SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Współczesne problemy socjologii - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Współczesne problemy socjologii
Kod przedmiotu 14.2-WP-PEDD- WPS
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Występuje w specjalnościach Animacja kultury z profilem artystycznym- Teatr, Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna, Logopedia, Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza i profilaktyka, Pomoc społeczna i socjoterapia, Resocjalizacja z terapią specjalistyczną
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Beata Trzop, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z najnowszymi trendami badawczymi i zagadnieniami obecnymi w  obszarze nauk społecznych, w tym szczególnie w dyscyplinie nauk socjologicznych.

Wymagania wstępne

Brak wymagań wstępnych.

Zakres tematyczny

  1. Globalizacja i jej skutki: blaski i cienie życia w zglobalizowanym świecie.
  2. Procesy demograficzne i ich konsekwencje - migracje, starzenie się populacji.
  3. Zmiana społeczna i zmiana kulturowa we współczesnym społeczeństwie: nowe typy społeczeństw, nowe style życia.
  4. Współczesne problemy wykluczenia społecznego: bieda i ubóstwo, wykluczenie cyfrowe, wykluczenie społeczne ze względu na wiek.
  5. Kulturowe skutki zmiany społecznej: płeć w przestrzeni prywatnej i publicznej.
  6. Społeczne konteksty zmiany klimatu - nowe wyzwania dla społeczeństw XXI wieku.
  7. Pandemia i jej globalne/lokalne skutki.
  8. Młodzi dorośli we współczesnym świecie: wchodzenie w dorosłość z perspektywy klasycznej koncepcji big five w świetle danych demograficznych.
  9. Wybrane zagadnienia z zakresu współczesnych trendów i procesów społecznych.

Metody kształcenia

Ćwiczenia – prezentacja i dyskusja.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Prezentacja indywidualna lub grupowa: ciekawy sposób prezentacji, odniesienie do literatury przedmiotu i badań, inicjowanie dyskusji, umiejętność udzielenia odpowiedzi na pytania dotyczące prezentowanego materiału; każdy ze studentów proponuje temat prezentacji w oparciu o zaproponowane przez prowadzącego zagadnienia. Ocena końcowa to ocena z ćwiczeń.

Literatura podstawowa

Literatura uzupełniająca

  1. Domański H. (red.), Zmiana stratyfikacji w Polsce, Warszawa 2008.
  2. Kaźmierczak - Kałużna I., W orbicie "500+". Funkcjonowanie ubogich rodzin wielodzietnych w warunkach zmiany polityki rodzinnej w Polsce., Kultura i Społeczeństwo, nr 4 2019.
  3. Lisowski K., Perspektywy rozwoju demograficznego województwa lubuskiego - wybrane konsekwencje ekonomiczne i społeczne, W: Sytuacja demograficzna województwa lubuskiego jako wyzwanie dla polityki społecznej i gospodarczej, red. nauk. Józefina Hrynkiewicz, Alina Potrykowska . tom XI, Warszawa 2017.
  4. Marczewska - Rytko M., Teoretyczne aspekty współczesnego populizmu, w: Krakowskie Studia Międzynarodowe, VIII/2011/nr.4.
  5. Szaban D., Trzop B., Zapiski Lubuszan z czasów zarazy 2020. Pandemia koronawirusa w społeczeństwie globalnego ryzyka, Warszawa 2020.
  6. a Humanistyczne AGH t. 16, nr 1, 7--2  2017.
  7. Szaban D., Trzop B., Social Roles of Grandparents in an Ageing, Modern Society, w:, Horyzonty Wychowania: Codzienność w dobie pandemii, Vol. 20, No. 55.
  8. Szczegóła L., Droga do wojny kulturowej. Ideologia "Dobrej Zmiany", Warszawa 2020.
  9. Trzop B., Mężczyźni (nie)dzisiejsi:  dylematy wokół współczesnych wzorców męskości, Zielona Góra 2019.
  10. Trzop B., Szaban D., Jak żyć w antropocenie? Młodzi Polacy wobec zmian klimatycznych. Przypadek młodzieży z województwa lubuskiego, W: Mołodižna politika: problemi ta perspektivi = Youth Policy: Problems and Prospects,. / red. Svitlana Ščudlo et al. . No. 9, Drogobič-Legnicâ : Drohobych I. Franko State Pedag. Univ., The Witelon State University of Applied Sciences in Legnica, s. 20--30 , Legnica 2019.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Beata Trzop, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 03-04-2022 11:46)