dyskusja, praca z książką i innymi dokumentami, metoda indywidualnego przypadku, praca indywidualna, praca w małych grupach, metody aktywizujące.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Podstawą zaliczenia ćwiczeń jest: pozytywna ocena wykonania diagnozy indywidualnego przypadku z wykorzystaniem właściwych narzędzi (50%), pozytywna ocena aktywnego udziału w zajęciach (przygotowanie merytoryczne, umiejętność dyskutowania) (50%)
Oceną końcową z przedmiotu jest ocena z ćwiczeń.
Zmodyfikowane przez dr hab. Grażyna Gajewska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 22-04-2022 09:28)