SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Elementy programowania dla dzieci - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Elementy programowania dla dzieci
Kod przedmiotu 05.0-WP-PEDD-EPD
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Występuje w specjalnościach Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna / Edukacja medialna
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Ewa Nowicka
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Opanowanie podstawowej wiedzy w zakresie kodowania, podstaw programowania na poziomie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Kształtowanie umiejętności projektowania, przygotowania oraz metodycznego przeprowadzenia zajęć z kodowania i programowania na poziomie elementarnym. Kształtowanie umiejętności Kształtowanie umiejętności wyrażania opinii na temat omawianych projektów oraz rozwijanie umiejętności pracy w zespole. 

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza  o mediach i multimediach, technologii informacyjno-komunikacyjnych, podstawowe przygotowanie w zakresie obsługi komputera, korzystania z sieci Internet.

 

Zakres tematyczny

Problematyka laboratorium

  1. Kodowanie – wstęp do programowania na etapie elementarnym
    • Kodowanie na poziomie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej,
    • Ćwiczenia rozwijające orientację w przestrzeni, podstawy układu współrzędnych,
    • Projektowanie zabaw i zadań rozwijających umiejętność kodowania,
    • Kodowanie w grach planszowych,
    • Kolorowe kubeczki w nauce kodowania.
  2. Darmowe aplikacje i strony internetowe wprowadzające w świat kodowania i programowania na poziomie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. (przegląd i omówienie stron internetowych/aplikacji poświęconych kodowaniu/programowaniu)
  3. Gry dydaktyczne w kodowaniu i programowaniu.
  4. Bee-Bot miniroboty – przygotowanie do programowania
    • Bee-Bot – przeznaczenie i cel stosowania minirobotów, konstrukcja i działanie Bee-Bota, zasady poruszania się minirobota,
    • Przykłady zajęć z zastosowaniem Bee-Bota.
    • Maty edukacyjne – materiały dydaktyczne wprowadzające do zajęć z wykorzystaniem minirobotów. Praca w grupach: projekt, przygotowanie i prezentacja mat edukacyjnych do pracy z bee-botami.
  5. Platforma PixBlocks - podstawy programowania.
  6. Scratch Junior
    1. Kategorie bloczków, budowanie skryptów, edytor postaci, przykłady skryptów.
    2. Środowisko ScratchJr
    3. Idea i cele Scratch Junior
  7. Elementy programowania w języku Scratch
    • Scratch – interface użytkownika, projekt w języku Scratch, programowanie działań, zasoby użytkownika, etapu tworzenia projektu.
    • Elementy sterujące języka Scratch (składowe języków programowania, kategorie i typy bloków poleceń, struktury sterujące języków programowania, iteracje, konstrukcje warunkowe, przekazywanie sterowania między obiektami, typy danych, zmienne i listy)
  8. Projekty zajęć przygotowanych przez studentów w zakresie elementarnego nauczania kodowania/programowania dla dzieci
    • Przegląd i omówienie opracowanych projektów  w grupie. 

Metody kształcenia

Pokaz, demonstracja, dyskusja, ćwiczenia praktyczne, gry dydaktyczne, metoda laboratoryjna, ćwiczenia audytoryjne, metoda projektu, praca indywidualna, praca z partnerem
i w grupie, praca w formie zdalnej na podstawie opracowanych i udostępnionych przez prowadzącego materiałów na platformie e-learningowej.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Laboratorium
Warunkiem zaliczenia jest aktywność na zajęciach, zaprojektowanie i przeprowadzenie propozycji zajęć w zakresie kodowania i programowania na poziomie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. 

Literatura podstawowa

Resnick M., Umaschi-Bers M., Oficjalny podręcznik Scratchjr, Warszawa 2016.
Sweigart A., Bawimy się, programując w Scratchu, Warszawa 2017.
Świć A., Kodowanie na dywanie, w przedszkolu, w szkole i w domu, Opole 2017.

Literatura uzupełniająca

Borkowski P., Borkowska A., Młody mistrz programowania. Języki Baltie i Scratch dla dzieci, Warszawa 2018.
Kron F. Sofos A., Dydaktyka mediów, Gdańsk 2009.
Neuß N., Kinder & Medien, Kallmeyer, Hannover 2012.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Ewa Nowicka (ostatnia modyfikacja: 14-04-2022 19:49)