SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Współpraca logopedy ze środowiskiem dziecka |
Kod przedmiotu | 05.9-WO-PEDD-PPŚL |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 4 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Występuje w specjalnościach | Logopedia |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest zapoznanie słuchaczy ze znaczeniem współpracy logopedy ze środowiskiem lokalnym
Podstawowa wiedza z zakresu środowisk wychowawczych
Wykłady
Idea partnerstwa w pracy logopedy i środowiska wychowawczego dziecka
Współdziałanie w zakresie oddziaływań logopedycznych placówek specjalistycznych ze środowiskiem lokalnym i rodzinnym;
Modele współpracy logopedy ze środowiskiem lokalnym;
Stan współuczestnictwa rodziców w pracy logopedycznej z dzieckiem w świetle badań;
Prawne uwarunkowania współpracy rodzice - logopeda;
Ćwiczenia
Czynniki determinujące i zakłócające współpracę;
Rozpoznawanie wzajemnych oczekiwań rodziców i logopedów
Znaczenie umiejętności komunikacyjnych logopedy w budowaniu pozytywnej współpracy;
Projektowanie i planowanie współpracy z rodzicami
Wykład podający
metody aktywizujące, projekt
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Warunkiem zaliczenia jest aktywność na zajęciach oraz napisanie testu. Warunkiem zaliczenia jest otrzymanie co najmniej połowy maksymalnej liczby punktów przyznawanej za daną aktywność. Łączna zdobyta liczba punktów jest przeliczana na ocenę zgodnie z zasadą:0%-50% ocena niedostateczna 51%-60% ocena dostateczna 61%-70% ocena dostateczna plus 71%-80% ocena dobra 81%-90% ocena dobra plus 91% i więcej ocena bardzo dobra.
Wiedza i umiejętności studenta nieobecnego na zajęciach są weryfikowane podczas konsultacji nie później niż dwa tygodnie po powrocie na zajęcia.
Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną ocen z ćwiczeń i wykładów
Andrzejewska J., Wspieranie rozwoju dziecka poprzez współpracę nauczyciela z rodziną, W.:S.Guz, J.Andrzejewska, Wybrane problemy edukacji dzieci w przedszkolu i szkole, 2005
Andrzejewska J., Współudział rodziców w planie rozwoju i działalności przedszkola, W: A.Karpińska (red.), Teoria i praktyka kształcenia w dialogu i perspektywie
Bulera M., Żuchelkowska, Edukacja przedszkolna z partnerskim udziałem rodziców
Pawlak B., Jak współpracować z rodzicami uczniów klas początkowych.
Żłobicki W., Rodzice i nauczyciele w edukacji wczesnoszkolnej,
Christopcher C. J., Nauczyciel-rodzic. Skuteczne porozumiewanie się,
Babiuch M., Jak współpracować z rodzicami trudnych uczniów,
Mendel M., Rodzice i szkoła-jak współuczestniczyć w edukacji dzieci,
Mendel M., Rodzice i nauczyciele jako sprzymierzeńcy
Lulek B., Współpraca szkoły, rodziny i środowiska.
Sitarczyk M., Działalność informacyjno - edukacyjna przedszkola w kształtowaniu postaw wychowawczych rodziców, W: S.Guz, Edukacja przedszkolna na przełomie tysiącleci
Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 18-04-2022 06:57)