SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Dydaktyka zajęć komputerowych |
Kod przedmiotu | 05.5-WP-PEDD - DZK |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Występuje w specjalnościach | Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna / Edukacja medialna |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Laboratorium | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Opanowanie podstawowej wiedzy w zakresie najważniejszych założeń dydaktyki zajęć komputerowych. Kształtowanie umiejętności projektowania i prowadzenia zajęć komputerowych w szkole podstawowej na poziomie edukacji elementarnej. Rozwijanie umiejętności właściwego wykorzystania środków dydaktycznych prostych i złożony w procesie kształcenia. Poznanie ścieżki rozwoju w przyszłej pracy zawodowej nauczyciela.
Podstawowa wiedza o mediach i multimediach, technologii informacyjno-komunikacyjnych, podstawowe przygotowanie w zakresie obsługi komputera, korzystania z sieci Internet. Podstawowe wiadomości z zakresu dydaktyki ogólnej.
Problematyka wykładu
Dydaktyka szkolna - przedmiot, zadania i funkcje dydaktyki szkolnej. Rozwój dydaktyki mediów jako nauki. Zadania i funkcje dydaktyki mediów. Pojęcie i funkcje środków dydaktycznych. Media jako środek dydaktyczny. Zasady nauczania w zajęciach komputerowych. Przegląd zasad kształcenia. Lekcja jako podstawowa forma nauczania i uczenia się (struktura lekcji, rodzaje i typy lekcji). Organizacja nauki domowej uczniów. Metoda projektu - główne założenia metody.
Problematyka laboratorium
Struktura zajęć komputerowych. Projektowanie środków dydaktycznych prostych i złożonych na potrzeby zajęć komputerowych. Prezentacja i omówienie przedstawionych prac studentów. Metoda projektu - praktyka. Projektowanie, opracowanie i prezentacja zajęć komputerowych metodą projektu na poziomie edukacji wczesnoszkolnej. Szczegółowa analiza i omówienie prezentowanych zajęć. Rodzaje zadań domowych w zajęciach komputerowych (projektowanie i opracowanie zadań domowych w zakresie zajęć komputerowych).
Wykład, pogadanka, dyskusja, prezentacja. Ćwiczenia praktyczne, praca indywidualna, praca z partnerem i w grupie, pokaz, demonstracja. Metoda projektu, gry dydaktyczne, praca w formie zdalnej na podstawie opracowanych i udostępnionych przez prowadzącego materiałów na platformie e-learningowej,
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykład - warunkiem uzyskania zaliczenia jest uzyskanie pozytywnej oceny z kolokwium obejmującego zagadnienia z wykładu.
Laboratorium - warunkiem zaliczenia jest aktywność na zajęciach, zaprojektowanie i przeprowadzenie zajęć komputerowych zgodnych z tematyką podstawy programowej.
Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną końcowych ocen z laboratorium i wykładu.
Bereźnicki F., Dydaktyka szkolna dla kandydatów na nauczycieli, Impuls, Kraków 2018.
Juszczyk J., Morańska D., Musioł M., Dydaktyka informatyki i technologii informacyjnej. Toruń 2004.
Kron F. Sofos A., Dydaktyka mediów, Gdańsk 2009.
Knauf H., Bildungsbereich Medien, Vandenhoeck & Ruprecht, Göttingen 2010.
Nowakowski Z., Dydaktyka informatyki w praktyce. Między praktyką a teorią. Czego uczyć? Warszawa 2003.
Serdyński A., Podstawy dydaktyki techniki i informatyki, Szczecin 2003.
Zmodyfikowane przez (ostatnia modyfikacja: 15-04-2022 21:26)