SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Współpraca logopedy ze środowiskiem dziecka - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Współpraca logopedy ze środowiskiem dziecka
Kod przedmiotu 05.9-WO-PEDD-PPŚL
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Występuje w specjalnościach Logopedia
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest zapoznanie słuchaczy ze znaczeniem współpracy logopedy ze środowiskiem lokalnym 

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza z zakresu środowisk wychowawczych

Zakres tematyczny

Wykłady 

Idea partnerstwa w  pracy logopedy i środowiska wychowawczego dziecka

Współdziałanie w zakresie oddziaływań logopedycznych placówek specjalistycznych ze środowiskiem lokalnym i rodzinnym;

Modele współpracy logopedy ze środowiskiem lokalnym;

Stan współuczestnictwa rodziców w pracy logopedycznej z dzieckiem w świetle badań;

Prawne uwarunkowania współpracy rodzice - logopeda;

Ćwiczenia 

Czynniki determinujące i zakłócające współpracę;

Rozpoznawanie wzajemnych oczekiwań rodziców i logopedów

Znaczenie umiejętności komunikacyjnych logopedy w budowaniu pozytywnej współpracy;

Projektowanie i planowanie współpracy z rodzicami

Metody kształcenia

Wykład podający

metody aktywizujące, projekt

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Warunkiem zaliczenia jest aktywność na zajęciach  oraz napisanie testu. Warunkiem zaliczenia jest otrzymanie co najmniej połowy maksymalnej liczby punktów przyznawanej za daną aktywność. Łączna zdobyta liczba punktów jest przeliczana na ocenę zgodnie z zasadą:0%-50% ocena niedostateczna 51%-60% ocena dostateczna 61%-70% ocena dostateczna plus 71%-80% ocena dobra 81%-90% ocena dobra plus 91% i więcej ocena bardzo dobra.

Wiedza i umiejętności studenta nieobecnego na zajęciach są weryfikowane podczas konsultacji nie później niż dwa tygodnie po powrocie na zajęcia. 

Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną ocen z ćwiczeń i wykładów

Literatura podstawowa

Andrzejewska J., Wspieranie rozwoju dziecka poprzez współpracę nauczyciela z rodziną, W.:S.Guz, J.Andrzejewska, Wybrane problemy edukacji dzieci w przedszkolu i szkole, 2005

Andrzejewska J., Współudział rodziców w planie rozwoju i działalności przedszkola, W: A.Karpińska (red.), Teoria i praktyka kształcenia w dialogu i perspektywie

Bulera M., Żuchelkowska, Edukacja przedszkolna z partnerskim udziałem rodziców

Pawlak B., Jak współpracować z rodzicami uczniów klas początkowych.

Żłobicki W., Rodzice i nauczyciele w edukacji wczesnoszkolnej,

Christopcher C. J., Nauczyciel-rodzic. Skuteczne porozumiewanie się,

Babiuch M., Jak współpracować z rodzicami trudnych uczniów,

Mendel M., Rodzice i szkoła-jak współuczestniczyć w edukacji dzieci,

Mendel M., Rodzice i nauczyciele jako sprzymierzeńcy

Literatura uzupełniająca

Lulek B., Współpraca szkoły, rodziny i środowiska.

Sitarczyk M., Działalność informacyjno - edukacyjna przedszkola w kształtowaniu postaw wychowawczych rodziców, W: S.Guz, Edukacja przedszkolna na przełomie tysiącleci

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 18-04-2022 06:57)