SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Diagnoza i terapia logopedyczna dzieci dwujęzycznych |
Kod przedmiotu | 05.0-WP-PEDD-DTDD |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 6 |
Występuje w specjalnościach | Logopedia |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Egzamin |
Ćwiczenia | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z założeniami diagnozy i terapii dzieci dwujęzycznych
Podstawowa wiedza z zakresu psychologii rozwojowej
WYKŁĄD
Wyjaśnienie pojęcia dwujęzyczności i wychowania dwujęzycznego
Rodzaje i kategorie dwujęzyczności
Dwujęzyczny rozwój mowy dzieci z perspektywy historycznej
Mózgowa organizacja funkcji językowych u osób dwujęzycznych;
Język pierwszy (L1) a język drugi (L2)
Charakterystyka przyswajania języka
ĆWICZENIA
Nauczanie dwujęzyczne na etapie przedszkola i szko⊃3;y podstawowej
Nauczanie dwujęzyczne w Polsce i za granicą
Dwujęzyczne a przemiany zachodz⊃1;ce w dziecku
Zagadnienia fonetyczno-fonologiczne w dwujęzyczności
Dwujęzyczne a zadania stoj⊃1;ce przed nauczycielami i logopedami
Dwujęzyczne i zaburzenia mowy
Współczesne badania zaburzonej kompetencji komunikacyjnej u osób dwujęzycznych;
Studia przypadków dzieci dwujęzycznych - diagnoza oraz programowanie terapii;
Współpraca logopedy z interpretatorem w kontekście diagnozy i terapii logopedycznej;
Światowe standardy postępowania logopedycznego z osobami wielojęzycznymi.
Wykład, pogadanka, pokaz, prezentacja multimedialna.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Ćwiczenia:
Średnia arytmetyczna z ocen otrzymanych z aktywności oraz z pozytywnej oceny ze sprawdzianu
Wykład
Pozytywna ocena z testu egzaminacyjnego
Sprawdzian/ test wg punktacji 94-100% = 5,0; 85-93% = 4,5; 76-84% = 4,0; 68-60 =3,5; 51-59% = 3,0
Ocena końcowa – średnia arytmetyczne otrzymana z pozytywnej oceny z ćwiczeń oraz pozytywnej oceny z egzaminu
Dopuszcza się nieobecność na 6% zajęć
Zgodnie z § 17 Regulaminu Studiów Student ma obowiązek uzupełnić wiadomości związane z opuszczonymi zajęciami – w przypadku nieobecności na zajęciach weryfikacja efektów uczenia zostanie przeprowadzona na podstawie rozmowy
W przypadku Indywidualnej organizacji studiów - Student realizuje zajęcia zgodnie z Regulaminem Studiów
Psychologiczne aspekty dwujęzyczności, red. I. Kurcz, Gdańsk 2007, GWP
Rocławska-Daniluk, M., Dwujęzyczność i wychowanie dwujęzyczne z perspektywy lingwistyki i logopedii, Gdańsk 2011, Wyd. UG
Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 19-04-2022 20:25)