SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Wiedza o dźwięku - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Wiedza o dźwięku
Kod przedmiotu 03.2-WA-EASMD-WOD-S18
Wydział Wydział Artystyczny
Kierunek Jazz i muzyka estradowa
Profil praktyczny
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • inż. Zbigniew Adamczak
  • dr hab. Bartłomiej Stankowiak, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Poznanie podstaw akustyki, budowy toru elektroakustycznego i elementów realizacji dźwięku przydatnych w pracy dydaktycznej i artystycznej.

Wymagania wstępne

Wybór przedmiotu

Zakres tematyczny

1. Właściwości słuchu - wysokość dźwięku, dynamika (skala decybelowa, krzywe izoforyczne Fletchera-Munsona, maskowanie dźwięków), barwa dźwieku (drgania proste i złożone), nielinearność, adaptacja, bezwładność i kierunkowość słuchu.

2. Kryteria słuchowej oceny jakości dźwięku - zniekształcenia i zakłócenia, wielkość obrazu dźwiękowego, czytelność i przejrzystość obrazu dźwiekowego.

3. Tor elektroakustyczny, elementy:

- mikrofony - rodzaje - budowa i zasada działania, parametry (charakterystyki, dynamika, szumy własne, impedancja.) Mikrofony bezprzewodowe - zalety i wady;

- miksery dźwięku - budowa stołu analogowego (przedwzmacniacz, filtr dolnozaporowy, korekcja barwy - korektory 2 i 3 punktowe, parametryczne, regulator głośności FADER, panorama, tory AUX SEND, szyny zbiorcze BUS, szyna SOLO, wskaźnik wysterowania);

- procesory efektów - delay, reverb, flanger, chorus;

- urządzenia peryferyjne,- kompresor, limiter, bramka szumów, equalizer;

- głośniki, kolumny - systemy 2 i 3 drożne, parametry techniczne (skuteczność, impedancja, moc znamionowa RMS, moc szczytowa Peak Power Handling, moc muzyczna Program Power Handlidg;

- słuchawki - rodzaje, parametry.

4. Przetwarzanie sygnałów analogowych na cyfrowe - metoda próbkowania (sampling), długość słowa, liczby binarne, stół cyfrowy - wejścia i wyjścia, wirtualne stoły cyfrowe.

5. Krótka historia ewolucji urządzeń do odtwarzania i rejestracji dźwięku.

Metody kształcenia

Wykład konwersatoryjny: wykład połączony z dyskusją w oparciu o zadaną literaturę, wykład z prezentacją audio.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zaliczenie ze stopniem obejmuje ocenę:

- obecności na zajęciach i pracy pod kierunkiem prowadzącego zajęcia,

- pracy własnej, w tym przygotowania do zajęć oraz znajomości podanej literatury.

Aby otrzymać zaliczenie przedmiotu każda z powyższych aktywności musi być oceniona pozytywnie .

Literatura podstawowa

1. Mieczysław Drobner, Akustyka muzyczna, PWM, 1973

2. Krzysztof Sztekmiler, Podstawy nagłośnienia i realizacji nagrań, Centrum Animacji Kultury, Warszawa 2001

3. Everest F. Alton, Podręcznik akustyki, Wydawnictwo Sonia Draga 2013

 

Literatura uzupełniająca

internet - strony www producentów urządzeń elektroakustycznych

Uwagi


Zmodyfikowane przez prof. dr hab. Jerzy Szymaniuk (ostatnia modyfikacja: 20-04-2022 19:20)