SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Dydaktyka zajęć komputerowych - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Dydaktyka zajęć komputerowych
Kod przedmiotu 05.5-WP-PEDD - DZK
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Występuje w specjalnościach Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna / Edukacja medialna
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Ewa Nowicka
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę
Laboratorium 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Opanowanie podstawowej wiedzy w zakresie najważniejszych założeń dydaktyki zajęć komputerowych. Kształtowanie umiejętności projektowania i prowadzenia zajęć komputerowych w szkole podstawowej na poziomie edukacji elementarnej. Rozwijanie umiejętności właściwego wykorzystania środków dydaktycznych prostych i złożony w procesie kształcenia. Poznanie ścieżki rozwoju w przyszłej pracy zawodowej nauczyciela.

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza  o mediach i multimediach, technologii informacyjno-komunikacyjnych, podstawowe przygotowanie w zakresie obsługi komputera, korzystania z sieci Internet. Podstawowe wiadomości z zakresu dydaktyki ogólnej.

Zakres tematyczny

Problematyka wykładu

Dydaktyka szkolna - przedmiot, zadania  i funkcje dydaktyki szkolnej.  Rozwój dydaktyki mediów jako nauki. Zadania i funkcje dydaktyki mediów. Pojęcie i funkcje środków dydaktycznych. Media jako środek dydaktyczny. Zasady nauczania w zajęciach komputerowych. Przegląd zasad kształcenia. Lekcja jako podstawowa forma nauczania i uczenia się (struktura lekcji, rodzaje i typy lekcji). Organizacja nauki domowej uczniów. Metoda projektu - główne założenia metody. 

Problematyka laboratorium

Struktura zajęć komputerowych. Projektowanie środków dydaktycznych prostych i złożonych na potrzeby zajęć komputerowych. Prezentacja i omówienie przedstawionych prac studentów. Metoda projektu - praktyka. Projektowanie, opracowanie i prezentacja zajęć komputerowych metodą projektu na poziomie edukacji wczesnoszkolnej. Szczegółowa analiza i omówienie prezentowanych zajęć. Rodzaje zadań domowych w zajęciach komputerowych (projektowanie i opracowanie zadań domowych w zakresie zajęć komputerowych).

Metody kształcenia

Wykład, pogadanka, dyskusja, prezentacja. Ćwiczenia praktyczne, praca indywidualna, praca z partnerem i w grupie, pokaz, demonstracja. Metoda projektu, gry dydaktyczne, praca w formie zdalnej na podstawie opracowanych i udostępnionych przez prowadzącego materiałów na platformie e-learningowej,

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykład - warunkiem uzyskania zaliczenia jest uzyskanie pozytywnej oceny z kolokwium obejmującego zagadnienia z wykładu. 
Laboratorium - warunkiem zaliczenia jest aktywność na zajęciach, zaprojektowanie i przeprowadzenie zajęć komputerowych zgodnych z  tematyką podstawy programowej.
Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną końcowych ocen z laboratorium i wykładu.

Literatura podstawowa

Bereźnicki F., Dydaktyka szkolna dla kandydatów na nauczycieli, Impuls, Kraków 2018.
Juszczyk J., Morańska D., Musioł M., Dydaktyka informatyki i technologii informacyjnej. Toruń 2004.
Kron F. Sofos A., Dydaktyka mediów, Gdańsk 2009.
 

Literatura uzupełniająca

Knauf H., Bildungsbereich Medien, Vandenhoeck & Ruprecht, Göttingen 2010.
Nowakowski Z., Dydaktyka informatyki w praktyce. Między praktyką a teorią. Czego uczyć? Warszawa 2003.
Serdyński A., Podstawy dydaktyki techniki i informatyki, Szczecin 2003.

Uwagi


Zmodyfikowane przez (ostatnia modyfikacja: 15-04-2022 21:26)