SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Wsparcie i pomoc w sytuacjach kryzysowych w placówkach oświatowych i resocjalizacyjnych - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Wsparcie i pomoc w sytuacjach kryzysowych w placówkach oświatowych i resocjalizacyjnych
Kod przedmiotu 05.6-WP-PEDD-WPSK
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Występuje w specjalnościach Resocjalizacja z terapią specjalistyczną
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Monika Kaczmarczyk
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest wprowadzenie studentów w problematykę interwencji kryzysowej,  wyposażenie ich w wiedzę oraz umiejętności dotyczące prowadzenia procesów interwencyjnych w sytuacjach problemowych - społecznych. Charakterystyka zajęć obejmuje opis i analizę zaburzeń zachowania klientów w kryzysie. Omawiane będą możliwości i ograniczenia w nawiązywaniu kontaktu, metody diagnozy, formy i rodzaje sytuacji kryzysowych, udział czynników sytuacyjnych, środowiskowych i osobowościowych w genezie występujących sytuacji kryzysowych.

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza za zakresu przedmiotów pedagogicznych oraz psychologicznych.

Zakres tematyczny

Tematyka ćwiczeń obejmować będzie:

  1. Doświadczenie kryzysu – zgłębienie zjawiska.
  2. Przemoc w rodzinie – rys historyczny.
  3. Ofiara w stanie kryzysu: charakter sfery behawioralnej, emocjonalnej.
  4. Procedury pomagania – charakter interwencyjny w pomaganiu.
  5. Elementy mediacji. 

Tematyka wykładów obejmować będzie:

  1. Wprowadzenie do zagadnienia – pojęcie, definicje, teorie, dynamika.
  2. Geneza i rozwój służb kryzysowych w Europie.
  3. Definiowanie kryzysu i jego cechy: podstawowa klasyczna teoria kryzysu, teorie uzupełniające, typy kryzysów
  4. Poznanie instytucji wspomagających ofiary.

Metody kształcenia

Wykład, studium przypadku, praca w grupach, analiza dokumentów, prezentacja audiowizualna, dyskusja.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zaliczenie wykładów: test dotyczący zagadnień omawianych podczas wykładów. 

Zaliczenie ćwiczeń: przygotowanie prezentacji na wybrany temat oraz zaprezentowanie jej grupie.

Uzyskanie co najmniej 60% punktów jest równoznaczne ze zdaniem testu zaliczeniowego.
Ocenę końcową z przedmiotu wylicza się na podstawie punktów uzyskanych z testu zaliczeniowego, które są przeliczane na stopnie wg. skali:
94-100% = 5,0; 85-93% = 4,5; 76-84% = 4,0; 68-75% = 3,5; 60-67% = 3,0; 0-59% = 2

Studenci, którzy uzyskali zgodę na IOS zobowiązani są do kontaktu z prowadzącym zajęcia, uzupełnienia wiedzy i tematów, które są omawiane podczas zajęć. Dodatkowo zobligowani są do przygotowania dwóch prac pisemnych\prezentacji multimedialnych oraz zaprezentowania ich wykładowcy.

Dopuszczalna jest jedna nieobecność, każda kolejna powinna być konsultowana z prowadzącym.

Literatura podstawowa

  1. Greenstone J.L., LevitonS.C., Interwencja kryzysowa, Gdańsk 2006
  2. Lipczyński Andrzej : Psychologiczna interwencja w sytuacjach kryzysowych. - Warszawa : Difin, 2007. - S. 63-65: Komunikowanie autentyczności
  3. Dialog motywujący : jak pomóc ludziom w zmianie / William R. Miller, Stephen Rollnick ; tł. Robert Andruszko. – Kraków : Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, cop. 2014.
  4. Ames Richard K., Gilliand Burl E., Crisis Intervention Strategies, 2006

Literatura uzupełniająca

  1. Kubacka - Jasiecka D, Interwencja kryzysowa. pomoc w kryzysach psychologicznych, Warszawa 2010.
  2. Sztander W., Rozmowy które pomagają, Warszawa 2011.
  3. Kryzys, interwencja i pomoc psychologiczna : nowe ujęcia i możliwości / red. Dorota Kubacka-Jasiecka, Krzysztof Mudyń. – Toruń : Wydawnictwo Adam Marszałek, cop. 2008, PBW Brzeg, Wyd. 2003)

Uwagi

Brak.


Zmodyfikowane przez dr Monika Kaczmarczyk (ostatnia modyfikacja: 19-04-2022 10:51)