SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Diagnoza i terapia logopedyczna dzieci dwujęzycznych - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Diagnoza i terapia logopedyczna dzieci dwujęzycznych
Kod przedmiotu 05.0-WP-PEDD-DTDD
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 6
Występuje w specjalnościach Logopedia
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 18 1,2 Egzamin
Ćwiczenia 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z założeniami diagnozy i terapii dzieci dwujęzycznych

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza z zakresu psychologii rozwojowej  

Zakres tematyczny

WYKŁĄD

Wyjaśnienie pojęcia dwujęzyczności i wychowania dwujęzycznego

Rodzaje i kategorie dwujęzyczności   

Dwujęzyczny rozwój mowy dzieci z perspektywy historycznej

Mózgowa organizacja funkcji językowych u osób dwujęzycznych;

Język pierwszy (L1) a język drugi (L2)

Charakterystyka przyswajania języka

ĆWICZENIA

Nauczanie dwujęzyczne na etapie przedszkola i szko⊃3;y podstawowej

Nauczanie dwujęzyczne w Polsce i za granicą

Dwujęzyczne a przemiany zachodz⊃1;ce w dziecku

Zagadnienia fonetyczno-fonologiczne w dwujęzyczności

Dwujęzyczne a zadania stoj⊃1;ce przed nauczycielami i logopedami

Dwujęzyczne i zaburzenia mowy

Współczesne badania zaburzonej kompetencji komunikacyjnej u osób dwujęzycznych;

Studia przypadków dzieci dwujęzycznych - diagnoza oraz programowanie terapii;

Współpraca logopedy z interpretatorem w kontekście diagnozy i terapii logopedycznej;

 Światowe standardy postępowania logopedycznego z osobami wielojęzycznymi.

Metody kształcenia

Wykład, pogadanka, pokaz, prezentacja multimedialna.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ćwiczenia: 

Średnia arytmetyczna z   ocen otrzymanych z aktywności oraz z pozytywnej oceny ze sprawdzianu  

Wykład

Pozytywna ocena z testu egzaminacyjnego 

Sprawdzian/ test  wg punktacji  94-100% = 5,0; 85-93% = 4,5; 76-84% = 4,0; 68-60 =3,5; 51-59% = 3,0

Ocena końcowa – średnia arytmetyczne otrzymana z pozytywnej oceny z ćwiczeń oraz pozytywnej oceny z egzaminu 

 Dopuszcza się nieobecność na 6% zajęć

Zgodnie z § 17 Regulaminu Studiów Student ma obowiązek uzupełnić wiadomości związane z opuszczonymi zajęciami – w przypadku nieobecności na zajęciach weryfikacja efektów uczenia zostanie przeprowadzona na podstawie rozmowy  

W przypadku Indywidualnej organizacji studiów - Student realizuje zajęcia zgodnie z Regulaminem Studiów 

Literatura podstawowa

Psychologiczne aspekty dwujęzyczności, red. I. Kurcz, Gdańsk 2007, GWP

Rocławska-Daniluk, M.,  Dwujęzyczność i wychowanie dwujęzyczne z perspektywy lingwistyki i logopedii, Gdańsk 2011, Wyd. UG

 

 

Literatura uzupełniająca

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 19-04-2022 20:25)